חדשות כאן ישראל כסף מדבר

אומץ: יש להקים ועדת חקירה לדרך הסדרי אשראי ללווים עסקיים

תנועת אומ״ץ פנתה אל ראש הממשלה בדרישה להקים 'וועדת חקירה ממלכתית' להתנהלות המערכת הפיננסית בהסדרי אשראי ל'לווים עסקיים גדולים' ◄רק ועדה זו תוכל לרדת לחקר האמת במקרים הפרטניים שאירעו, למצוא ולפרסם את שמם של נושאי המשרה האחראים לכישלון זה ולהמליץ על המשך עתידם של אנשים אלו במערכת הפיננסית הציבורית בישראל. מכיוון ובידי הועדה, יהיה כל המידע בנושא היא תוכל להמליץ על השינויים הנדרשים במערכת הפיננסית בכדי למנוע מקרים כאלו בעתיד ולהחזיר את האמון של הציבור הרחב.
0
0
יושב ראש תנועת אומ״ץ, פנחס פלד עם חבר כנסת לשעבר מר איתן כבל יושב ראש הוועדה להתנהלות המערכת הפיננסית בהסדרי אשראי ללווים | צילום: אתר הכנסת | עיבוד: שולי סונגו
פנחס פלד עם איתן כבל

תנועת אומ״ץ, אזרחים למען מנהל תקין וצדק חברתי ומשפטי, עומדת בראש המאבק בשחיתות השלטונית ופועלת למען הקניית ערכי המנהל התקין, טוהר המידות והדמוקרטיה, פנתה אתמול (יום שלישי, ט’ באייר תשע”ט) אל ראש הממשלה מר בנימין נתניהו ודרשה ממנו להקים ‘ועדת החקירה הפרלמנטרית להתנהלות המערכת הפיננסית בהסדרי אשראי ללווים עסקיים גדולים, טייקונים’. העתקים, מפניית אומץ, הועברו אל היועץ המשפטי לממשלה דר’ אביחי מנדלבליט, אל מבקר המדינה – (השופט בדימוס) יוסף שפירא ואל ליושב ראש הוועדה לביקורת המדינה.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה בפייסבוק’ או בטוויטר.

על הפנייה להקים וועדת חקירה ממלכתית, חתומים יושב ראש תנועת אומ״ץ, מר פליצ׳ה (פנחס) פלד ויושב ראש השלטון המקומי בתנועת אומ״ץ דר’ שמעון זילברשלג.

מסקנות הוועדה, הועברו לאומ״ץ, מיד עם סיכום פעילותה.

לדעת אנשי תנועת אומ״ץ, מסקנותיה החמורות ביותר של וועדת החקירה הפרלמנטרית אשר הוקמה בשנת 2017, כדי לבדוק את הגורמים במערכת הפיננסית לקריסתם הסדרתית של טייקוני ישראל שהותירו מאחוריהם “תספורות ענק” שאותן משלם הציבור הרחב, חמקו מתחת לרדאר הציבורי, עקב עיתוי פרסומן כשבוע לאחר המולת הבחירות לכנסת ה-21.

“דין וחשבון הוועדה ולכל מי שצפה בדיוניה” – טוענים באומץ; “המוסדות הפיננסים והרגולטורים השונים, בחרו להסתתר פעמים רבות מאחורי כללי ‘סודיות בנקאית’ דבר המעלה תמיהה, האם ניתן היה בכלל להגיע לחקר האמת ולהמלצות מבוססות.

יושב ראש הוועדה המסור, חבר כנסת לשעבר מר איתן כבל, אמר מפורשות בדברי הפתיחה לדוח, כי; ״העובדה שהבנקים החליטו להסתיר את המידע בעזרתו האדיבה של הרגולטור האמון על הפיקוח עליהם ‘בנק ישראל’ מלמדת על כך שהייתה סיבה טובה להסתרת המידע. לא לחינם, הם התנגדו לחשוף חומרים גם בפורמטים כלליים.

הם הציבו תמרור “אין כניסה” גדול בפני כל בדיקה של העם את מעלליהם וחסמו את אור השמש המחטא, כלשונו של כב’ השופט ברנדייס“. (דבר יושב ראש הועדה, עמוד 9).

בתנועת אומ״ץ מפרטים;

״למרות המכשולים שהציבו בנק ישראל והבנקים, המשיכה וועדת החקירה הפרלמנטרית (2017) כדי לבדוק את הגורמים במערכת הפיננסית לקריסתם הסדרתית של טייקוני ישראל בדיוניה ואף ללא ירידה אמתית ועמוקה לשורשי המקרים הפרטניים, הוציאה מתחת ידה דוח חמור ביותר המתאר בעיקר את אוזלת ידם המדהימה של הרגולטורים הפיננסיים בישראל.

דוברת תנועת אומ״ץ הגב’ מיכל אדר, מסרה לפורטל כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה, כי; אנשי תנועת אומ״ץ, מביאים, מספר ציטוטים מן הדוח הזועקים בפני עצמם ודורשים לדעתם השלמת העבודה החקירתית ללא חסמים״;

א.הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל מתנהל מול המערכת הבנקאית כרגולטור שבוי אשר לא פועל להרתעת מפוקחיו, וכך נפגע האינטרס הציבורי“. (סעיף 1.2, עמוד 16).

ב. “תפקוד רשות ההון בכל הנוגע לפיקוח ובקרה על מתן אשראי, אינו מספק בעליל ואינו נותן מענה ראוי לאחריות הרבה המונחת על כתפי הרשות מתוקף תפקידה המרכזי בשווקים הפיננסיים“. (סעיף 1.3, עמוד 17).

ג.רשות התחרות, אינה פועלת בנחישות הנדרשת לקידום התחרות במערכת הבנקאית”. (סעיף 1.4, עמוד 19).

ד. (לגבי רשות ניירות הערך – “חשש עמוק שחובת הגילוי הנאות בכל הנוגע לתאגידים בנקאים בישראל אינה מתמלאת כנדרש.” (סעיף 1.5, עמוד 20).

ה. “הפיקוח הצביע על קיומו של “אפקט ההילה“…הסתמכות יתר על ניסיון קודם עם הלווה ומתן משקל נמוך מדי לנתונים אובייקטיביים”. (סעיף 3.1.1, עמוד 32).

ו. “מדברי המפקחת על הבנקים, עולה, כי מאז שנת 2003 לא הטיל הפיקוח, שום עיצום כספי אישי על נושא משרה בענייני מתן אשראי ללווים גדולים. גם לא הוטל עיצום כספי על תאגיד בנקאי בעניינים אלו…

בשבע השנים האחרונות, הוטלו עיצומים כספיים וקנסות בכל הנושאים (מלבד ציות והלבנת הון) בסכום של פחות מ-1 מליון ₪ על כל הבנקים במצטבר ובתקופה כולה”. (סעיף 4.1.4.1, עמוד 39).

להשקפתה של תנועת אומ״ץ, הציטוטים הנזכרים לעיל, מהווים רק מדגם מתיאור הדרך הקטסטרופלית בה בחרו הרגולטורים לפקח על המוסדות הפיננסיים הכוללת בעיקר “דיאלוגים” וצעדים א-פורמליים במקום פיקוח מקצועי, אכיפה פורמלית וענישה רצינית.

יתר על כן, הדוח מתאר את תופעת ה”דלת המסתובבת” בה מפקח עובר להיות מפוקח ולהיפך עד כדי יצירת מערכת יחסים בלתי סבירה בין הרגולטורים והמבוקרים.

כפי שנכתב בפירוט, הועדה, מדגישה שוב ושוב לאורך כל הדוח, כי בשל טענות סודיות בנקאית, לא נמסר לה מידע רב וקריטי לחקירת הנושא ולהוצאת מסקנות כפי שמונתה על ידי הכנסת.

“בפועל, כפי שראינו, ועדת החקירה, נתקלה בסירוב למסור לה או לחשוף בפניה מסמכים ומידע רב שהיו עשויים להבהיר את השתלשלות האירועים, הליכי קבלת ההחלטות והמחדלים שהביאו לצורך בהקמת ועדת החקירה”. (סעיף 8.1, עמוד 130).

אומץ; “לא ניתן למאמץ הראוי לציון של חברי ועדת החקירה הפרלמטרית לשקוע ולהיעלם כדרך דוחות רבים…”

לאור חולשת הועדה בקבלת מידע נדרש, ממליצה הועדה עצמה על שינוי בחקיקה שיאפשר לוועדת חקירה פרלמנטרית לקבל סמכויות חקירה השמורות היום ל‘וועדת חקירה ממלכתית’ וכך אומרת הועדה;

  • ועדת החקירה הפרלמטרית, נתקלה במחסומים רבים בניסיונותיה לנהל חקירה מיטבית ולהגיע לממצאים ולמסקנות כנדרש מהחלטת המליאה על הקמתה ולא רק בשל חוסר יכולתה לקבל מידע ומסמכים בשל הוראות הסודיות
  • לועדת חקירה המוקמת לפי חוק ועדות חקירה התשכ”ט-1968, יש סמכויות שונות ורחבות לפי אותו חוק, ובהן לחייב כל אדם להתייצב בפניה, להעיד בשבועה, למסור לה מידע ומסמכים, להוציא צו חיפוש ולהטיל קנסות.
  • כאמור, ועדת החקירה הפרלמטרית לא הייתה מוסמכת לעשות את כל אלה וממילא, בהיעדר סמכויות אלו האפקטיביות של ועדת החקירה הפרלמטרית לוקה בחסר”. (סעיף 8.7, עמוד 134).

‘תנועת אומץ למינהל תקין’ וכנציגה של הציבור, החליטה שלא תיתן למאמץ הראוי לציון של חברי ועדת החקירה הפרלמטרית לשקוע ולהיעלם כדרך דוחות רבים.

בבסיסה של כל מערכת פיננסית ניצב האמון שאותו נותן הציבור הרחב במוסדות הפיננסיים ובמערכת הפיקוח הממשלתית בכדי שישמרו מכל משמר על כספו.

אין ספק שאמון זה נסדק משמעותית בעקבות דוח זה ואומ״ץ דורשת מהממשלה ומהכנסת להשלים את חקירת הנושא לעומקו ולפרטי פרטיו בדרך הבאה;

א. הקמת ועדת חקירה ממלכתית לפי חוק ועדות חקירה התשכ”ט-1968 עם כל סמכויות החקירה הניתנות לה בחוק, שתבדוק את מחדלי נתינת האשראי ללווים הגדולים שקרסו.

ב. רק ועדה זו תוכל לרדת לחקר האמת במקרים הפרטניים שאירעו, למצוא ולפרסם את שמם של נושאי המשרה האחראים לכישלון זה ולהמליץ על המשך עתידם של אנשים אלו במערכת הפיננסית הציבורית בישראל.

ג. מכיוון ובידי הועדה, יהיה כל המידע בנושא היא תוכל להמליץ על השינויים הנדרשים במערכת הפיננסית בכדי למנוע מקרים כאלו בעתיד ולהחזיר את האמון של הציבור הרחב.

לתנועת אומ״ץ, ברור, כי החלטה על הקמת וועדת חקירה ממלכתית היא לא שכיחה ולעתים רבות אף נמנעת על ידי הפעלת לחצים של גורמים רבים.

למרות זאת, פונים יושב ראש התנועה מר פליצ׳ה (פנחס) פלד ויושב ראש השלטון המקומי באומ״ץ אל ראש הממשלה, הפועל רבות, לדבריו, לחיזוק היציבות הפיננסית של המשק הישראלי ומבקשים ממנו לראות את חומרת הדברים ואת הסיכון העצום למשק הישראלי במניעת חקירה שלמה ללא חסמים שרק היא תביא לגילוי האמת ולהכנסת השינויים הדרושים במערכת הפיננסית בישראל.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן