ארכיאולוגיה

רשות העתיקות: מטבע זהב נדיר ביותר בן כמעט 2000 שנה, נמצא בגליל

ניר דיסטלפלד, מפקח היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות; "מדובר בתגלית מרשימה ומפתיעה ביותר. המטיילת לורי רימון, חברת קיבוץ כפר בלום, הפגינה אזרחות למופת בכך שמסרה את המטבע החשוב לידי רשות העתיקות. זה לא פשוט, בפרט כשמדובר במטבע זהב מרהיב, אך אני שמח על ההבנה שעתיקות הארץ שייכות לציבור כולו.
0
0
הגב’ לורי רימון, מטיילת חברת קיבוץ כפר בלום עם מטבע זהב נדיר ביותר בן כמעט 2000 שנה, שמצאה בגליל
הגב’ לורי רימון

“היה לי קשה להיפרד מ’מטבע הזהב’ שמצאתי. הרי לא כל יום מוצאים דבר מדהים כזה, אבל אני מקווה שאוכל לראות אותו מוצג במוזיאון בעתיד הקרוב” – כך הודתה וסיפרה לאנשי רשות העתיקות הגב’ לורי רימון, חברת קיבוץ כפר בלום, אשר טיילה עם חברים בטבע בגליל המזרחי, והגיעה לאתר עתיקות וחשפה שלא בידיעתה את “אחיו” הזהה של מטבע נדיר הנושא את דמות הקיסר אוגוסטוס ושהוטבע ע”י הקיסר טריאנוס – המטבע השני ככל הידוע, המוכר בעולם.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

הגילוי המקרי והמפתיע של רימון, מקיבוץ כפר בלום שהעבירה את המטבע הנדיר לאוצרות המדינה, יזכה אותה אמנם בקרוב ב”פרס ניחומים” של תעודה מטעם רשות העתיקות על אזרחותה הטובה.

זה הרבה בעולם החומרני של היום וראוי גם להעניק לה גם את כל הכבוד של מדינת ישראל ושל ענף מטבעות ברשות העתיקות, המשבחים את חברת הקיבוץ ואת קבוצת המטיילים שהייתה עימה, תוזמן לביקור ב-מחסני אוצרות המדינה.

דוברת רשות העתיקות , הגב’ יוֹלי שוורץ, מסרה לפורטל ’כאן נעים | kan-naim | אתר האינטרנט של כל המדינה’ | סקירת חדשות ואירועים ב’רשויות מקומיות’ כי; עד כה ידוע, כי המוזיאון הבריטי הנודע מחזיק ברשותו מטבע זהב עתיק, ככל הנראה, היחיד המוכר בעולם, הנושא את דמות הקיסר אוגוסטוס ושהוטבע ע”י הקיסר טריאנוס. מטבע זה, משנת 107 לספירה, נטבע במסגרת סדרת מטבעות נוסטלגית שהקדיש טריאנוס ל-קיסרי רומא שקדמו לו.

סיפור הגילוי החל במהלך טיול בגליל המזרחי שנערך לאחרונה, בו הגיעה קבוצת מטיילים ותיקה, ובה לורי רימון, אל אתר עתיקות כשהיא הבחינה לפתע בחפץ נוצץ בתוך העשב.

כאשר הרימה אותו, הבינה מיד ש”כל הנוצץ זהב”. וכי מדובר ב-מטבע זהב עתיק יומין. עם היוודע דבר המציאה, יצרה מדריכת הקבוצה הגב’ עירית צוק קובצ’י, קשר מיידי כנדרש עם רשות העתיקות בעזרת ד”ר מוטי אביעם, ארכיאולוג ומורה דרך ותיק, ובתוך שעתיים, הצטרף נרגש אף הוא נציג רשות העתיקות אל קבוצת המטיילים בשטח.

מטבע זהב נדיר ביותר בן כמעט 2000 שנה שנמצא על ידי מטיילת בגליל המזרחי | צילום: שי הלוי, רשות העתיקות | עיבוד צילום: שולי סונגו ©

המוצאת הישרה מקיבוץ כפר בלום, החברה לורי רימון, מסרה לו בכאב לא מוסתר את הממצא הנדיר, והודתה; “היה לי קשה להיפרד מהמטבע. הרי לא כל יום מוצאים דבר מדהים כזה, אבל אני מקווה שאוכל לראות אותו מוצג במוזיאון כבר בעתיד הקרוב”.

מפקח היחידה למניעת שוד של רשות העתיקות, מר ניר דיסטלפלד, ציין, כי; “מדובר בתגלית מרשימה ומפתיעה ביותר. לורי, הפגינה אזרחות למופת בכך שמסרה את המטבע החשוב לידי רשות העתיקות.

זה לא פשוט, בפרט כשמדובר במטבע זהב מרהיב, אך אני שמח על ההבנה כי עתיקות הארץ שייכות לציבור כולו. אני מאמין שבקרוב, בזכות לורי, יוכל הציבור ליהנות מהממצא הנדיר. חשוב לדעת, כי כשמוצאים ממצא ארכיאולוגי, חשוב לקרוא לנציגים של רשות העתיקות לשטח ב’זמן אמת’. זאת, על מנת שנוכל למצות את המידע הארכיאולוגי מהאתר”.

לדברי ד”ר דני שיאון, חוקר מטבעות בכיר ברשות העתיקות; “מדובר במטבע נדיר בקנה מידה עולמי, שנטבע ברומא בשנת 107 לסה”נ. בצד אחד רואים את הסמלים של הלגיונות הרומיים לצד שמו של השליט טריאנוס, ובצד שני – במקום דיוקנו של הקיסר טריאנוס עצמו, כפי שהיה נהוג בד”כ, מוצג הדיוקן של הקיסר; “אוגוסטוס האלוהי”. מטבע זהה ואחלק מסדרה שהפיק טריאנוס כמחווה לקיסרים שקדמו לו”.

מרקוס אולפיוס נרווה טריאנוס (18 בספטמבר 53 – 9 באוגוסט 117), טריאנוס (Trajan) היה בנו של מרקוס אולפיוס טריאנוס, סנאטור חשוב ממשפחה רומית שהתיישבה בספרד, אשר אף מוזכר מספר פעמים בספרו של יוסף בן מתתיהו, בשם; “מלחמת היהודים”, כמפקד הלגיון העשירי פרטנסיס.

מטבע הזהב הנדיר ביותר משני צידיו בן כמעט 2000 שנה, שנמצא ע”י מטיילת בגליל המזרחי | עיבוד צילום: שולי סונגו ©

על פי ויקיפדיה, הוא היה קיסר האימפריה הרומית משנת 98 ועד מותו. הוא הקיסר השני מבין “חמשת הקיסרים הטובים”. תחת שלטונו של טריאנוס, הגיעה האימפריה לשיא התרחבותה הטריטוריאלית.

במסורת היהודית, זכור טריאנוס, כמדכאו ביד רמה של מרד התפוצות אשר פרץ בשנת 115 בקרב היהודים בגולה.

להערכת ד”ר דונלד צבי אריאל, ראש ענף מטבעות ב’רשות העתיקות’; “יתכן שמהטבע, מצביע על נוכחות של הצבא הרומי באזור לפני כ-2000 שנה – אולי כנגד תומכים גליליים ב’מרד בר כוכבא’ – ואולם קשה מאוד לקבוע זאת על סמך מטבע בודד.

מקורות היסטוריים על התקופה מספרים שלחלק מהחיילים הרומיים שולם, פעם ברבעון, שכר גבוה של 3 מטבעות זהב לכל משכורת. אלה, היו שווי ערך ל-75 מטבעות כסף.

בשל ערכם הכספי הגבוה של המטבעות, החיילים, התקשו לערוך קניות בשוק; רבים מהסוחרים סרבו לפרוט אותם”.

ד”ר אריאל, מוסיף, כי; “בעוד שמטבעות ברונזה וכסף של הקיסר טריאנוס הם שכיחים בארץ, מטבעות הזהב של טריאנוס נדירים ביותר.

עד כה, רק שני מטבעות זהב אחרים של הקיסר נרשמו באוצרות המדינה, אחד מגבעת שאול ליד ירושלים והשני מאזור קריית גת – והפרטים על שניהם שונים מאלה שמופיעים במטבע הנדיר שמצאה לורי רימון חברת קיבוץ כפר בלום”.

■ מצאתם טעות בכתבה, זה לא נעים! תלחצו כאן ספרו לנו ונתקן.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן