אורח נעים דר' נתן בְּרוּן פוליטי מדיני

הטעות של נתניהו | הטור של דר’ נתן ברון

אפשר להבין את נתניהו; הוא רואה במני נפתלי, נוכל, שהצליח סובב בכחש אנשים, ואפילו שופטים, וגרם נזק ועלבון לשרה. אני יכול להבין את הזעם האצור בנתניהו, שפרץ החוצה באותו נאום בפני אנשי הליכוד. בניגוד לכל הפרשנים האנטי-נתניהו, אני לא סבור שנגרם לראש הממשלה נזק גדול במיוחד כתוצאה מהנאום. אבל בחלק על מני נפתלי, היתה לצערי טעות.
0
0
מני נפתלי ובני הזוג בנימין ושרה נתניהו | הטעות של נתניהו | צילום ויקיפדיה  | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
מני נפתלי ובני הזוג מר בנימין והגב’ שרה נתניהו | צילום: ויקיפדיה | עיבוד צילום: שולי סונגו ©

גם מי שתומך בבנימין נתניהו, כמוני, חייב להודות שהוא טעה טעות חמורה בחלק מנאומו בהרמת הכוסית של הליכוד בסוף השבוע שחולף. הנאום בכלל היה מצויין, כרגיל אצל ראש הממשלה בזמן האחרון. הוא מצא את הדרך הנכונה להגיע ללבבות ה”בייס” שלו, אנשי הליכוד והימין בישראל. הוא לא צריך למצוא חן בעיני שמאלנים שמתעבים אותו. הוא חייב לקבל תמיכה מהגוש הגדול התומך בו בדרך כלל, הימין הישראלי.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה בפייסבוק’ או בטוויטר.

וזה מצליח, כמובן. אני לא כל כך מאמין בסקרים, במיוחד אחרי הפיספוסים המדהימים שלהם בבחירות האחרונות אצלנו, ב”ברקזיט” בבריטניה ובבחירות לנשיאות ארצות הברית, בהן נבחר דונאלד טראמפ והשאיר את כל הסוקרים עם זנב בין הרגליים.

אבל אי אפשר להתעלם מכך, שבעיצומן של כל החקירות, ומול המתקפה הארסית הבלתי פוסקת של רוב אמצעי התקשורת – נתניהו מצליח לשמור על כוחו ואף להגדיל אותו. אם עכשיו, תוך כדי המהומה והרחש-בחש סביבו, הליכוד מגיע ל-35 מנדטים – הטענה של נתניהו שבבחירות הבאות הליכוד, יקבל 40 מנדטים אינה נראית כל-כך מופרכת.

לכן כל החלק הראשון של נאומו היה ממש מעשה אומנות. הוא פרש את כל הישגי הממשלה בצורה משכנעת ואמינה. ואכן, כל מי שעיניו בראשו ומוכן לשקול את הדברים בצורה אובייקטיבית, חייב להגיע למסקנה שלממשלת נתניהו הישגים עצומים בכל התחומים ובכל השטחים; המדיני, הבטחוני, הכלכלי, והחברתי ועוד ועוד.

תנסו (לשווא) להשיג שולחן במסעדה תל אביבית בשבת ותבינו מהו המצב הכלכלי האמיתי של כל מצביעי השמאל התל-אביבים שזועקים מרה על כך שהמצב הכלכלי בכי רע.

גם ההתקפה החריפה שלו על התקשורת נראית לי נכונה ומתאימה למצב. תראו מה קורה פה: בארצות הברית, רשת ה-CNN, העויינת מאוד לטראמפ – מעבירה כל נאום שלו בשידור ישיר. לנשיא יש שם מעמד מיוחד וגם מתנגדיו מבינים שאי אפשר לחסום את פיו ולהסתיר את נאומיו.

אצלנו, כמובן, זה אחרת. אף אחד משלושת הערוצים המרכזיים; 2, 10 ו-11 – לא העביר את הנאום בשידור חי. לאחר מכן, נבחרו בקפידה קטעים שנוח להתווכח עמם ולתקוף אותם כ”הסתה“, רחמנא ליצלן.

לדעתי, ההסתה היחידה היא בטיפול התקשורת בנתניהו ומשפחתו. אם מגיעים להתקפות בוטות ומעליבות על יאיר נתניהו, כנראה שכל הסכרים נפרצו ובאשר מדובר בנתניהו הכל מותר.

 מראש ממשלה מצפים להתנהלות אחרת. הוא חייב להבליג ולטפל בעניין בצורה שונה

לכן אני סבור שמותר לנתניהו לתקוף את התקשורת בחזרה ולהלום בה באותה חריפות בה היא תוקפת אותו. ויש לו חומר די והותר. הרי רק לאחרונה, הסתבכו “כוכבי תקשורת” בצורה מבישה וילדותית במהלכים הנובעים אך ורק משינאה אובססיבית לנתניהו;

  • אמנון אברמוביץ – נפל פשוט בפח, כאשר החל לזמר באוזני קומיקאי-חקיין את משנתו האנטי-ביבית. השיא היה כשהוא אמר ל”ברק” המתחזה “היה לנו פנצ’ר עם מילצ’ן“. כלומר; כנראה שמילצ’ן לא סיפק את הסחורה המבוקשת ולא אישר את כל הטענות על הסיגרים והשמפניה שזרמו ממנו אל בית ראש הממשלה. נימת העצב בה אמר אברמוביץ’ את הדברים הללו, הבהירו היטב למה הוא חותר ולמה הוא מכוון את מאמציו בחודשים האחרונים.
    שמעון שיפר – ששנאתו לנתניהו, כנראה, מעבירה אותו על דעתו – “התחלק” קשות בציטוטים מאיזה בעל-טור נידח באתר נידח שטען שנתניהו, היה בפגישה עם פוטין ב”פניקה“. העיתון “ידיעות אחרונות” הביא את הידיעה ההזויה הזו במקום בולט בעמוד הראשון. כאשר התבררה הפאשלה של שיפר, חיפשתי התנצלות ב”ידיעות אחרונות” ולא מצאתי. אם תמצאו כזו – אנא הודיעו לי, בבקשה.
    קסניה סבטלובה – היא חברת כנסת (מטעם “התנועה” של ציפי לבני במחנה הציוני) בזכות היותה עתונאית בולטת בתקשורת הרוסית בישראל. בטלוויזיה הוקרן קטע של פרשן רוסי חשוב שהסביר שנתניהו הוא המנהיג היחיד שיכול להיפגש עם פוטין מתי שהוא רוצה, דבר שאף מנהיג אחר לא זוכה לו. אבל קסניה יקירתנו, שיודעת רוסית, “תרגמה” בדיוק ההיפך; שנתניהו הוא “שפוט” של פוטין שמקפיץ אותו לכאן ולשם כרצונו. שקר פשוט שנחשף מיד בשידור חי. גם כאן לא שמעתי התנצלות.

בקיצור; לנתניהו היה ויש מספיק חומר כדי לתקוף את התקשורת ואת מבקריו, ולדעתי הוא לא צריך בכלל להתעסק עם טיפוסים כמו מני נפתלי ועורך דין אלדד יניב. זה למטה מכבודו וזו היתה טעות להיכנס לפרטי-פרטים בקשר למני נפתלי.

אפשר להבין את נתניהו; הוא רואה במני נפתלי, נוכל, שהצליח סובב בכחש אנשים, ואפילו שופטים, וגרם נזק ועלבון לשרה. אני יכול להבין את הזעם האצור בנתניהו, שפרץ החוצה באותו נאום בפני אנשי הליכוד.

אבל מראש ממשלה מצפים להתנהלות אחרת. הוא חייב להבליג ולטפל בעניין בצורה שונה. קודם כל, יש לו כישורים בתחום ההומור. הביטוי שלו על אהוד ברק – “איש ישן עם זקן חדש” – היא הברקה שתיזכר תמיד ואם ברק, ינסה להיכנס בחזרה לזירה הפוליטית, נתניהו, ירמוס אותו בקלות רבה.

כך הוא היה צריך לטפל גם ב”מנהיגי” ההפגנות בפתח-תקווה – כולל גם באיש שאמר לחרדי; “תוריד את השטיח” ובזה שהפיץ תמונה של נתניהו במדים של הרמן גרינג שנידון בנירנברג למיתה. חבל לבזבז על טיפוסים עלובים כאלה כעס ורוגז. צריך לטפל בהם בהומור מושחז ולעשות מהם צחוק.

בניגוד לכל הפרשנים האנטי-נתניהו, אני לא סבור שנגרם לראש הממשלה נזק גדול במיוחד כתוצאה מהנאום. אבל בחלק על מני נפתלי, היתה לצערי טעות. סביר להניח שנתניהו, איש עם כל-כך הרבה כישורים ותבונה, ילמד מן הטעות הזו ויתנהל בעתיד בצורה קצת שונה.

0
0



אודות הכותב

דר' נתן ברון

נתן בְּרוּן תושב תל אביב-יפו נולד בארץ ישראל בשנת 1937. אביו, עורך דין עקיבא ברון, היה פעיל בתנועה הרוויזיוניסטית, הוא עיתונאי, דוקטור למשפטים וחוקר תולדות המשפט בארץ ישראל. נתן ברון מבכירי עיתונאי ישראל, סופר, דוקטור משפטן וחוקר תולדות המשפט בארץ ישראל, זוכה פרס על שמו של זאב ז׳בוטינסקי, לספרות ולמחקר לשנת תשע"ז 2017, על ספרו משפט, יצרים ופוליטיקה 2017, מרצה בפקולטה למשפטים "ההיסטוריה של מערכת השיפוט בארץ ישראל"‏ ב-‏האוניברסיטה העברית בירושלים‏.

ברון, למד ‏משפטים‏ ב-‏הפקולטה למשפטים האוניברסיטה העברית‏. בשנות ה-60 למד בפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים והיה חבר תא הסטודנטים של תנועת החרות.
לאחר קבלת תואר הבוגר למד לתואר מוסמך ולאחר מכן לתואר דוקטור למשפטים. בשנת 1961 סיקר את משפט אייכמן לעיתון ידיעות אחרונות ובשנת 1965 יסד בית ספר לעיתונאות בתל אביב.

בבחירות לכנסת העשירית, בשנת 1981, היה היועץ לענייני הסברה של הליכוד. הבחירות הסתיימו בניצחונו של הליכוד בראשות מנחם בגין, שזכה לתקופת כהונה נוספת כראש ממשלת ישראל. בשנת 1984 נתמנה כחבר הוועד המנהל של רשות השידור.

דוקטור ברון, חוקר את ההיסטוריה של מערכת המשפט הישראלית לדורותיה ומרצה על נושא זה בפקולטות למשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים ובאוניברסיטת בר-אילן. דוקטור נתן ברון, נשוי לשופטת בדימוס ציפורה ברון. בנם הוא תת אלוף במיל. איתי ברון.

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן