למנהלי התחנה, יש כנראה את השיקולים שלהם. כנראה שהשיקולים הכספיים, גוברים על שיקולי רמת התוכנית. השאלה הגדולה היא מדוע הרשות השנייה, מאשרת להם זאת כשבחוק הרשות השנייה, יש הוראות ברורות (גם אם לא מושלמות) בדבר שידורי פרסומת.
meler_180_t_006.jpg
בשבוע שעבר שאלתי את נציב תלונות הציבור של הרשות השנייה לרדיו ולטלוויזיה, עד לאיזה גבול אפשר למתוח את הקו של ההפרדה בין פרסומת בתוך ראיון ברדיו לבין הראיון עצמו והאם בכלל יש הוראות ברורות בנושא הזה? ובכן למרבה ההפתעה מתברר שלא.
כזכור פניתי אל מר עילי זלצמן, מנציב תלונות הציבור של הרשות השנייה לרדיו ולטלוויזיה, בדבר תלונה לגבי השימוש לרעה שעשו ה”ה שלמה שרף ורז זהבי, במסגרת כאילו בראיון עיתונאי להעברת פרסומת סמויה ולא מסודרת בזמן המוקצה לפרסומות. אין לי ספק שנעשה כאן תיאום מוקדם בין שרף לשדר רז זהבי.
בנושא זה הסכים איתי נציג הרשות השניה, שהייתה כאן למעשה, הפרה של הכללים. מר זלצמן, מסר לי שעדיין לא נעשה שום דיון במקרה ולא נקבע מועד לו אבל בכל מקרה הוא ייערך בקרוב ותוך שהוא מבטיח, כי יעדכן אותי בנושא.
לעומת זאת כאשר אנו שומעים ב”רדיו אמצע הדרך”, ראיונות מתוך מרכזי קניות שונים ומשונים, שומעים במפורש, כי מדובר בפרסומת מטעם…
לעניין פרשת זהבי – שרף, כאן טענה הרשות השניה שהפרסומת לא שודרה בתוך מקבצי הפרסומת. שאלתי את מר זלצמן, שגם במקרים שיש שידורים בעלי אופי מסחרי מעל השולחן ובהפקתה הישירה של התחנה, גם הם לא ממש בתוך מקבצי הפרסומות, אז בעצם מה כאן ההבדל?
103X133_zave_raz_01.jpg
זלצמן, השיב שהעניין אכן נמצא בבדיקה ויעשה גם על כך דיון עם “רדיו אמצע הדרך” עד לאיזה גבול אפשר לשלב את הפרסומת בתוך השידור. כל עוד שאין הוראות ברורות זה נותן אפשרות ל”רדיו אמצע הדרך” או כל רדיו אזורי אחר לשלב שידורים מסחריים בתוך משדרי ראיונות.
יצוין, ששידור מתוך מרכז מסחרי תוך ראיון נעשה בתוכנית “הדקה התשעים” ביום שישי שלפני השבוע שעבר. לאחר שמר זלצמן, מסר לי, שתעשה בדיקה בעניין, “רדיו אמצע הדרך” שידר ביום שישי האחרון, הודעת פרסומת מוקלטת מהמרכז המסחרי בתוך מקבצי הפרסומות.
תחנת הרדיו “אמצע הדרך” הגדילה ועשתה כאשר היא מפרסמת בהטעיה, באתר האינטרנט שלה, כי “מעדכנים מן האולפן…” כאילו מדובר בחומר מערכתי ושירות למאזין, כאשר כולם יודעים שמדובר בשירות למרכזים המסחריים, תמורת כסף.
לפי דעתי שידורים מתוך מרכזי קניות, כפי שנעשים ברדיו “אמצע הדרך” מורידים באופן כללי את רמות התוכנית. לא זאת הדרך להעביר “תכנים” בעלי צביון פרובינציאלי לתחנה. בתחנות השידור “רדיו ללא הפסקה” או ב”רדיו תל אביב” לא שמעתי כל כך הרבה שידורים, מתוך מרכזים מסחריים כמו ב”רדיו אמצע הדרך”.
shlomo_sharf_100_2004_01.jpg
למנהלי התחנה, יש כנראה את השיקולים שלהם. כנראה שהשיקולים הכספיים, גוברים על שיקולי רמת התוכנית. השאלה הגדולה היא מדוע הרשות השנייה, מאשרת להם זאת כשבחוק הרשות השנייה, יש הוראות ברורות (גם אם לא מושלמות) בדבר שידורי פרסומת.
מר עילי זלצמן, מנציב תלונות הציבור של הרשות השנייה לרדיו ולטלוויזיה, צריך להציץ מעבר לכתפו ולמצוא בכוננית שבמשרדו את ההוראות של חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו; הם כתובים ברובם בצורה ברורה ברובם גם אם אינם נוחים לכיסם של הזכיינים. או שיש פיקוח או שאין בשביל לעשות כאילו יש ועוד לומר שהעניין בבדיקה (מזה כבר זמן רב מדי) כשהתשובות נמצאות בהישג יד והבנת הנקרא…
מי שכן, יודע וקרא אותם במקרה או שלא במקרה, הוא לא אחר מהמנכ”ל של הרשות השניה מר מרדכי שקלאר, ששיגר לא מכבר, מכתבים לזכייניות ערוץ 2 ולזכיינית טלעד ולערוץ 10, שבהם הוא מתריע על הפרת כללי הרשות על ידי הערוצים בזמן שידור משחקי כדורגל מליגת-העל.
לדברי שקלאר, אין לשדר פרסומות במהלך המשחק, כפי שנהגו הערוצים. בערוץ 2, מתעקשים לשדר פרסומות קופצות ומרגיזות במהלך הפסקות במשחק שבהן יש “רגעים מתים” (חילופי שחקנים, פציעות ופינוי מהמגרש, קבלת טיפול רפואי ועוד).
101X133_m.Shaklar_02.jpg
במכתב התשובה לשקלאר, כותב עוזי פלד, מנכ”ל טלעד: “אנו תמהים על תוכן מכתבך. החלטת טלעד לשדר מספר זעום יחסית של פרסומות במהלך משחקי הכדורגל, נתמכת על חוות דעת משפטית הקובעת, כי בהתאם לכללי הרשות הדבר מותר וכמובן אפשרי. טלעד, מקפידה ותמשיך להקפיד על כך שהפרסומות הללו שהיא משדרת בעת משחקי הכדורגל, לא יפגעו במהלך התקין של המשחק והן ישובצו רק במהלך הפסקות במשחק שבהן נעצר המשחק. כידוע לך, גם כאוהד כדורגל, השופטים נוהגים להוסיף דקות משחק נוספות בגין הנ”ל, דבר שמוכיח את צדקת מעשינו”.
שקלאר, שלא מרגיש פראייר של פלד, טען כנגד: “אני חושב שיש לי מחלוקת עם עוזי, מהו משחק כדורגל. משחק כדורגל, הוא לא רק מה שמתרחש על כר הדשא בזמן המשחק, אלא גם מה שמסביב: כולל הספסל, כולל מה שקורה בזמן הפציעות, כולל הוויכוחים בין השחקנים וכולל תגובות הקהל. אווירת המשחק נמדדת בכל הפרמטרים האלה. פרסומות בזמן המשחק, שוברות את הכלים, בנוגע למה מותר ואסור לשדר בזמן משחקי כדורגל. הכללים מדברים על כך שהפרסומות היו בהתחלה או בסוף המשחק ובזמן המחצית”…
תמוה, איפוא, שאם הכללים כל כך ברורים, למר שקלאר, מדוע למר עילי זלצמן ול”רדיו אמצע הדרך” הכללים לא ממש ברורים…
ולסיום, מגיעה מילת תודה לשחקני מכבי נתניה. ראשית על כך שהם לא רוצים להכניס את האוהדים למתח מיותר והם באמת מתכוונים לגמור מהר עד כמה שניתן את העונה. דבר שני, הם מתחשבים באוהדיהם המסורים ובמקום להטריח אותם לשנה הבאה בנסיעות לקריית שמונה (המועמדת לעלות לליגת העל) ולבאר שבע, הם מסתפקים בהרצליה וברעננה, זה הרבה יותר קרוב…
Add Comment