חדשות כאן ישראל נגישות כאן ישראל

אנשים עם מוגבלות מרוויחים פחות ומרגישים עניים יותר

נתונים מטרידים לרגל ’היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות’; בשנת 2015, חלה ירידה של 4 אחוזים בהעסקת אנשים עם מוגבלות. בעוד שבשנת 2014 הועסקו 55% אחוזים מהאנשים עם מוגבלות שבגילאי העבודה, בשנת 2015 נתון זה עמד על 51% אחוזים בלבד. 56% אחוזים מבין האנשים עם המוגבלות המועסקים, מרוויחים פחות מ-6,000 ₪ בחודש.
0
0

אנשים עם מוגבלות מרוויחים פחות ומרגישים עניים יותר
אנשים עם מוגבלות מרוויחים פחות ומרגישים עניים יותר

לרגל ’היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות’ פרסמה נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, תמונת מצב סטטיסטית מעודכנת ועגומה מאד אודות אנשים עם מוגבלות בישראל וממנה, עולה, כי נרשמה ירידה באחוז המועסקים, אנשים עם מוגבלות מרוויחים פחות ומרגישים עניים יותר. בישראל חיים כ-1,600,000 אנשים עם מוגבלות. זאת אומרת; כל אדם חמישי בישראל הוא אדם עם מוגבלות! המוגבלות יכולה להיות פיזית, חושית (כגון; ראייה ושמיעה (קוגניטיבית, נפשית, תקשורתית ועוד). כל אדם עשוי לחוות מוגבלות בשלב כזה או אחר בחייו.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות פרסמה היום (שלישי, כ”ח בחשוון תשע”ז) כי כ-17% אחוזים מסך האוכלוסייה הכללית הם אנשים עם מוגבלות. מתוכם, 17% אחוזים (כ-240 אלף) הנם ילדים מתחת לגיל 17, כש-50% אחוזים (כ–700 אלף) הינם בוגרים בגילאי העבודה ו-33% אחוזים (כ-461 אלף) הם בני 65 ומעלה.

דוברת היחידות המקצועיות של משרד המשפטים הגב’ ליפז בן-יצחק, מסרה לפורטל ’כאן נעים | kan-naim | אתר האינטרנט של כל המדינה’, כי; מתברר, ששכיחות המוגבלות, עולה עם הגיל ולמעשה, מחציתם של האנשים בני ה-65 ומעלה מוגדרים; אנשים עם מוגבלות ו-9% אחוזים מה-ילדים הנם עם מוגבלות.

כך עולה, היום, כאמור, מנתונים שעובדו עבור ’נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות’ ע”י מכון מאיירס-ג’וינט-ברוקדייל, בהסתמך על הסקר החברתי לשנת 2015 של ’הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה’.

מן הנתונים, המתפרסמים לראשונה לרגל ’היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות’ חווים הדרה חברתית ו-אפליה תעסוקתית המובילות לפערים משמעותיים ביחס ל-אוכלוסייה ללא מוגבלות.

עיקרי הממצאים;

● בשנת 2015, חלה ירידה של 4 אחוזים בהעסקת אנשים עם מוגבלות. בעוד שבשנת 2014, הועסקו 55% אחוזים מהאנשים עם מוגבלות שבגילאי העבודה בשנת 2015, נתון זה עמד על 51% אחוזים בלבד.

יודגש, כי בקרב אנשים ללא מוגבלות בגילאי התעסוקה, נמצא, כי דווקא חלה עלייה קלה ב’שיעור המועסקים’.

בעוד ששיעור זה עמד על 78% אחוזים בשנת 2014, בשנת 2015 הוא עמד על 79% אחוזים. לפיכך, נראה, כי הפער בין אנשים עם מוגבלות לבין האנשים ללא מוגבלות הולך ומתרחב.

● ההכנסה למשקי בית שבהם אדם עם מוגבלות בגיל העבודה, הינה נמוכה ב-25% אחוזים לעומת יתר משקי הבית.

זאת ועוד, מן הנתונים, עולה, כי 56% אחוזים מבין האנשים עם המוגבלות המועסקים, מרוויחים פחות מ-6,000 ₪ בחודש בעוד שבקרב ’אנשים ללא מוגבלות’ נתון זה עומד על 45% אחוזים. בהתייחס לכך, אין זה מפתיע שאנשים עם מוגבלות גם מרגישים יותר עניים (26% אחוזים לעומת 11% אחוזים).

● רק 19% אחוזים מהאנשים עם המוגבלות הינם בעלי תואר אקדמאי, לעומת 33% אחוזים בקרב אנשים ללא מוגבלות. לעומת זאת, יותר אנשים עם מוגבלות הינם בעלי השכלה תיכונית ומטה ביחס לאוכלוסייה הכללית.

מתברר, ששכיחות המוגבלות, עולה עם הגיל משה נעים | צילום: Depositphotos | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
מתברר, ששכיחות המוגבלות, עולה עם הגיל משה נעים | צילום: Depositphotos | עיבוד צילום: שולי סונגו ©

ניכר, כי אנשים עם מוגבלות נתקלים בחסמים ברכישת השכלה אקדמית העשויים לנבוע בין היתר מהיעדר נגישות בהשכלה הגבוהה, והם המובילים לפערים אלה.

נציין, כי השנה הותקנו תקנות נגישות להשכלה הגבוהה, שמטרתן לתת ל’אנשים עם מוגבלות’ את ההנגשות, הנדרשות להם ובכך לפתוח את דלתות ההשכלה הגבוהה בפני אנשים עם מוגבלות.

● בקרב אנשים עם מוגבלות, 12% אחוזים חשים שאין אדם שהם יכולים לסמוך עליו בעת מצוקה או משבר, לעומת 6% אחוזים בקרב אנשים ללא מוגבלות.

מעקב לאורך זמן מראה על שיפור בנתון זה, אשר עמד על 20% אחוזים בשנת 2002 ו-15% אחוזים בשנת 2013, דהיינו, ירידה ברמת הבידוד החברתי של אנשים עם מוגבלות, אשר עדין נשאר גבוה יחסית.

● מן הנתונים, עוד עולה, כי ’אנשים עם מוגבלות’ במיוחד בהינתן ש’מוגבלותם מוגדרת חמורה’ חשים מופלים יותר מאנשים ללא מוגבלות, בוודאי ביחס למוגבלותם, אך גם ביחס לפרמטרים אחרים, לרבות; דת, מוצא, לאום או גיל.

56% (אחוזים) מבין האנשים עם המוגבלות המועסקים, מרוויחים פחות מ-6,000 ₪

במסגרת תפקידה ל-מניעת אפליית אנשים עם מוגבלות, ולקידום שילובם בחברה הישראלית, נציבות השוויון, מציינת מדי שנה את ’היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות’ בסדרה של פעילויות ותכנים.

השנה, תציין השבוע הנציבות את ’אירועי היום הבינלאומי’ ביום חמישי ה-1.12.16, עם מגוון פעילויות ברחבי הארץ השמות דגש מיוחד על חשיבותה של התגייסות חברתית ל’קידום מרחב ציבורי נגיש’. במסגרת זו, ייפרסו בכל רחבי הארץ עשרות מוקדי הסברה אל (רשימת המוקדים המלאה).

כל מוקד, יופעל על ידי קבוצת פעילים מקומית שכוללות אנשים עם מוגבלות לצד פעילים בתנועות הנוער וניתן יהיה למצוא בו חומרי הסברה אודות ’נגישות המרחב הציבורי לאנשים עם מוגבלות’ והפעלות קצרות וחווייתיות.

הסרטון באדיבות מר שלמה קגסקי.


תושבים שיהיו מעוניינים בכך, יוכלו לחתום על אמנת “מחויבות התושבים“, הקוראת לכל אזרח לדרוש נגישות.

עוד במסגרת הפעילות של הנציבות לקראת ’היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות’ הושק קמפיין דיגיטלי באמצעותו יכול כל אזרח לקחת חלק בתהליך מיפוי ליקויי הנגישות במרחב הציבורי.

הקמפיין מבקש מהציבור הרחב, ומאנשים עם מוגבלות בפרט, לגלות ערנות בנוגע למצב הנגישות בסביבתם ולדווח לנציבות, באמצעות תיוג ההאשטג #אלתגבילואותי, בצירוף אמירה אישית ותמונה של המפגע.

גם ב-2016, ישנם עדין פערים עמוקים בשיעורי התעסוקה, בבדידות ובתחושת ההפליה בקרב אנשים עם מוגבלות

נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, מר אברמי טורם, אינו מסתיר את דאגתו הגדולה ואת הדרך שהיא עדיין ארוכה לתיקון המצב; “הנתונים אודות מצבם של אנשים עם מוגבלות מצביעים על הדרך הארוכה שיש לפנינו לעבור עד לשוויון מלא של אנשים עם מוגבלות. אני סבור, כי על החברה הישראלית כולה להתגייס על מנת להסיר את החסמים שעדין עומדים בפני אנשים עם מוגבלות. צריך לזכור שאנשים עם מוגבלות, מהווים כחמישית מתושבי כל רשות מקומית”.

מר טורם, מוסיף ומציין, כי; “גם בשנת 2016, ישנם עדין פערים עמוקים בשיעורי התעסוקה, בבדידות ובתחושת ההפליה בקרב אנשים עם מוגבלות.

בנציבות, אומרים, כי הם; “אנו פועלים במשך כל השנה, כדי לשנות מצב זה. בשנים האחרונות, חלו שינוים בשיח עם חקיקת חוק השוויון ובהמשך עם חתימת מדינת ישראל על ’האמנה הבינלאומית לזכויות אנשים עם מוגבלות’ אך הנתונים מראים, בברור, כי דרכנו עדיין ארוכה”.

נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, ציין והדגיש, כי; “על כולנו מוטלת החובה לשינוי משמעותי של המרחבים הציבוריים, למתן ההזדמנויות ולהנגשת שירותים על מנת להגיע למצב בו אנשים עם מוגבלות לוקחים חלק בכל תחומי החיים”.

“אנו מזמינים את הציבור לצאת לשטח, להתריע על בעיות בנגישות, ולדרוש מן הרשויות להשלים את ההנגשה של המרחב הציבורי. רק יחד נוכל להביא בשורה אמיתית לאנשים עם מוגבלות שיוכלו לזכות לשוויון בזכות ולא בחסד”. סיכם מר אברמי טורם, המשמש כנציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות.

למידע נוסף על אירועי היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות, היכנסו אל אתר הנציבות.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן