ארכיאולוגיה ירושלים מחוז ירושלים

רשות העתיקות: ירושלים והסביבה היו יעד נדלני כבר לפני 7000 שנה

ממצאים ארכיאולוגים חדשים משמעותיים שנתגלו מעידים לראשונה, על קיומו של ישוב מבוסס בתחומי ירושלים כבר באלף ה-5 לפני הספירה ◄ "ברור לגמרי שבתחומי ירושלים הקדומה פעל יישוב מבוסס. המבנים שנחשפו אינם מביישים בנייה ירושלמית אלפי שנים מאוחר יותר... כמו כן, מצאנו מעט עצמות של צאן, ויתכן שגם בקר, אשר בדיקתן בהמשך המחקר במעבדות, תאפשר לשחזר את הרגלי התזונה של אלו שחיו כאן לפני 7000 שנה ולהוסיף לתמונת כלכלת הישוב".
0
0
שרידי מבני מגורים כלי חרס, כלי צור ו-קערת בזלת לפני 7000 שנה
שרידי מבני מגורים, לפני 7000 שנה

ממצאים ארכיאולוגים חדשים וחשובים של רשות העתיקות, נחשף לאחרונה בצפון ירושלים והם מעידים על קיומו של ישוב מבוסס בתחומי ירושלים כבר לפני כ–7,000 שנה באלף ה-5 לפני הספירה. כידוע ב’תקופה הכלקוליתית’ החל האדם, לראשונה, להשתמש בכלים עשויים מנחושת (כלקוס ביוונית) לצד השימוש בכלים עשויים אבן (ליתוס), ומכאן שמה של התקופה.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

עולה, כי במהלך חפירות ארכיאולוגיות של רשות העתיקות לפני סלילת כביש ב’שכונת שועפט’ ביוזמת חברת מוריה – החברה לפיתוח ירושלים ובמימונה, התגלו שרידי ישוב קדום מ-התקופה הכַלְקוֹליתית (מיוונית; χαλκός, כלקוס = נחושת; λίθος, ליתוס = אבן, כלומר תקופת האבן והנחושת) שבה החל האדם, לראשונה, להשתמש בכלים עשויים מנחושת (כלקוס ביוונית) לצד השימוש בכלים עשויים אבן (ליתוס), ומכאן שמה של התקופה.

ד”ר עומרי ברזילי, ראש ענף פרהיסטוריה ב’רשות העתיקות’, מבהיר, כי; “התקופה הכלקוליתית, מוכרת באזור הנגב, מישור החוף, הגליל והגולן אך כמעט שאינה ידועה באזור הרי יהודה וירושלים.

אמנם בשנים האחרונות, מצאנו שרידים של יישובים כלקוליתיים בחפירות באבו גוש, מחלף מוצא, בעמק האלה וב’מתחם הולילנד’ בעיר ירושלים, אבל אלה היו דלים מאוד. כאן, לראשונה, נתגלו שרידים משמעותיים מלפני 7,000 שנה”.

דוברת רשות העתיקות הגב’ יולי שוורץ, מסרה לפורטל ’כאן נעים | kan-naim | אתר האינטרנט של כל המדינה’ | סקירת חדשות ואירועים ב’רשויות מקומיות’ כי; בחפירה, נחשפו שני מבני מגורים ששרידיהם שמורים היטב, שעל רצפותיהם התגלו מתקנים וכן; כלי חרס, כלי צור ו-קערת בזלת, שאופייניים לתקופה. שלבי בנייה ותחזוקה של המבנים מעידים, שהללו שימשו לאורך זמן.

מנהלת החפירה מטעם רשות העתיקות, הארכיאולוגית והגב’ רונית לופו, אומרת, כי; “עם סיום החפירות ב’שועפט’, ברור לגמרי שבתחומי ירושלים הקדומה, פעל יישוב מבוסס. המבנים שנחשפו אינם מביישים בנייה ירושלמית אלפי שנים מאוחר יותר.

הגילוי הזה מהווה תוספת חשובה ומשמעותית לחקר תולדותיה של העיר וסביבתה. מלבד כלי החרס, הממצאים המרתקים מאבני הצור, מעידים על אופי המלאכות בהם עסקו תושבי הישוב בתקופה הפרהיסטורית;

להבי מגל קטנים שאיתם קצרו דגנים, איזמלים וגרזנים מלוטשים ששימשו לבניה; מקדחים ומרצעים, ואפילו חרוז עשוי מקרניאול (אבן חן), שמעידים על קיומה של תעשיית תכשיטים או יבוא.

כלי השחיקה, מכתשים ועליים, כמו גם קערת הבזלת מעידים על יכולות טכנולוגיות וכן על המלאכות בהן עסקו תושבי היישוב באותה עת.

כמו כן, מצאנו מעט עצמות של צאן, ויתכן שגם בקר, אשר בדיקתן בהמשך המחקר במעבדות, תאפשר לשחזר את הרגלי התזונה של אלו שחיו כאן לפני 7000 שנה ולהוסיף לתמונת כלכלת הישוב…”.

■ מצאתם טעות בכתבה, זה לא נעים! תלחצו כאן ספרו לנו ונתקן.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן