נגישות כאן ישראל קהילה

יונית אפרתי; התחלנו לשנות היחס החברתי כלפי אנשים עם מוגבלות

מנהלת תחום שילוב בקהילה בנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, הגב’ יונית אפרתי; בתחום ’הכשרות המשפטית’ עדיין יש לנו דרך ארוכה, וזה לא מקרי – יש בכך השתקפות של היחס החברתי כלפי אנשים עם מוגבלות בישראל באופן כללי. החברה הישראלית מאוד פטרונית כלפי אנשים עם מוגבלות… בשנים האחרונות, הצלחנו להתחיל לשנות את היחס החברתי כלפי אנשים עם מוגבלות בישראל…".
0
0
יונית אפרתי, מנהלת תחום שילוב בקהילה בנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות
יונית אפרתי

“בתחום של ’הכשרות המשפטית’ עדיין יש לנו דרך ארוכה, וזה לא מקרי – יש בכך השתקפות של היחס החברתי כלפי אנשים עם מוגבלות בישראל באופן כללי” – כך קבעה, מנהלת תחום שילוב בקהילה ב’נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות’, הגב’ יונית אפרתי, בכנס שנערך אתמול (רביעי, י”ז באייר, ה’תשע”ו) באוניברסיטת בר אילן, בנושא; ’כשרות משפטית ואפוטרופסות’.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

הכנס, הוא תוצר של שותפות בין משרד המשפטים – האגף לסיוע משפטי ו-האפוטרופוס הכללי לבין מערך הקליניקות בפקולטה למשפטים של אוניברסיטת בר אילן.

לדבריה של הגב’ יונית אפרתי, מנהלת תחום שילוב בקהילה בנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות; “כאשר מדינת ישראל (בשנת 2012) אישררה את אמנת האו”ם בדבר זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות, היה ברור שיש לנו אתגר גדול בתחום ’הכשרות המשפטית’, יותר משאר הנושאים המופיעים באמנה.

ישנם נושאים ב’אמנת האו”ם’ בהם אנו מתקדמים יחסית, כמו; חקיקת נגישות, בריאות ושיקום, ובתחומים אחרים כמו בתעסוקה נעשו בשנים האחרונות פעולות רבות.

“אולם, בתחום ’הכשרות המשפטית’ עדיין יש לנו דרך ארוכה, וזה לא מקרי” – מדגישה הגב’ אפרתי וממשיכה; יש בכך השתקפות של היחס החברתי כלפי אנשים עם מוגבלות בישראל באופן כללי. החברה הישראלית מאוד פטרונית כלפי אנשים עם מוגבלות.

במשך שנים כל המערכות, אנשי מקצוע, משפטנים, אנשי רווחה, משפחות וכולם מתוך הכוונות הטובות ביותר, פועלים כדי להגן על אנשים עם מוגבלות”.

לדברי הגב’ אפרתי; “התפיסה החברתית המוטמעת בנו, כמעט מלידה, היא שאנשים עם מוגבלות הם “מסכנים“, שצריך לעזור להם ולשמור עליהם כדי שלא ייפגעו. המשמעות היא, כי הרבה פעמים איננו רואים ’אנשים עם מוגבלות’ כ-בני אדם שווים.

שילוב בקהילה לאנשים עם מוגבלות
שילוב בקהילה לאנשים עם מוגבלות

הגב’ יונית אפרתי: “הרבה פעמים איננו רואים ’אנשים עם מוגבלות’ כבני אדם שווים…”

אנחנו סוגרים אותם במוסדות, כי שם “נשמור עליהם טוב”, אנחנו שמים אותם ב’מפעלים מוגנים’, כי; “הם לא יכולים”, אנחנו מגנים עליהם, ולפעמים גם על עצמנו, כי יותר נוח לנו כאשר האדם מטופל במוסד ונמצא בהשגחה”.

קשה לנו לתת אמון ולסמוך, קשה לנו לשחרר ולאפשר גם לטעות, קשה לנו לחשוב על דרכים לתת את התמיכה שהאדם צריך, כדי לחיות חיים מלאים, ואנו מעדיפים לקבל עבורו את ההחלטות.

בשנים האחרונות, הצלחנו להתחיל לשנות את היחס החברתי כלפי אנשים עם מוגבלות בישראל, הצלחנו ליצור שינוי בתפיסה של הצורך ב’הנגשה’ והצלחנו להביא את האדם ואת הקול שלו יותר ויותר אל מרכז הבמה.

התיקון של ’חוק הכשרות המשפטית’ הוא חלק ממגמה הזו, והוא תוצר של עבודה משותפת של האנשים שזו מציאות חייהם, וכל הגופים העוסקים בדבר.

זהו שינוי משמעותי מאד עבור אנשים עם מוגבלות, הנותן אלטרנטיבות המאפשרות קבלת החלטות על חייהם בעצמם, על פי רצונם, בהינתן התמיכה הנדרשת לאלו הזקוקים לכך”. סיכמה הגב’ יונית אפרתי, מנהלת תחום שילוב בקהילה ב’נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות’.

■ מצאתם טעות בכתבה, זה לא נעים! תלחצו כאן ספרו לנו ונתקן.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן