חדשות נגישות-נט מבזקים חדשות ‘כאן ישראל’ נגישות כאן ישראל

הלכה אסלאמית מתירה כניסת עיוור עם כלב נחייה למסגד ולמקום ציבורי

חוות דעת מומחה מטעם נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות שבדק את גישת ההלכה האסלאמית כלפי כלבי נחייה: להלכה האיסלמית, השקפה חיובית כלפי כלבי נחייה ויש לאפשר לעיוורים הנעזרים בהם להיכנס עימם למקומות ציבוריים ◄ חוות הדעת הוגשה לבית המשפט במסגרת תביעה בשמו של אדם עיוור נגד מסעדה שסירבה לאפשר לו להיכנס למקום מלווה בכלב נחייה, בטענה שהדבר נוגד את "חוקי השריעה".
0
0
אדם עיוור עם 'כלב נחייה' - הלכה איסלמית - עם גישה חיובית כלפי עיוור עם כלבי נחייה | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
אדם עיוור וכלב נחייה

“החברה צריכה לאפשר לאדם העיוור’ עם ‘כלב נחייה’ להיכנס עם כלבו אל מקומות ציבוריים בהם גם מסגדים שהם צורך חיוני…” – כך קובעת חוות דעת על גישת ההלכה האיסלאמית כלפי כלבי נחייה (نظرة الشريعة نحو الكلب المرشد للكفيف) שנכתבה על ידי השיח דר’ איהאב שריף, מומחה להלכה האסלאמית (“השריעה”) ובעל דוקטורט ב-פסיקת הלכה, שהוגשה לבית המשפט מטעם ‘נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות’ במסגרת הליך דיון בתביעה שהגישה הנציבות בשמו של אדם עיוור נגד מסעדה במרכז הארץ, אשר בעליה סירב לאפשר לו להיכנס למקום עם כלב נחייה.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

בהודעה מטעם נציבות זכויות לאנשים עם מוגבלות, היום (חמישי, ו’/אדר/תשפ”א) נמסר, כי בעל מסעדה שבה ביקש עיוור עם כלב נחייה לסעוד, בקשתו נדחתה, משום שלטענתו, כניסתו של העיוור בגלל שהכלב, נחשב ל’חיה טמאה‘ לפי ‘השָׁרִיעָה האסלאמית‘ (בערבית; الشريعة) הנחשב ‘הדין האסלאמי‘ המסדיר את כל תחומי החיים והחברה ולכן, על אף חיוניותו לאדם העיור שביקש להיכנס עימו למסעדה, הוא סירב לאפשר זאת ובכך נמנעה גם כניסתו של האדם העיוור למסעדה.

ב’נציבות זכויות לאנשים עם מוגבלות‘ לא התעצלו “חפרו” ומצאו, כי; לפי חוות הדעת חדשה, ל’הלכה האסלאמית‘ שהשיגו, יש השקפה חיובית כלפי ‘כלבי נחייה’ וכי העיקרון המוביל אותה הוא שההלכה, נקבעה, כדי להקל על האנשים בחייהם ובהתאם מותר לאדם עיוור, להחזיק בכלב נחייה, מאחר והכלב, מהווה עבורו צורך חיוני.

זאת ועוד; חוות הדעת, קובעת, גם כי כלבי נחייה של אדם עיוור, הם ‘צורך שרעי’ ובעלי תועלת משמעותית.

דובר היחידות המקצועיות של אגף דוברות הסברה ותקשורת במשרד המשפטים מר יובל גורן, מסר לאתר כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוקכי כמו כן, נקבע, כי החברה צריכה לאפשר ל-אנשים עיוורים המסתייעים בכלבי נחיה, להיכנס עימם למקומות ציבוריים.

יש גם להכין ולסדר עבורם מקום, בין אם זה; מסעדות, בתי קפה ואפילו; מסגדים (אך לא באולם התפילות).

נציב זכויות לאנשים עם מוגבלות; “בעבר כבר הגשנו מספר תביעות במקרים של הפליה של אנשים עם מוגבלות הנעזרים בכלב נחייה”

נציב זכויות לאנשים עם מוגבלות, הנחשב מהנציבים הרגישים באופן מיוחד במאבקו העיקש למצבם של בעלי מוגבלויות בישראל, מר אברמי טורם, שיבח את ההחלטה ואת חוות הדעת ואמר; “מדובר בעמדה חשובה ביותר של איש דת מוסלמי אשר מעידה על השינוי החל בקרב כל הדתות בכל הנוגע לאנשים עם מוגבלות בכלל ולכלבי הנחייה בפרט.

אנשים עם עיוורון, הנעזרים בכלב נחייה, נתקלים, לצערנו, לא אחת באי הבנה של תפקידו של הכלב ואף בסירוב להכניסם אל מקומות ציבוריים.

“בעבר כבר הגשנו מספר תביעות במקרים של הפליה של אנשים עם מוגבלות הנעזרים בכלב נחייה, מוסיף מר אברמי טורם וממשיך; אך הטענה, כי הדת לא מאפשרת הכנסת כלב נחייה למקום ציבורי שבה ועולה.

אנו מקווים, כי חוות הדעת אשר מצביעה על ההשקפה החיובית של ההלכה האסלאמית כלפי כלבי הנחייה תשמש לשינוי משמעותי של מצב זה ותאפשר לאנשים עם מוגבלות להשתלב באופן מלא בחברה, לא רק בישראל אלא גם במדינות אחרות ברחבי העולם” .

אל; גישת ההלכה האיסלמית כלפי כלבי נחייה – חוות דעת מומחה | ערבית.

אל; גישת ההלכה האיסלמית כלפי כלבי נחייה – חוות דעת מומחה | עברית.

 

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן