דיני תעבורה ותחבורה דינים ופסקי דין חדשות חדשות הרשויות המקומית

ביהמש העליון: עבירות חניה מותרות להיאכף על-פי מצלמות רחוב

תושב תל אביב, דוד מזרחי, הגיש בקשת רשות ערעור במסגרתה, נטען, בין השאר, כי; השימוש במצלמות לצרכי אכיפה בתחום החניה, פוגע בזכוּת לפרטיות שלא כדין, בהיעדר הסמכה בחקיקה ראשית, כפי שנקבע בפסק הדין של בית המשפט לעניינים מקומיים ◄ כבוד השופט ג'ורג' קרא, דחה את בקשת רשות הערעור וקבע, כי מבלי להכריע בשאלת הסמכוּת ואופן השימוש בה, אין עילה להתערב בקביעות בית המשפט המחוזי, כי אין פגיעה בפרטיות, וגם לו יש פגיעה בפרטיות, היא מידתית ולתכלית ראויה.
0
0
ג'ורג' קרא כבוד שופט בית המשפט העליון, ברקע: מצלמת רחוב | עיבוד צילום ממחושב: שולי סונגו©
כב’ השופט ג’ורג’ קרא

“העירייה, מוסמכת להשתמש בתיעוד ממצלמות רחוב לצורך אכיפת עבירות חניה וכי גם אם יש פגיעה בפרטיות האזרחים כתוצאה משימוש ב’מצלמות רחוב’ לצורך ‘אכיפת עבירות חניה’ הרי שהיא מידתית ולתכלית ראויה” – כך עולה מהחלטה שניתנה ביום, כ”ב בניסן ה’תש”פ (16.04.20) על ידי ביהמש העליון במעמד כבוד השופט ג’ורג’ קרא (جورج القرا).

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

בכך קיבל בית המשפט העליון את עמדת המדינה וקבע, כי אין מקום להתערב בקביעותיו של בית המשפט המחוזי לפיהן הרשוּת המקומית (עירייה) מוסמכת להשתמש בתיעוד ממצלמות רחוב לאכיפת עבירות חניה וכי גם אם ישנה פגיעה ב’פרטיות האזרחים‘ כתוצאה משימוש במצלמות רחוב לצורך אכיפת עבירות חניה, הרי שהיא מידתית ולתכלית ראויה.

סיפור המעשה החל בבקשת רשות ערעור שהגיש תושב תל אביב, בשם; דוד מזרחי במסגרתה נטען, בין השאר, כי השימוש במצלמות לצרכי אכיפה בתחום החניה, פוגע בזכוּת לפרטיות שלא כדין, בהיעדר הסמכה בחקיקה ראשית, כפי שנקבע בפסק הדין של בית המשפט לעניינים מקומיים.

מזרחי, קיבל קנס בגין חניה ב’חניה כפוּלה‘ ובכך לחסימת נתיב נסיעה, לאחר שנצפה מבצע את העבירה בחדר הבקרה של אגף הפיקוח העירוני בעיריית תל אביב באמצעות מצלמה נייחת שהותקנה ברחוב לצורך אכיפת עבירות חניה במקום.

בית המשפט לעניינים מקומיים בעיר תל אביב, זיכה את מזרחי וקבע, בין היתר, כי תיעוד ממצלמות לצורך אכיפת עבירות חניה אינו חוקי.

נקבע, כי בהיעדר הוראה מפורשת בחקיקה ראשית, העירייה לא הייתה מוסמכת להפעיל את מצלמות האכיפה לצורך אכיפת חוקי החניה.

ביהמש העליון; אין עילה להתערב בקביעות ביהמש המחוזי, כי אין פגיעה בפרטיות, וגם לו יש פגיעה בפרטיות, היא מידתית ולתכלית ראויה.

מטעם אגף דוברות הסברה ותקשורת של משרד המשפטים, מסרה עורכת דין  ויטה זק, לאתר ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ כי; התביעה העירונית של עיריית תל אביב, בליווי המחלקה להנחיית התובעים מוסמכי היועמש, הגישה; ערעור.

בית המשפט המחוזי, הפך את פסק דינו של בית המשפט לעניינים מקומיים, ו-הרשיע את מזרחי וקבע, כי מדובר במצלמות רחוב בצירי תנועה ראשיים ובעייתיים לצורך אכיפה יעילה של הסדרי החניה.

זאת, בשל הצילומים מצולמים ממרחק וברזוּלוציה נמוכה, כך שלא ניתן להבחין בפני אנשים ובזהוּתם ולכן אין פגיעה בפרטיות האזרחים.

האזרח מזרחי, התקשה להשלים עם קביעת בית המשפט המחוזי והגיש בקשת רשות ערעור אל בית המשפט העליון, אשר כאמוּר נדחתה.

כבוד השופט ג’ורג’ קרא, דחה את בקשת רשות הערעור וקבע, כי מבלי להכריע בשאלת הסמכוּת ואופן השימוּש בה, אין עילה להתערב בקביעות בית המשפט המחוזי, כי אין פגיעה בפרטיות, וגם לו יש פגיעה בפרטיות, היא מידתית ולתכלית ראויה.

כמו כן, האזרחים מודעים למצלמות. העירייה, הודיעה לציבור על הפעלת המצלמות באמצעות האינטרנט ויש שילוט במקומות בהם הוצבו המצלמות המלמד על “אזור אכיפת חניה מוגברת באמצעים אלקטרוניים“.

כמו כן, לא היה מקום לפסול את השימוש באמצעים אלה, אגב הליך פלילי כשהמבקש לא הוכיח שהוא עצמו נפגע“.

את המדינה, ייצגה בהליך עורך דין נורית טביב-מזרחי מן המחלקה להנחיית התובעים מוסמכי היועץ המשפטי לממשלה בפרקליטות המדינה. בביהמש המחוזי, נוהל התיק על ידי עורך דין אתי לוי מטעם התביעה העירונית של עיריית תל אביב.

◄ אל ה-החלטה בעניין דוד מזרחי, 23.04.2020.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן