הריון | לידה | תינוקות חדשות בריאות מחקרי רפואה

אל תסתכל בביצית אלא בליפידים בסביבתה להתפתחות הריון תקין

מחקר חדש מצביע על קשר בין הרכב השומנים בנוזל מסביב לביצית להתפתחות הריון תקין. המחקר בוצע בשיתוף פעולה בין חוקרים מהפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית והיחידה להפריה חוץ-גופית בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים ◄שמר צוות המחקר את הנוזל הפוליקולארי של נשים שטופלו ביחידה ובדק האם ניתן לקשר בין ההרכב של הנוזל העוטף את הביצית ובין היכולת של הביצית להתפתח לעוּבּר ולעבור השרשה ◄מהמחקר, נראה שיש אסוציאציה בין ההרכב הליפידי של סביבת הביצית, ובין היכולת של הביצית להתפתח לכדי הריון.
0
0
דר' אריה מוסאיוף מהמכון למדעי התרופה בפקולטה לרפואה, צילום במעבדה: דר' אסף בן מאיר, האוניברסיטה העברית | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
דר’ אריה מוסאיוף

צוות חוקרים מהאוניברסיטה העברית בירושלים בהובלתו של דר’ אריה מוסאיוף מהמכון למדעי התרופה בפקולטה לרפואה, בוחן תהליכים מטבוליים בתחילת התפתחות העוּבּר ומצא עד כה, כי הבדלים בהרכב השומנים (“ליפידים”) בסביבת הביצית, הקשורים להתפתחותה, עשויים לנבא הריון.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה בפייסבוק’ או בטוויטר.

צוות המעבדה של דר’ מוסאיוף, בדק בשנים האחרונות שינויים מטבוליים הכרוכים בתחילת ההתפתחות העוברית, בעיקר בחומרים השומניים. במסגרת עבודה זו, הצוות בדק את הנוזל הפוליקולארי, שהוא הנוזל המקיף את הביצית בתוך הזקיק.

דר’ אריה מוסאיוף, מסביר, כי; “תהליכים מטבוליים כוללים כל שינוי בהרכב המולקולות הקטנות שבתא (מטבוליטים). יש עושר עצום של מטבוליטים. אנו מתעניינים במיוחד בליפידים, חומרים בעלי אופי שומני.

במעבדתנו, אנו מאפיינים אלפי ליפידים ומשתמשים בהרכב הספציפי שלהם, כדי לאפיין את המצב של יחידה ביולוגית ובמקרה זה של ביצית לפני הפרייה.

אפיון זה, משמש למעקב אחרי תהליכים התפתחותיים, כמו גם תהליכים פתולוגיים. הבנת השינויים המטבוליים הכרוכים בתהליכי התפתחות או תהליכים ביולוגיים אחרים, יכולה לאפשר וויסות של תהליכים אלה במקרים רבים”.

 ראש תחום תקשורת מקומית ב-אגף שיווק ותקשורת של האוניברסיטה העברית בירושלים מר אלון סין משה, מסר לכאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה’ כי בפרויקט המדובר, שנערך על ידי הסטודנטיות אלאא שחאדה ו-רעות ברוק-חיימסון בשיתוף דר’ אסף בן מאיר מן היחידה להפריה חוץ גופית של הדסה עין-כרם, שמר צוות המחקר את הנוזל הפוליקולארי של נשים שטופלו ביחידה.

כמו כן, בדק צוות המחקר, האם ניתן לקשר בין ההרכב של הנוזל העוטף את הביצית ובין היכולת של הביצית להתפתח לעוּבּר ולעבור השרשה.

מן המחקר, נראה שיש אסוציאציה בין ההרכב הליפידי של סביבת הביצית, ובין היכולת של הביצית להתפתח לכדי הריון.

דר’ מוסאיוף, הדגיש, כי המחקר הוא שלב ראשון במספר פרויקטים העוסקים בהתפתחות המוקדמת של העובר וכי הם אוספים דוגמאות מן הקליניקה, כדי לחזק את ממצאי המחקר ולהרחיבם לתובנות נוספות.

אל המאמר המדעי

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן