הריון | לידה | תינוקות חדשות בריאות

המרכז הרפואי הלל יפה: עצות שימושיות לאם לשבוע ההנקה

המרכז הרפואי הלל יפה, לרגל 'שבוע ההנקה הבינלאומי' שחל השבוע - קרן חליבה, עובדת סוציאלית באגף אימהות והאחות אורנה גרינברג, אחראית מחלקת יולדות ב'מרכז הרפואי הלל יפה' על הקשר בין תושבי הכפר ליכולת ההנקה של האישה; "מה שחשוב הוא שתהיי טובה לעצמך. הרגע ילדת. זה פלא. זה נס. תגידי לעצמך כל הכבוד, תשתפי אנשים קרובים בתחושות, ברגשות ובצרכים. אין שום סיבה להסתיר אותן.
0
0
קרן חליבה, עובדת סוציאלית באגף אימהות והאחות אורנה גרינברג, אחראית מחלקת יולדות ב'מרכז הרפואי הלל יפה' ברקע: אימא מניקה את תינוקה | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
קרן חליבה, ו-אורנה גרינברג

הנקה יכולה להיות טבעית לאחת ומורכבת לאחרת. מה בין היכולת להניק לבין היכולת לבקש עזרה מהסביבה בימים שלאחר הלידה? ואיך תמיכה מבן הזוג או מפורומים ברשת, יכולה לסייע לך להניק טוב יותר? קרן חליבה, עובדת סוציאלית באגף אימהות והאחות אורנה גרינברג, אחראית מחלקת יולדות ב’מרכז הרפואי הלל יפה’ מספקות מספר עצות שימושיות לקראת שבוע ההנקה הבינלאומי החל השבוע.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה בפייסבוק’ או ב’טוויטר’.

ישנו משפט מפורסם שאומר “צריך כפר שלם בכדי לגדל ילד”, שמשמעותו נשענת על מושג הקהילתיות והתמיכה המשפחתית והקהילתית בימים שלאחר הלידה.

כיום, כשהקהילתיות אינה בהכרח פיזית, אלא נשארת ברשת האינטרנט, ניצבים בפני היולדת, לעתים, אתגרים לא פשוטים באשר לגידול הילד, היבטים פיזיולוגים וכמובן רגשיים. כל אלו משפיעים גם בהכרח על היכולת להניק.

“ילדת. נתחיל מטפיחה עצמית על השכם, כי מדובר במשימה שהיא לא פחות משותפות ב”פלא הבריאה” מציינת קרן חליבה, העובדת הסוציאלית של אגף האימהות במרכז הרפואי הלל יפה, שהיא גם זו שמקיימת שיחות וסדנאות תמיכה לנשים לאחר הלידה בבית החולים.

“עברת משימה מורכבת, מאתגרת, שיש בה גם סערה רגשית ומורכבות פיזית. עכשיו, תוסיפי לזה את הרצון שלך להניק, הרצון של הילד לינוק, ושלל צרכים, שכוללים גם רה-ארגון של הבית והזוגיות, ותקבלי תקופה של התמודדות עם תחושות מבלבלות, הצפה של שמחה, עונג, התרגשות, אבל גם עצבות, דאגה, מתח ועייפות”.

דוברת המרכז הרפואי הלל יפה הגב’ דפנה נבו, מסרה לאתר ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה, כי החשיבות של המצב הפיזי והנפשי אחר הלידה להיבטים רבים, ובכללם להנקה, היא רבת משקל.

העומס הרגשי הוא רב, לצד הקושי הפיזי האמיתי לאחר הלידה ולכן חשוב לצייד את אותן נשים במידע, שיסייע בימים שלאחר הלידה.

אחד הדברים המרכזיים שעוסקות בו לא מעט יולדות לאחר הלידה הוא נושא ההנקה; איך להניק? האם אני מניקה נכון? מה עושים אם אין חלב? מה עדיף – הנקה או תחליף חלב? ועוד.

“מלבד העצות השכיחות והסיוע הטכני של הצוות” – מציינת חליבה ומוסיפה; “ישנה חשיבות גדולה מאוד למתן מידע, שאינו בהכרח רפואי גרידא, הן ליולדת והן לסביבתה המידית.

הרעיון הוא, שאם הסביבה תתמוך ביולדת בנושאים להן היא נדרשת, הרי שהדבר יסייע להורדת מתחים – עניין שלו השפעה על מידת ההחלמה שלה, תפקודה , וכן – גם על ההנקה“.

הנקה על שום מה?

“בהנקה יש ההענקה – ההענקה לתינוק, בוודאי בימים הראשונים להולדתו, את החיסון הטבעי הטוב ביותר שיוכל לקבל” – מסבירה אורנה גרינברג, אחות אחראית מחלקת יולדות ב’מרכז הרפואי הלל יפה‘ ויועצת הנקה מוסמכת.

“כל יולדת במחלקה מקבלת מאתנו הסבר לאחר הלידה – פרטני או קבוצתי על ההנקה ויתרונותיה. לצד זה, אנו יודעים שללא סביבה שתסייע ותתמוך בה בימים שלאחר הלידה, לא רק בהיבטים של הנקה כמובן, הרי שגם ההנקה עשויה להיפגם”.

האם יש דבר כזה באימהות – להיות מושלמת?

עידוד הנקה הוא הכרחי, אך גם עשוי לגרום לציפייה עצמית גבוהה מאוד של האם, שעלול להיות בעוכריה. ישנן נשים שהמעבר לאימהות הוא תהליך מורכב עבורן, במיוחד כאשר קיימת ציפייה שהאישה תהיה שמחה ומאושרת אחרי הלידה.

אותה ציפייה, נכנסת הרבה פעמים גם לתחום ההנקה. נשים מצפות מעצמן להיות מושלמות – בטיפול, בהנקה, בארגון של החיים לפני ואחרי.

“העצה הטובה ביותר לעניין זה, היא גם הפשוטה ביותר – שחררי!” מסבירה חליבה, לעתים כשמורידים את הלחץ לבצע משהו באופן מושלם – הוא דווקא מסתדר טוב יותר. אבל לצד מה שלא תמיד קל ליישום, מספקת חליבה עד מספר עצות שהיא נוהגת לתת לנשים לאחר לידה.

חפשי מקורות עזרה ותמיכה – זה יכול להיות בן הזוג, אימא או אחות. אלו יכולות להיות חברות, או אפילו קבוצות תמיכה ברשת שמספקות עצות אימהיות, אך גם שירותים הכרחיים, כגון; לבוא לבשל אחרי לידה לאימהות.

קיימות לא מעט קבוצות תמיכה שכאלו כמו; “אם לאם“, “סירי לידה” ועוד.

למדי לבקש את העזרה שאת צריכה ולא את זו שמוגשת לך. אנשים מציעים להחזיק את התינוק אבל כל מה שהיולדת רוצה הוא שמישהו יכין לה אוכל.

אימא שלך חושבת שאת צריכה אוורור מחוץ לבית ואת צריכה רק לישון עוד שעתיים? – מצאי את מה שאת צריכה ובקשי אותו.

למדי לקבל עזרה – את רגילה להיות בתפקיד התומכת והעוזרת לאחרים- עכשיו זו התקופה ללמוד לקבל.

פורומים ברשת – קיימים עשרות ויותר של פורומים של אימהות, קבוצות שבהן ניתן לקבל תמיכה, לשתף, לראות שאינך לבד. לפעמים זה כל מה שצריך.

משהו שעזר לאישה אחרת שניסתה להניק, שהפחית גזים, שסייע לה? – לכי על זה.

לישון ולאכול – בסיסי ככל שיישמע, עדיין, ישנן נשים שבימים שלאחר הלידה מתקשות בשתי פעולות אלו. סביבה תומכת, יכולה לעשות את ההבדל.

ההבדל, יורגש גם במצב הרוח וגם ביכולת הפיזית להניק ובכלל לטפל בתינוק. לתזונה ולשינה, ישנה השפעה מכרעת על מצב הרוח.

“מה שחשוב לא פחות הוא לזכור שזה מצב זמני. התינוק יגדל ועם התפתחותו, יגיעו שינויים רבים נוספים” – מסכמות גרינברג וחליבה; “מה שחשוב הוא שתהיי טובה לעצמך. הרגע ילדת. זה פלא. זה נס.

תגידי לעצמך כל הכבוד, תשתפי אנשים קרובים בתחושות, ברגשות ובצרכים.

אין שום סיבה להסתיר אותן. להיפך, אם תשתפי, סביר להניח שתגלי סביבך נשים שחוו או חוות בדיוק אותו הדבר. ואם את לא מצליחה לבד או בסיוע הקרובים לך – אל תהססי לפנות לקבלת תמיכה או להתייעצות עם איש מקצוע.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן