טור מומחה רפואי פרופ’ מ. מרדכי קרמר פרופ’ מ. מרדכי קרמר

סובלים מ’קוצר נשימה’ לפעמים זה חמור יותר ממה שאתם חושבים

פרופ’ מ. מרדכי קרמר, מנהל המערך למחלות ריאה ואלרגיה, מרכז רפואי רבין, קמפוס בילינסון: יתר לחץ דם ריאתי היא מחלה בה יש היצרות בכלי הדם בריאות, הגורמים לעליה בלחץ בעורקים המובילים דם מן החדר הימני בלב אל הריאות. דבר הגורם ללב, בעיקר חדר ימין, לעבוד קשה יותר ובסופו של דבר הוא מתעייף ונפגע תפקודו. אבחון המחלה בשלבים המוקדמים מאפשרת לטפל בחולות מוקדם ככול האפשר ולעכב את הידרדרות המחלה.
0
0
סובלים מ’קוצר נשימה’ לפעמים זה חמור יותר ממה שאתם חושבים | פרופ’ מ. מרדכי קרמר
פרופ’ מ. מרדכי קרמר

רבים מאתנו עלולים לחוות אירוע של קוצר נשימה במהלך חיינו. למעשה, לא מעט אנשים אכן פונים לרופא המשפחה עם תלונה על קוצר נשימה במאמץ, אך רבים מהם נשלחים לביתם עם המלצה כללית לנוח ולהפחית מהלחץ של הפעילות היומיומית ללא המשך בירור נוסף אצל רופא ריאות.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

קוצר נשימה, יכול לנבוע מסיבות שונות נוספות, כמו; אסטמה, אי ספיקת לב או COPD – מחלת ריאה על רקע; עישון, אולם קוצר נשימה במאמץ יכול גם להעיד על מחלה נדירה וקשה שרבים כלל לא מודעים לה;

’יתר לחץ דם ריאתי’ Pulmonary hypertension, ובראשי תיבות PH או PHT) . מדובר ב’מחלה כרונית’ קשה ופרוגרסיבית, הפוגעת בעיקר ב-נשים צעירות בגילאים 30-50.

ידוע שבישראל חולים בה כ-500 בני אדם, אך עדיין ישנם חולים לא מאובחנים (לרוב; נשים), זאת בשל המודעות הנמוכה אליה (גם בקרב הרופאים) – לעתים חולפות מספר שנים עד לאבחון, זמן בו שבמהלכו המחלה עלולה להידרדר ולפגוע משמעותית באיכות חיי החולים ועלולה לסכן חיים.

יתר לחץ דם ריאתי היא מחלה בה יש היצרות בכלי הדם בריאות, הגורמים לעליה בלחץ בעורקים המובילים דם מן החדר הימני בלב אל הריאות. דבר הגורם ללב, בעיקר חדר ימין ’לעבוד קשה’ יותר ובסופו של דבר הוא ’מתעייף’ ונפגע תפקודו.

אבחון המחלה בשלבים המוקדמים מאפשרת לטפל בחולות מוקדם ככול האפשר ולעכב את הידרדרות המחלה.

הבעיה היא שתסמיני המחלה אינם ספציפיים וחד משמעיים, עובדה המקשה מאוד על אבחון המחלה. אחד הסימנים העיקריים שצריכים להדליק נורת אזהרה, הוא כאמור; קוצר נשימה בעת מאמץ, אך גם לחצים בחזה.

לא מעט חולות, מדווחות שכאשר הגיעו בפעם הראשונה אל רופא המשפחה עם תלונה על קוצר נשימה ולחצים בחזה, פטרו אותן בתשובה לקונית; “את כנראה עייפה או מתוחה. תנוחי יותר והתחילי לעשות כושר גופני”, אך חשוב לדעת, כי כאשר מופיע קוצר נשימה במאמץ באדם שנחשב עד לאותו הרגע ל”בריא“, יש לפנות לרופא המשפחה לבדיקות.

אבחון המחלה בזמן הוא קריטי, מכיוון שללא טיפול זמן ההישרדות של החולים הוא כ-3 שנים בלבד…

עדיין ישנם חולים ב’יתר לחץ דם ריאתי’ לא מאובחנים לרוב; נשים
עדיין ישנם חולים ב’יתר לחץ דם ריאתי’ לא מאובחנים לרוב; נשים

בדיקות האבחון כוללות אקו לב ולאחר מכן, במידה ומתגלה לחץ ריאתי מוגבר,צנתור אבחנתי שבודק את הלחצים בצד הימני של הלב, בזמן הצנתור, המטופל, יקבל תרופות, כדי לבחון אם הן אכן משפיעות על לחץ הדם הריאתי.

סימנים נוספים שעשויים להעיד על יתר לחץ דם ריאתי, הם; דופק מהיר או דופק לא סדיר ובצקות ברגליים. כאשר המחלה מתקדמת ובשל אי זרימה טובה של חמצן לכל הגוף, יופיע כיחלון בקצות האצבעות ובצקות.

אבחון המחלה בזמן הוא קריטי, מכיוון שללא טיפול זמן ההישרדות של החולים הוא כ-3 שנים בלבד, בעוד שבעזרת התרופות ניתן להאריך את חיי החולה לשנים ארוכות.

כיום יש מספר תרופות שמיועדות לטיפול במחלה הפועלות במנגנונים שונים, והטיפול נקבע לפי חומרת המחלה ומידת התקדמותה. במקרים בהם כל הטיפולים התרופתייםכבר לא מועילים, תישקל אופציה של השתלת ריאות.

מלבד הטיפולים התרופתיים, ההמלצה היא על פעילות גופנית במסגרת של שיקום ריאות, הימנעות ממאמצים חריגים, ולנשים צעירות שמתכננות להרות – להימנע מכניסה להיריון, שכן הוא עלול ברוב המקרים לסכן את חיי החולה.

_______

*הכותב הוא פרופ’ מ. מרדכי קרמר, מנהל המערך למחלות ריאה ואלרגיה, אשר ב’מרכז רפואי רבין’, קמפוס בילינסון.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן