סרטן

ניתוח משמר פריון למטופלת בוצע במרכז הרפואי הלל יפה

האישה שנותחה השבוע ב"הלל יפה", צעירה שבה אותר סרטן צוואר הרחם בשלב מוקדם יחסית בעת בדיקה שנעשתה במרפאה בקהילה. היא הופנתה ליחידה לגינקו- אונקולוגית של המרכז הרפואי להמשך בירור וטיפול שכלל ביופסיה של צוואר הרחם והדמיות, האבחנה אומתה. מכיוון שהיא הביעה את רצונה בשימור פריון והריון עתידי, הרי שהאופציה של ביצוע הניתוח לכריתת צוואר הרחם, הייתה האופציה המתאימה ביותר עבורה. לטובת העניין, גויס פרופ' לזלו אונגר, מומחה בעל שם מהונגריה, שביצע את הניתוח יחד עם צוות המחלקה הגינקולוגית.
0
0
סרטן צוואר הרחם: ניתוח משמר פריון למטופלת בוצע במרכז הרפואי הלל יפה
סרטן צוואר הרחם: ניתוח משמר פריון למטופלת בוצע במרכז הרפואי הלל יפה

ניתוח שכמותו מתבצעים מעטים עד כה בישראל, הקרוי; ’ניתוח לכריתת צוואר הרחם’, ו’שימור הרחם’ ב’מטופלת עם סרטן צוואר הרחם’ (Cervical cancer) התבצע השבוע בוצע ב’מרכז הרפואי הלל יפה’ בעיר חדרה, הניתוח, בוצע בחולת סרטן צוואר הרחם, אישה כבת 30 ואשר בעבורה, הניתוח מאפשר החלמתה ושימור פוריותה. בניתוח, מבוצעת ’כריתה מלאה של צוואר הרחם’ וחיבור של גוף הרחם ישירות לנרתיק וכן מבוצעת כריתה מלאה של ’בלוטות לימפה אגניות’.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

לטובת הניתוח, הוזמן פרופ’ לזלו אונגר, רופא בעל שם עולמי מהעיר בודפשט, הונגריה, הנחשב למומחה בשיטת ניתוח זו, שהיא מורכבת וייחודית. לניתוח היה שותף הצוות הבכיר של מחלקת נשים, ד”ר אילן ברוכים, מנהל הגינקולוגיה ו’היחידה לגינקו-אונקולוגיה של המרכז הרפואי הלל יפה’ ויו”ר ’האיגוד הישראלי לגינקולוגיה אונקולוגית’ וד”ר שמואל אנדרמן, כירורג גינקולוגי בכיר.

ד”ר אילן ברוכים, הבהיר, כי; “ניתוח לכריתת צוואר הרחם, הינו פרוצדורה שאינה שכיחה עבור נשים שלקו בסרטן צוואר הרחם”.

היארעות ’סרטן צוואר הרחם’ נמוכה יחסית בארץ, כאשר יש כ- 200 חולות חדשות בשנה. סרטן גינקולוגי זה הנו שכיח ביותר בעולם המערבי. סרטן צוואר הרחם הוא סרטן ממאיר באזור צוואר הרחם. בשלבים מוקדמים יחסית של הסרטן, עלולים להופיע ’דימומים וגינאליים’ אולם לרוב מופיעים סימפטומים רק בשלבים מתקדמים.

הטיפול במחלה מורכב מ-ניתוח (כולל; כריתה מקומית של הנגע) בשלבים מוקדמים ו’כימותרפיה’ ו’הקרנות’ בשלבים המתקדמים של גילוי המחלה.

בכ-90% מן המקרים המחלה מתפתחת בנשים מעל גיל 50 (הגיל הממוצע 63). כ-75% מהנשים חיות 5 שנים או יותר לאחר גילוי המחלה ובכ-75% מן הנשים המחלה מוגבלת לרחם בעת גילויה.

הטיפול המקובל בנשים עם סרטן צוואר הרחם, כולל כריתה רחבה של הרחם עם בלוטות לימפה או קרינה ו-כימותרפיה.

כמובן שלאחר טיפולים אלה, לא ניתן להיכנס להריון. לכן, הפרוצדורה שביצענו מוצעת רק לנשים עם סרטן צוואר הרחם בשלב מוקדם עם גידול קטן (פחות מ-2 ס”מ) המעוניינות ב’שימור פריון’. מכאן, שמדובר ב’ניתוח נדיר’ יחסית בארץ.

“מעבר לעובדה שדרושה בביצוע הניתוח מומחיות רבה”, ממשיך ומסביר ד”ר ברוכים; “הרי שמעטות הן הנשים שעשויות להיות מועמדות מתאימות לביצוע. הניסיון בארץ בניתוח זה הוא מוגבל, כאשר, כאשר במרבית הניתוחים שבוצעו עד כה בארץ, הוזמן פרופ’ אונגר לסייע.

מבחינתנו, ביצוע הניתוח אצלנו, הוא חשוב גם לשם למידת הטכניקה והאפשרות שנוכל , לבצע בעתיד בעצמנו, אבל גם, אם לא בעיקר, להציע למטופלות הבאות בשערינו אופציה ניתוחית בעלת שיעור תופעות לוואי ושיעורי החלמה מצוינים”.

האישה שנותחה השבוע במרכז הרפואי “הלל יפה”, הינה צעירה שבגופה אותר ’סרטן צוואר הרחם’ בשלב מוקדם יחסית בעת בדיקה שנעשתה במרפאה בקהילה. היא הופנתה ליחידה לגינקו- אונקולוגית של “המרכז הרפואי על שם הלל יפה” להמשך בירור וטיפול.

לאחר בירור מעמיק, שכלל ביופסיה של צוואר הרחם והדמיות, האבחנה אומתה. מכיוון שהיא הביעה בפני ד”ר ברוכים את רצונה בשימור פריון והריון עתידי, הרי שהאופציה של ביצוע הניתוח ל’כריתת צוואר הרחם’, הייתה האופציה המתאימה ביותר עבורה.

“בעבר, בכדי לאפשר החלמה מסרטן צוואר הרחם, בעיקר בשלבים מוקדמים, היה מקובל לבצע כריתה רחבה של הרחם עם צוואר הרחם”, מציין ד”ר ברוכים; “בשנים האחרונות החלו הרופאים לעשות שימוש בטכניקה ניתוחית מורכבת בה מבצעים כריתה של צוואר הרחם וחיבור של גוף הרחם ישירות עם הנרתיק. באופן כזה, משמרים את הרחם ואישה שעברה את הניתוח יכולה להרות. יצויין, כי הלידה תהיה בניתוח קיסרי”.

איורי דיספלזיה צוואר רחם מראים פתולוגיה CIN נגעים טרום סרטניים של צוואר הרחם | צילום: ויקיפדיה | עיבוד: שולי סונגו ©

כאמור, הניסיון בניתוחים, כגון אלו מוגבל בארץ ונעשה במקרים מעטים. גם בעולם הוא נעשה, לרוב, במרכזים רפואיים גדולים בלבד. פרופ’ לזלו אונגר, נחשב לכירורג המוביל בעולם לניתוח זה, ומספר מרכזיים רפואיים בארץ כבר עשו שימוש בשירותיו.

היחידה לגינקו-אונקולוגיה, החלה לפעול ב’מרכז הרפואי הלל יפה’ בעיר חדרה, לפני כשנתיים במסגרת מחלקת נשים ויולדות. היא מספקת מענה בכל תחומי הטיפול הנדרשים בתחום האונקולוגי על רקע גינקולוגי ועובדת בשיתוף היחידה האונקולוגית של המרכז הרפואי וכן בשילוב מומחים מתחומים שונים, בהתאם לצורך.

“ביחידה חשוב לנו לאפשר לנשים פתרונות מיטביים למחלתן”, מסכם ד”ר ברוכים; “אני, האחות המתאמת מימי גלמן וכל הצוות שלנו פעלנו כיחידה מגובשת, כמו גם ההנהלה, שנרתמו מיד להבאתו של פרופ’ אונגר לארץ לביצוע ההליך. עניין זה הוא, מבחינתי, אפיק נוסף שמאפשר לנו ליצור מסגרת אחידה, תומכת ומקצועית, לכל מי שנדרשת לכך”.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן