גזענות | אפליה חדשות כאן ישראל מאזני הצדק קהילה

‘דן’ תתנצל בפני נערים ממוצא אתיופי שנהגת סירבה להעלותם

בעקבות התביעה שהגיש 'הסיוע המשפטי' בשם הנערים שהופלו על רקע מוצאם; חברת דן, גם תפצה אותם בעשרות אלפי ₪ ◄עורך דין אווקה זנה, ראש היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות: "ליווינו את הנערים ומשפחותיהם מרגע קבלת התלונה ובשיתוף פעולה עם הסיוע המשפטי פעלה למיצוי הדין עם האחראים. נמשיך למגר הגזענות במרחב הציבורי, כדי שכל אדם יקבל שירות ציבורי שוויוני ללא אפליה על רקע גזעני ונפעל בנחישות למיצוי הדין עם האחראים ולדאוג לכך שישלמו מחיר כבד על התנהלות מסוג זו. אנו קוראים לציבור לפנות אלינו במקרי אפליה על רקע גזעני".
0
0
עורך דין אווקה זנה, ראש היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות ברקע אוטובוס של דן – חברה לתחבורה ציבורית | צילום: ויקיפדיה | עיבוד ממחושב: שולי סונגו©
עורך דין אווקה זנה

בחודש ינואר 2018, סיימו נערים את יום הלימודים בעיר תל אביב וביקשו לשוב לבתיהם ב-יפו באמצעות אוטובוס קו 25 של ‘דן’ – חברה לתחבורה ציבורית’ בעירבון מוגבל. כשהגיע האוטובוס לו המתינו לתחנה, להפתעתם ואזרחים ששהו במקום, סירבה נהגת דן, לאפשר להם לעלות אליו.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

עורך דין אווקה זנה, ראש היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות שבמשרד המשפטים, מגיב בנחישות; “ליווינו את הנערים ומשפחותיהם מרגע קבלת התלונה ובשיתוף פעולה עם הסיוע המשפטי פעלה למיצוי הדין עם האחראים.

נמשיך למגר הגזענות במרחב הציבורי, כדי שכל אדם יקבל שירות ציבורי שוויוני ללא אפליה על רקע גזעני ונפעל בנחישות למיצוי הדין עם האחראים ולדאוג לכך שישלמו מחיר כבד על התנהלות מסוג זו. אנו קוראים לציבור לפנות אלינו במקרי אפליה על רקע גזעני“.

ראשיתה של הפרשה העגומה הזו, החל כאשר הנערים ואזרחים נוספים שאלו את הנהגת, מדוע היא מסרבת להעלותם לאוטובוס, ענתה הנהגת, כי מספר ימים, קודם לכן, עלו נערים מ‘מוצא אתיופי’ לאוטובוס והתנהגו בצורה לא נאותה ולכן, היא החליטה לא להעלות יותר נערים ממוצא אתיופי לאוטובוס באופן גורף.

לשאלה של אחד הנערים האם הוא או מי מהנערים הממתינים בתחנה, הם הנערים שביצעו “מעשי ונדליזם באוטובוס” ובתגובה, ענתה, כי אין באפשרותה לזהותם.

לאחר האירוע החמוּר, פנו הנערים אל רכזת נוער מן ‘המוקד לקליטת יוצאי אתיופיה’ המצוי בשכונת מגוריהם, וזו יצרה קשר עם ‘היחידה הממשלתית לתיאום במאבק בגזענות’ במשרד המשפטים שפנתה לחברת דן בדרישה לבירור הפרטים ולנקיטת צעדים משמעותיים לטיפול באירוע.

במקביל, הועבר המקרה לטיפול הסיוע המשפטי במשרד המשפטים, שהגיש את התביעה בשם קבוצת הנערים בהתאם ל”חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות ציבוריים“.

מכתב התביעה, שהגישו במסגרת הסיוע המשפטי, עורכות הדין נטע ברק ו-בריהאן אבו קאעוד, כותבות עורכות הדין; “אין צורך להכביר במילים אודות תחושת ההשפלה, הצער והתסכול שנגרמו לנערים בגין התנהלות זו, שמקומה לא יכירנה במדינה מתוקנת..

התובעים, ספגו מפי הנהגת הנתבעת שלוחת הרסן, יחס מפלה ומשפיל המהווה פגיעה קשה בכבודם כבני אדם… הנהגת, מנעה מהתובעים, נערים בגיל העשרה, לעלות לאוטובוס וזאת מחמת מוצאם בלבד ולעיני הנוסעים.

הנערים לקחו חלק במאבק לתיקון. אנו שמחות וגאות על התוצאה ומברכות את חברת ‘דן’ על לקיחת האחריות

הנהגת הטילה בתובעים אשם ואחריות להתנהלותו של נער מאותו מוצא אשר כל המשותף ביניהם הוא מוצאם האתיופי“.

דובר היחידות המקצועיות ב-אגף דוברות הסברה ותקשורת של משרד המשפטים, מר יובל גורן, מסר לפורטל כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ כי בעקבות הגשת התביעה, התנהל במהלך השנה האחרונה, הליך גישור בין חברת דן לבין הנערים ועורכות דינם מהסיוע המשפט.

באחרונה, הסכימו הצדדים על הסדר גישור לפיו חברת האוטובוסים תשלם לכל אחד מהנערים 16.5 אלף שקל (115,500 שקלים סך הכל) וכן את שכר טרחת המגשר, החל על התובעים.

בנוסף, חברת דן – חברה לתחבורה ציבורית בעירבון מוגבל המפעילה שירותי אוטובוסים בגוש דן. מאז הקמתה בשנת 1945, התחייבה להעביר לנערים מכתב התנצלות, שתוכנו צורף כנספח להסכם הגישור בזו הלשון;

“דן, מבקשת להביע צער על עגמת הנפש שנגרמה לתובעים בשל אירועים מיום 23.1.18. סירובה של הנהגת להעלות את התובעים לאוטובוס נעשה בניגוד מוחלט לערכי “דן”.

דן, דוגלת בערכים של סובלנות ופתיחות, ומוקיעה כל גילוי של אפליה וגזענות מצד נוסעים ומצד עובדיה על רקע מגדר, לאום, או צבע עור ואף מיישמת זאת בפועל על ידי העסקתם של עובדים מכל גווניה של החברה בישראל.   

(החברה) תמשיך לגלות אפס סובלנות לכל גילוי של אפליה מצד עובדיה, יהא הרקע לכך אשר יהא”.

עורכות הדין נטע ברק ועמיתתה למקצוע בריהאן אבו קאעוד, שייצגו את הנערים מטעם הסיוע המשפטי, אמרו, כי; “נפלה בחלקנו זכות לייצג את שבעת הקטינים, מדובר בנערים ערכיים ובעלי מודעות חברתית שלא היו מוכנים להשלים עם יחס מפלה .

הנערים לקחו חלק במאבק לתיקון. אנו שמחות וגאות על התוצאה ומברכות את חברת ‘דן’ על לקיחת האחריות על המקרה החמוּר.

יצוין, כי הסיוע המשפטי של משרד המשפטים, מעניק ייצוג במקרי אפליה ללא עלות וללא מבחן זכאות כלכלית ויוסיף לפעול ולעמוד בחוד החנית למיגור תופעות פסולות אלה”.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן