המועצה: עסק שדורש מהצרכן בחוזה לשלם הפרשי מס במקרה שיועלה חייב לזכות הצרכן במקרה של הורדת מס
shekem-electric_t180k-n_01.jpg
שקם אלקטריק, נענתה לדרישת המועצה לצרכנות והחזירה לשתי צרכניות הפרשי כספים שגבתה ביתר בגין מס קניה, לאחר שנמנעה מלהוריד מחירים בהתאם להפחתת מס הקניה בעקבות החלטת האוצר על הפחתת מסים ב-12.2.04 במקרה אחד החזירה החברה הפרשי מס קניה בסכום של 3,749 ₪ לצרכנית שרכשה מספר מוצרים לביתה החדש ובמקרה השני הוחזר סכום של 301 ₪ – לצרכנית שרכשה מכונת כביסה. בשני המקרים עסקת הרכישה בוצעה טרם הורדת המס אולם המוצרים סופקו לאחר הורדת המס.
בפנייתה ל”שקם אלקטריק” טענה המועצה לצרכנות, כי כיוון שבחוזים האחידים של החברה עם הצרכנים צויין, כי אם יועלו המסים בתקופה שבין מועד החתימה על ההסכם לבין מועד אספקת המוצר יהיה על הצרכן לשלם את שיעור ההתייקרות במס – הרי שבאופן מקביל במקרה של הורדת מסים על החברה להפחית את שיעור ההורדה מתשלומי הצרכן.
המועצה לצרכנות טוענת עוד, כי תנאי בחוזה המאפשר למוכר להעלות את המחיר במקרה של עליית מסים, אך אינו מאפשר לצרכן להפחית מחיר במקרה של שינויים לכיוון השני, הנו תנאי חד סטרי ומקפח לכאורה אשר מונע מהצרכן הגנה על זכויותיו ומהווה חריגה מההסכמה הלגיטימית.
המועצה לצרכנות, מדגישה, כי במקרה כזה, אין מדובר בהגנה לגיטימית על המוכר, אלא בתנאיה מאפשר לו להתעשר על חשבון הצרכן ולכן לעמדת המועצה לצרכנות יש בתנאי כזה חשש לקיפוח הצרכן.
המועצה, מבהירה, כי צרכנים הנתקלים בבעל עסק שמסרב להפחית מחיר בהתאם לירידת מס כפי שהיה קורה במקרה של העלאת מס, יכולים לבקש את הכרעת בית המשפט.
Add Comment