חדשות בריאות

היום הבינלאומי להעלאת המודעות למוות ממנת יתר

רוב מקרי נטילת מנת יתר מתרחשים בנוכחות אדם אחר. לאחרונה, הוגש ל'סל התרופות' תרסיס אף המיועד לשימוש בני משפחה וחברים ועשוי להציל חיים עד הגעת האמבולנס. בישראל חיים כ-2,500 מכורים לסמים הנמצאים בסכנה מידית למוות ממנת יתר ◄לאחרונה, הוגש לוועדה הציבורית להרחבת סל שירותי הבריאות לשנת 2019, תרסיס אף המכיל אנטידוט (סותרן) הנוגד את ההשפעה של מנת היתר ועשוי להציל חיים. התרסיס, יאפשר נגישות של האַנְטִידוֹטִים - נוגדי רעל, מחוץ למתקנים רפואיים ויאפשר לבני משפחה, חברים או אנשי צוות במרכזים בקהילה להגיש עזרה במהירות עוד לפני הגעת צוותי מדא ובכך להוות מרכיב חשוב במניעת מוות ממנת יתר.
0
0
מכור לסמים (הדמייה)
מכור לסמים (הדמייה)

היום, יום שישי, ה-31 באוגוסט 2018 הוא ‘היום הבינלאומי להעלאת המודעות למוות ממנת יתר’ מצוין בישראל ובעולם. ציון, היום הוא הזדמנות לעורר דיון על ‘מניעת מוות ממנת יתר של סמים ואלכוהול’ להדגיש את הצורך בלקיחת אחריות חברתית להתמודדות עם הבעיה ולעודד הפעלת ‘תכניות לאומיות למניעת השימוש בסמים’.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

משרד הבריאות של מדינת ישראל מצטרף משנת 2017 אל מדינות רבות בעולם אשר מקיימות את יום המודעות והכריז על יום זה כיום מודעות לאומי ובינלאומי.

במהלך יום זה ובשבוע שלאחר מכן, מתקיימות פעילויות ייחודיות והסברה בנושא במספר מסגרות באחריות המחלקה לטיפול בהתמכרויות באגף לבריאות הנפש במשרד הבריאות.

המחלקה עובדת באמצעות כ-12 מרכזים מפוזרים באזורים שונים בארץ ובשיתוף פעולה עם משרדי ממשלה ורשויות המעורבים בטיפול בנפגעי סמים, ביניהם הרשות למאבק באלימות סמים ואלכוהול, משרד הרווחה, משרד החינוך, משרד המשפטים, המשרד לביטחון פנים, רשות האוכלוסין, ההגירה ומעברי הגבול ומשרד האוצר.

על פי הרשות למאבק באלימות סמים ואלכוהול, מנת יתר של סמים כמו הרואין יוצרת שיבושים חמורים במנגנוני הפיקוח של המוח, עד כדי קריסה מוחלטת של מערכת העצבים.

 על פי משרד הבריאות, הסימנים של מנת יתר יכולים להיות;

  • חוסר תגובה לסביבה.
  • נשימה איטית, חרחורים או הפסקת נשימה.
  • אובדן הכרה, לא ניתן להעיר את הנפגע.
  • נוחר או מחרחר.
  • שפתיים וקצות אצבעות כחולות או אפורות.
  • ידיים או רגליים רפויות.
  • אישונים מוקטנים.

צרכני הסמים הקשים, כגון; הרואין – הנקראים גם “סמי רחוב“– הם בין הנפגעים העיקריים ממנת יתר. על פי הערכת הרשות למאבק באלימות, סמים ואלכוהול, בישראל חיים כ-2,500 דרי רחוב המכורים לסמים, כמו הרואין הנמצאים בסכנה מידית למוות ממנת יתר.

מנהלת המחלקה לטיפול בהתמכרויות במשרד הבריאות דר’ פאולה רושקה, מסרה, כי; “הטיפול בהתמכרות לסמים הינה מורכבת וחוצה דיסציפלינות שונות. המטרה המרכזית היא לטפל במכורים ולהחזירם לחיים נורמטיביים בחברה. מניעת מוות ממנת יתר מהווה מטרה ראשונית וחשובה בטיפול בהם”

רוב מקרי נטילת מנת יתר מתרחשים בנוכחות אדם אחר ומחוץ למתקנים רפואיים. נכון להיום, מכורים לסמים שנטלו מנת יתר קיבלו תרופה באמצעות זריקה לאחר הגעתו של צוות האמבולנס או בחדר המיון בבית החולים.

דוברת ‘רפא’ חברת תרופות ישראלית המתמחה בשיווק, ייצור והפצה של תרופות מקור ותרופות גנריות, תרופות מרשם ותרופות ללא מרשם וכן תכשירים טיפוליים, הגב’ נאוה עינבר, מסרה, לפורטל כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה’ כי; לאחרונה, הוגש לוועדה הציבורית להרחבת סל שירותי הבריאות לשנת 2019, תרסיס אף המכיל אנטידוט (סותרן) הנוגד את ההשפעה של מנת היתר ועשוי להציל חיים.

התרסיס, יאפשר נגישות של האַנְטִידוֹטִים – נוגדי רעל, מחוץ למתקנים רפואיים ויאפשר לבני משפחה, חברים או אנשי צוות במרכזים בקהילה להגיש עזרה במהירות עוד לפני הגעת צוותי מדא ובכך להוות מרכיב חשוב במניעת מוות ממנת יתר.

 עוד מידע;

■ אתר היום הבינלאומי להעלאת המודעות למוות ממנת יתר;

https://www.overdoseday.com/

■ על פי תקנות משרד הבריאותי של פעול בהתאם לתקנה ;28

https://www.health.gov.il/hozer/DR_24.pdf

■ בנוסף, במקרים הרלוונטיים, יש להתנהל על פי הנהלים;

 רפרנס (מקורות מידע)

■ הסימנים של מנת יתר;

https://www.health.gov.il/Subjects/addictions/overdose/Pages/default.aspx

■ יום המודעות במחלקה לטיפול בהתמכרויות באגף לבריאות הנפש במשרד הבריאות;

https://www.health.gov.il/Subjects/addictions/overdose/Pages/default.aspx

■ אתר הרשות למאבק באלימות סמים ואלכוהול;

http://www.antidrugs.org.il/

■ דוח סיכום שנתי של הרשות למלחמה בסמים ואלכוהול (2015).

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן