איך להכין עוגת פירות יבשים | מתכון טבעוני | ללא גלוטן

יפית בן מרדכי, דיאטנית קלינית, מלמדת אתכם איך יש להכין עוגת פירות יבשים, בריאה, טבעונית, ללא גלוטן.

הפייקים סביב וירוס קורונה | מהצד השני עם גיא זהר

כאן 11 | חשבתם שוירוס קורונה ויראלי? חכו שתראו את הפייקים שרצים עליו | שירי מימון טענה שמעולם לא ראתה מישהו מצליח עם השיר "סטון קולד". האמנם?

פורום כאן נעים

צנים פקאן ופירות יבשים של דודו אוטמזגין

רעיון לט"ו בשבט: צנים פקאן ופירות יבשים של דודו אוטמזגין. ערוץ האוכל YES 28, HOT 38.

אדיר מילר במופע אלתורים

אדיר מילר במופע האלתורים בערוץ 2. קורע.

שראל הפראית- פרק 1: הנגב

מהלך של שנה שלמה בחייהם של צמחים ובעלי חיים במדבר הנגב הצחיח, המהווה יותר ממחצית שטחה של ישראל. מה סוד ההישרדות שלהם במדבר הקיצוני שזוכה רק למ"מ ספורים של גשם בשנה?

מגן דוד אדום: מירי בוהדנה מתנדבת במד”א

רגע לפני עליית תכניתה משחקי השף, מירי בוהדנה כמו שלא הכרתם אותה, מתנדבת במדא ועוד. כתבתה של חן זנדר - שישי עם איילה חסון - רשת 13 - 25.10.19

ערוץ 10 – שישי עם איילה חסון

תאוות בשרים | ערוץ 10 - שישי עם איילה חסון - 13.4.18.

מפעל הפיס

מעצר חוליית גנבי עגלים בנגב

צוותי מג"ב שביצעו אכיפה באזור הדרום, על מנת לסכל גניבות חקלאיות, התחקו אחר חוליה שגנבה עגלים ממושב יכיני. בתום מרדף רגלי ורכוב, בסיוע היחידה האווירית, נעצרו החשודים, והעגלים הושבו לבעל המשק כשהם בריאים ושלמים.

נעים לעקוב אחרי

דר' אולגה רז סוכרת | סכרת תזונה | דיאטה

סוכרת ניתן למנוע על ידי שינויים בתזונה ובאורח החיים

לקראת 'יום הסוכרת הבינלאומי' החל מדי שנה ב-14.11, אומרת דוקטור אולגה רז ראש תחום תזונה קלינית, מייסדת המחלקה למדעי התזונה אוני' אריאל והמחלקה לתזונה ודיאטה במרכז הרפואי איכילוב; שינויים דגשים בתזונה ובאורח החיים יכולים למנוע את התפתחות המחלה, כשהיא במצב טרום סוכרתי ◄ הטיפול בסוכרת וטרום סוכרת צריך להיות מותאם אישית. המעקב במידת הצורך מוריד את הסיכונים למחלה זו שפעמים רבות מטעה.
דוקטור אולגה רז ראש תחום תזונה קלינית, מייסדת המחלקה למדעי התזונה אוניברסיטת אריאל
דר’ אולגה רז ראש תחום תזונה קלינית, מייסדת המחלקה למדעי התזונה אוניברסיטת אריאל | עיבוד: שולי סונגו ©

לקראת ‘יום הסוכרת הבינלאומי’ החל מדי שנה ב-14.11, מביאה דוקטור אולגה רז ראש תחום תזונה קלינית, מייסדת המחלקה למדעי התזונה אוניברסיטת  אריאל והמחלקה לתזונה ודיאטה במרכז הרפואי איכילוב, תובנות, עצות ודגשים תזונתיים לטיפול ולאיזון במצבי סֻכֶּרֶת (Diabetes mellitus) וטרום סכרת.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

אובחנת כבעל סכרת / סוכרת או טרום סוכרת? דוקטור אולגה רז, מבהירה, כי שינוים בתזונה ובאורח החיים, יעזרו לך לאזן את המחלה הקיימת או למנוע או לדחות אותה במידה והיא עדין במצב של טרום סוכר. בעבר האבחון היה מאד פשוט, הבחנה בין שני סוגים; סוכרת מסוג 1, מחלה אוטואימונית שתוקפת ילדים וצעירים, וסוכרת מסוג 2, שתוקפת מבוגרים ועוברת בתורשה.

היום ברור שהמצב יותר מסובך;

  • סוכרת מסוג 2, תוקפת גם ילדים.
  • ישנם סוגי סוכרת שהתגלו רק במאה 21 שיש בהם סימנים של סוכרת סוג 1 ו- 2 ש”מעורבבים” בצורות שונות (MODY ו-LADA)
  • ישנה סוכרת הריון, והיא שכיחה הרבה יותר ממה שחשבו פעם.
  • יש טרום סוכרת – מצב בו הסוכר בצום עדיין תקין, אבל התהליך הסוכרתי כבר פועל ופוגע.

סוכרת היא מחלה כרונית, ובדומה לרוב המחלות הכרוניות היא מתחילה זמן רב לפני הופעת התפרצותה. למשל, מחלת לב וכלי דם מתחילה להתהוות כבר בשנות העשרה, ומביאה להתקף לב או לאירוע מוחי רק בגיל מבוגר יותר.

בצורה דומה מתפתחת גם הסוכרת. ב- 90%-95% מן המקרים הם; סוכרת מסוג 2 ו-טרום סוכרת, ובהן נתמקד הפעם.

אבחנה מוקדמת של סוכרת/טרום סוכרת וטיפול נכון בה הם הגורמים המכריעים למניעת התפתחות המחלה או לדחייתה לגילאים מבוגרים יותר.

לזיהוי מחלה סוכרת חשוב לדעת שסוכרת היא אחות תאומה של השמנה. אי לכך טיפול בהשמנה וירידה במשקל, יקטינו משמעותית את התפתחות הסוכרת וישפרו את מצב הבריאותי במידה והמחלה כבר קיימת.

טיפלתי בשנות עבודתי באלפי אנשים כבדי משקל ברמות שונות שלכאורה, היו בריאים, ורמות הסוכר בצום היו ללא דופי, אך בשל ההשמנה וסימנים הקליניים, שלחתי אותם לבדיקות מעמיקות יותר, וכך התאפשרה האבחנה של טרום סוכרת והיא זאת שסוללת דרך מהירה לסוכרת סוג 2.

תזונה מותאמת אישית מסיעת בהורדת רמות הסוכר ו-HbA1c (בדיקת המוגלובין מסוכרר). במקרים של סוכרת גלויה, תזונה מותאמת אישית, מקטינה את מינון התרופות והאינסולין ומאפשרת לאכול אוכל טעים, בריא, עשיר בפחמימות מורכבות בעלות מדד גליקמי נמוך ולא מחייבת להכין אוכל מיוחד, כך שאפשר לאכול עם המשפחה, במסעדות ובאירועים, רק בהבנה ובתכנון נכון.

אחד המטרות החשובות בתזונה לסוכרת – למנוע העלייה ברמת האינסולין, אחרי הארוחה עד כמה שאפשר. הכללים הבאים משרתים את המטרה ועוזרים לשמור על רמות האינסולין והסוכר בדם ברמה יחסית אחידה, בלי שינויים קיצוניים, אשר הם אלה, שמגבירים את נזקי הסוכרת ומקשים על טיפול בה ועל הירידה במשקל.

 דגשים תזונתיים לטיפול ולאיזון במצבי סכרת וטרום סכרת

  1. תזמנו נכון את הארוחות; הקפידו לאכול ארוחות קטנות כל 3-4 שעות, גם אם לא רעבים
  2. בחרו פחמימות מורכבות בעלות מדד גליקמי נמוך: לחם דגנים מלא (שיפון/חיטה /שעורה/ כוסמין/קל), אורז בסמטי/מלא, פסטה מקמח דורום/מלאה, קינואה, כוסמת, בורגול, שיבולת שועל, קטניות (עדשים, שעועית לבנה או חומה, אפונה, גרגרי חומוס, פול, עדשים), וכד’.
  3. צמצמו ואף המנעו מצריכת סוכרים ופחמימות בעלות מדד גליקמי גבוה: עוגות, עוגיות ושאר דברי מתיקה, סוכר, דבש, סילאן, אגבה, מיצים טבעיים ומשקאות ממותקים, אורז פרסי, אטריות, פתיתים, סולת, לחם לבן, פיתה, תפו”א, דגני בוקר למיניהם, חטיפים וכד’.
  4. בארוחות בשריות תבחרו בסוגי בשרית רזים; הודו, עוף ללא עור, דגים, בקר רזה, כמו סינטה, ופילה.
  5. עדיף לאכול את המנה הבשרית בתוספת ירקות בלבד. מאחר וחלבונים מעלים את רמות הסוכר והאינסולין במידה פחותה, הכמות יכולה להיות גדולה באופן יחסי.
  6. אכלו שפע ירקות במגוון צבעים, מינים וצורות, עם ובין הארוחות ובכל צורת הכנה: מאודים/מוקפצים/סלט/מרק/אנטיפסטי וכו’ מותר לאכול גזר וסלק למרות טעמם המתוק, אך כדאי לבדוק פעם אחת את רמת הסוכר לאחר האכילה, וזאת משום שישנם אנשים לא רבים אומנם, שרמת הסוכר עלולה לעלות אצלם בשל אכילת גזר וסלק.
  7. שלבו שמנים ושומנים בריאים: 2-3 כפות ואף יותר שמן זית או קנולה ליום וכן אבוקדו, טחינה, אגוזים ושקדים בכמויות מותאמות.
  8. הימנעו משומנים רווים ומוצרים המכילים שומן רווי; חמאה, מוצרי חלב עתירי שומן, שמנת, קצפת, בשרים שמנים (כבש, צלעות, אנטרקוט, נקניקים, נקניקיות, כבר ואברים פנימיים אחרים),
  9. 9. הקטינו צריכת של שומנים רב בלתי רווים; חמניות, תירס, חריע וכדומה.
  10. 10. איכלו מוצרי חלב עד 5% שומן
  11. פירות בהגבלה שמותאמת באופן אישי
  12. הקפידו על שתייה מרובה ללא סוכר; כ-10 כוסות נוזלים ליום – מים, סודה, משקאות דייאט, קפה, תה וחליטות צמחים. ניתן להשתמש בממתיקים מלאכותיים או בסטיביה.
  13. בצעו פעילות גופנית סדירה; בהתאם ליכולותיכם והקפידו על 7 שעות שינה בלילה.
  14. תקפידו לישות 7 שעות בלילה ברוב ימות השבוע. שלבו כמה מזונות יחודיים כמו; קפה (קשור להפחתת סיכון לסכרת), קינמון (קשור לשיפור באיזון הסוכר).
  15. לעתים קרובות קיים צורך בתוספי התזונה; לדוגמה מגנזיום (נוטה להיות בחסר בקרב סוכרתיים) קיים במזונות כמו; ירקות ירוקים, קטניות ודגנים מלאים. וכן ויטמין B12, ואחרים, רק לאחר התייעצות עם תזונאית קלינית.

הטיפול בסוכרת וטרום סוכרת צריך להיות מותאם אישית, התאמה הנעשית על ידי דיאטנית קלינית שמתמחה בנושא, המטופל חייב מעקב תזונתי, התנהגותי ורפואי. המעקב כולל בדיקות דם וטיפול תרופתי במידת הצורך אשר מורידים את הסיכונים של מחלה זו שפעמים רבות מטעה.




אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל (כאן נעים) בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 66, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ולקצינה בקבע; חלי נעים, סבא מאושר ל-4 נכדות; אוריאן, מילה שרה, אריאל ו-עלמה. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

Add Comment

Click here to post a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

דילוג לתוכן