צבא | משטרה | ביטחון

הטייס רס”ן עמיחי איטקיס, שנהרג בהתרסקות מטוס F16I -“סופה”, הובא היום (ו’) למנוחות

0
0

רב-סרן עמנואל לוי ז”ל ממעלה אדומים, יובא למנוחת עולמים ביום א’ ב- 11:30 בבית העלמין הר-הרצל בירושלים ◄ הקופסה השחורה, אותרה ע”י חיל האוויר במכתש רמון, והמידע שהיא צופנת, ינותח בארה”ב
הטייס רס
הטייס רס”ן עמיחי איטקיס, שנהרג בהתרסקות מטוס F16I -“סופה”, הובא היום (ו’) למנוחות

הטייס רב-סרן עמיחי איטקיס ממושב שדה-ורבורג, שנהרג בהתרסקות המטוס במכתש רמון, הובא היום שישי (12.11.2010), למנוחות בבית העלמין הצבאי בעיר כפר-סבא. משפחת איטקיס, ביקשה להימנע מסיקור הלוויה.

הלוויתו של רב-סרן עמנואל לוי ז”ל מהעיר מעלה אדומים, שנהרג שלשום בהתרסקות מטוס ה-F16I תתקיים ביום א’ ב- 11:30 בבית העלמין הר-הרצל בירושלים.

◄ אסון טיסת האימונים במכתש רמון

ביום (רביעי) במהלך טיסת אימון יירוט לילי, באזור מכתש רמון, סמוך לשעה 20:00, עם שלושה מטוסים נוספים, הטייס רב-סרן עמיחי איטקיס, והנווט רב-סרן עמנואל לוי שהיו בגובה של 4,000 מטר, לא חשו, כי מטוסם החל לפתע לצלול.

טייס של מטוס נוסף שהיה באוויר, מיהר ודיווח, כי ראה את כלי הטיס בוער על הקרקע. עם היוודע דבר תאונה ואיבוד הקשר עם המטוס, חשו אל המקום כוחות חילוץ והצלה רבים לסרוק את האזור עד שלבסוף אותרו היום בצהרים (חמישי) גופות שני קציני חיל האוויר.

בצהרים, מסר דובר צה”ל, כי מפקד חיל האוויר, האלוף עידו נחושתן, נציגי הרבנות הצבאית, ונציגי בסיס חיל-האוויר ברמון, הגיעו היום (חמישי) בשעות הצהריים אל אזור ההתרסקות מטוס הקרב מסוג F16I -“סופה”, אמש (רביעי) במכתש רמון, במהלך טיסת אימון לילית.

מההערכה הראשונה של אנשי חיל האוויר, נמסר, כי התרסקות מטוס “הסופה”, נבעה מ’טעות אנוש’, כנראה, אובדן התמצאות במרחב “ורטיגו” (Vertigo) – בתוך ימים ספורים, עם פענוח הממצאים שנמצאו בשטח ההתרסקות, ובעקבות גילוי “הקופסה השחורה” בין שרידי המטוס, וכאשר המידע שהיא צופנת, ינותח בארה”ב, ניתן יהיה לשלול כשל טכני.

לאחר מרתון של חיפושים נרחבים נמצאו אחה”צ (חמישי), שרידי גופותיהם של הטייס רב-סרן עמיחי איטקיס בן 28, ממושב שדה ורבורג, והנווט רב-סרן עמנואל לוי בן 30 מהעיר מעלה אדומים, שנספו בהתרסקות מטוס ה”סופה”.

◄ הטייס רב-סרן עמיחי איטקיס; היה אמור להתחתן בחודש מרץ 2011

האלוף עידו נחושתן, הגיע היום אל בית משפחת איטקיס במושב שדה ורבורג, להשתתף בצערם. כבר מאמש באו והתקהלו בבית איטקיס, עשרות בני משפחה וחברים אל בני המשפחה, אשר איבדו בעבר את בנם ברק ז”ל, אשר מת בדרגת סגן-משנה במהלך שירותו הצבאי לפני 12 שנה, במהלך שירותו בחיל הים.

עמיחי איטקיס בן 28, היה אמור להתחתן בחודש מרץ 2011 עם ארוסתו קרן, עימה ב-5 השנים האחרונות.

עמיחי, הותיר אחריו, זוג הורים, ואחות. טרם נמסר מועד הלווית של רב-סרן עמיחי איטקיס, בן 28 ממושב שדה ורבורג.

◄הנווט רב-סרן עמנואל לוי; “תמיד רצה לשרת בחיל האוויר”

מפקד חיל האוויר, האלוף עידו נחושתן, ביקר גם בביתו של הנווט רב-סרן עמנואל לוי, בעיר מעלה אדומים, וניחם את בני המשפחה הדואבים.

אבשלום, אחיו של עמנואל לוי, תיאר בפני כתב יוסי אלי, מאתר “מעריב”, את את הפעם האחרונה שנפגש עם אחיו; “הלכנו לגלוש ביחד בים בראשון, האחרון, הוא לימד אותי איך לגלוש.

בשנה האחרונה, הוא התחיל לגלוש, תמיד שמר על כושר, דירה בעיר תל אביב וחברה בשם; גל, במשך חצי שנה. יום אחד בא ואמר לנו שהוא בקורס טיס, לא ידענו את זה לפני”.

חני לוי, אשר הייתה מורתו של הנווט, הוסיפה; “כל החברים אהבו אותו, הבנות אהבו אותו, היו לו המון חברים הוא היה מאד מקובל”. הוא היה ילד יפה, גבוה, שיחק כדורסל. בהתחלה הוא לא התגייס ישר לקורס טיס, תחילה שירת כקצין לוחם אבל תמיד רצה לשרת בחיל האוויר”.

◄ הסופה, יודע להתמודד עם המשימות הקשות ביותר ועם האיומים המתקדמים ביותר

מטוסי ה”סופה” הראשונים נחתו בישראל בפברואר 2004, ונקלטו בטייסות החיל. מאז השתתפו בפעילות מבצעית רבה. מרכיביו השונים של מטוס הסופה מעניקים לו יתרון גדול על מטוסי ה-F-16 הוותיקים.

“הסופה, יודע להתמודד עם המשימות הקשות ביותר ועם האיומים המתקדמים ביותר, בכל מקום, בכל זמן ובכל תנאי”, אמר סא”ל א’, טייס F-16, ותיק עם קליטת המטוסים. “קליטתו של המטוס בחיל-האוויר, תביא אותנו למקומות בהם לא היינו מעולם”.

אחד מהיתרונות המרכזיים של הסופה טמון במיכלי הדלק התצורתיים (CFT) המותקנים במטוס, שמגדילים בכ-40 אחוז את כמות הדלק שהוא נושא ומעניקים לו טווח טיסה גדול יותר, מבלי לפגוע בביצועיו.

המנוע המותקן במטוסי הסופה הוא מנוע מסוג; F100-PW-229, מתוצרת “פראט אנד וויטני”, בעל דחף מקסימאלי של 29,100 ליברות, זהה למנוע של מטוס הרעם; (F-15I).

רבות מהמערכות המותקנות במטוס הינן מערכות מ’תוצרת ישראל’, שפותחו על ידי התעשיות הביטחוניות, לדרישת חיל-האוויר, במיוחד עבור הסופה.

מטוס ה-F16I, מצויד במכ”ם חדש בעל יכולת מפתח סינתטי, המאפשרת איתור מטרות קרקע בכל מזג אוויר, ביום ובלילה.

כמו כן, הוא מצויד בשני פודים שהשילוב ביניהם הוא ראשון מסוגו; “פוד לייטנינג” לאיתור מטרות והכוונת חימוש, ו”פוד לנטירן” לניווט. בתא הטייס, מותקנים שני מסכי תצוגה רב-תכליתיים צבעוניים.

מוקדם יותר רמ”ט חיל האוויר, תא”ל נמרוד שפר, אמר, היום; כי “הצוות שהטיס את מטוס ה”סופה” שהתרסק אמש היה ותיק, מוביל ומנוסה, ואנחנו סמכנו עליו במאה אחוז”.

לדבריו, “רס”ן איטקיס נחשב לטייס מנוסה מאוד המכיר היטב את מטוס ה”סופה” וגם הנווט, רס”ן לוי, הוא אחד מהנווטים הראשונים, במטוס זה”.

אמש מינה מפקד חיל האוויר, האלוף עידו נחושתן, ועדת חקירה בראשות קצין בדרגת אל”מ לבדיקת נסיבות האירוע. כמו כן, הנחה האלוף נחושתן על עצירת כל טיסות האימונים של מערך מטוסי ה”סופה”.

■ המידע על מטוס “סופה” ה-F16I, מתוך אתר חיל האוויר.

■ התרסקות מטוס ה”סופה” במכתש רמון – סיקור מיוחד

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.

ברכת ראש הממשלה ליום העצמאות ה-77 למדינה

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

פתיחת חגיגות יום העצמאות ה77 בהר הרצל

תפילה ליום העצמאות ה-77 תשפ”ה

חגיגה ישראלית – מוסיקה ליום העצמאות ה- 77

רמיקסים לחגיגת יום העצמאות 77

דילוג לתוכן