מזג אוויר

מזג האוויר: סופת אבק, אובך וזיהום אוויר כבד מאוד כבר בארץ ישראל

מד"א, קורא למשפחות שלהן קרובים קשישים או מוגבלים לשמור עימם על קשר בתדירות גבוהה מהרגיל בעקבות האובך הכבד על מנת לוודא שהם אינם חשים ברע. בכל מקרה חירום רפואי, יש להתקשר למד"א בטלפון; 101 ולהישמע להנחיות החובשים והפאראמדיקים במוקד מד"א ◄ עם ירידת הגשמים בצפון הארץ, הלילה, יחול שיפור באיכות האוויר ורק במהלך יום שלישי עם ירידתם של גשמים גם בדרום הארץ.
0
0
מזג האוויר: סופת אבק, אובך וזיהום אוויר כבד מאוד כבר בארץ ישראל
סופת אבק, אובך וזיהום אוויר כבד

סופת אבק והאובך כבד בדרך אל ארץ ישראל, החל מהיום (שני, ז’ שבט תשע”ו), כל הגורמים המוסמכים; המשרד להגנת הסביבה, משרד הבריאות, מגן דוד אדום והשרות המטאורולוגי, מתריעים ומזהירים, מן ההשלכות של אבק והאובך אשר עלולים לגרום לשיבושים בנסיעות ובטיסות המקומיות. האובך, יתגבר ולקראת הצהרים, תדרדר איכות האוויר וצפוי זיהום אוויר גבוה עד גבוה מאוד בכל רחבי הארץ.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

השיפור באיכות האוויר, תחול בהדרגה במהלך הלילה שבין שני לשלישי עם ירידתם של גשמים בצפון הארץ. במרכז הארץ, יחול שיפור באיכות האוויר, רק במהלך יום שלישי עם ירידתם של גשמים גם בדרום הארץ.

החזאי הוותיק של השירות המטאורולוגי שנתן בשנות ה-80 תחזיות מדויקות מר אורי בץ, כתב היום בדף הפייסבוק שלו, כי; “קיים אי סדר אטמוספרי, זה התחיל אתמול (א’) עם יום שמש נאה וחמים והמהפך יהיה היום ב’, כאשר תנשבנה רוחות חזקות, ישרור אובך כבד, תחול ירידה ניכרת בטמפרטורות, שלג ירד בחרמון ויתכן שלג גם בצפון הגולן. בעטיה של המערכת הנוכחית, נגיע כנראה לכמות גשמי ינואר, בצפון הארץ. והיד עוד נטויה” קבע מר בץ.

ביום רביעי, צפוי לרדת גשם בבוקר, מדי פעם בצפון ובמרכז הארץ. יהיה קר מן הרגיל לעונה ובחרמון, יירד שלג. אך הרוחות, ייחלשו. ביום חמישי, יהיה מעונן חלקית עד בהיר ותהייה עלייה בטמפרטורות.

משרדי הבריאות והמשרד להגנת הסביבה, מבקשים בנוהל לימי אובך להדגיש את ההמלצות לציבור ונקבע, כי; לאוכלוסייה הבריאה אין לקיים פעילות מאומצת בחוץ גם לקבוצות ספורט. לאוכלוסייה הרגישה להימנע משהייה בחוץ.

עוד מבקשים המשרדים להדגיש את ההנחיות לציבור ובמיוחד לאוכלוסייה הבריאה להימנע מפעילות גופנית מאומצת בחוץ גם לקבוצות ספורט לאור פניות ציבור רבות. בנוסף, ממליצים המשרדים לאוכלוסייה הרגישה, כגון; חולי לב, חולי ריאות, קשישים, ילדים ונשים בהיריון להימנע משהייה מחוץ למבנים.

מנהלי בתי הספר וגני הילדים, מתבקשים, להקפיד, כי התלמידים ישהו בהפסקות בכיתות, שיעורי ספורט יתקיימו באולמות סגורים וביטול טיולים בחוץ.

מזג האוויר, מד"א דווח בעבר על עליה בפניות למוקדים בעקבות האובך הכבד בישראל
אובך כבד בישראל

מגן דוד אדום, הודיע היום (שני) באמצעות דובר מד”א, תת-מגן זכי הלר, כי בשל זיהום האוויר החריג מן האובך הצפוי מהבוקר הזה והנחשב כ’מסוכן לבריאות’, ממליץ (מד”א), ארגון ההצלה הלאומי של ישראל לאוכלוסיית קשישים, תינוקות, פעוטים, ילדים, נשים בהריון, חולי לב, חולים במחלות ריאה (אסטמה, COPD או בעיות בכלי הנשימה) לשהות בבתים עם חלונות מוגפים.

בנוסף ממליצים במד”א לציבור הרחב להימנע במידת האפשר מפעילות בחוץ בדגש על פעילות גופנית מאומצת כולל ספורטיבית.

אנשי מד”א, מציינים, כי חשוב לתת תשומת לב מיוחדת ל; תינוקות, ילדים, קשישים ובעלי מוגבלויות. הורים לתינוקות ופעוטות, צריכים לשים לב להתנהגותם ולוודא, כי אינם מראים כל סימן ל’קשיי נשימה’. משפחות שלהן קרובים קשישים או מוגבלים לשמור עימם על קשר בתדירות גבוהה מהרגיל על מנת לוודא שהם אינם חשים ברע.

בכל מקרה חירום רפואי יש להתקשר אל מד”א בטלפון; 101 ולהישמע להנחיות החובשים והפאראמדיקים ב’מוקד מד”א’.

מנכ”ל מד”א רמ”ג אלי בין, אמר אמש (א’), כי; “בשל האובך הכבד הצפוי להגיע לאזורנו, אני קורא לציבור הרחב להישמע להנחיות מד”א ולעשות כל שביכולתם על מנת להימנע מפגיעות האבק והאובך. בכל צורך רפואי עומדים לרשות הציבור צוותי מד”א המיומנים בקו החירום 101 של מד”א”.

מהו אובך?

’אובך’ (Haze) הוא תופעה בה נמצאים חלקיקים שונים כמו גרגרי חול ואבק באוויר ומקשים על הראייה והנשימה.

על פי ויקיפדיה ה-אובך הינו תופעה המתרחשת כאשר שכבת אוויר יציבה בשם; אינוורסיה (המושג אינוורסיה או היפוך טמפרטורות (באנגלית; Inversion) היא תופעה מטאורולוגית בה קיימת שכבת אוויר חמה מעל שכבת אוויר קרה זאת בניגוד למצב הנפוץ.

המונח מתייחס לשכבות הנמוכות של האוויר ב-טרופוספירה) אינוורסיה, מונעת מן ה’אובך’ לעלות למעלה ולהתפשט לכן, הוא נשאר בשכבות נמוכות יחסית. כאשר שכבה זו נמצאת החלקיקים השונים מצטברים ויוצרים ענן מזוהם.

האינוורסיה היא שכבה נמוכה, ולכן, כדי להפחית את האובך מפעלים בונים את ארובתם בגובה רב על מנת שהעשן יעבור את גובה האינוורסיה.

אובך בעיר ראשון לציון, דצמבר 2010 | צילום: ארכיון, ויקיפדיה | עיבוד צילום: שולי סונגו ©

שקע עמוק מעל מזרח הים התיכון אשר גורם לרוחות דרומיות מערביות חזקות, הגורמות להסעת אבק, בין היתר מחצי האי סיני.

בנוסף, ה-אובך עשוי להגיע עם זרמי אוויר מדבריים. לדוגמה, במדינה, כמו; ישראל, זרמי אוויר מדבריים, עשויים להגיע ממדבר סהרה ומדינות, כמו; מצרים, לוב, ירדן, סעודיה ועוד.

היום (שני) מדובר בשקע עמוק מעל מזרח הים התיכון, שגורם לרוחות דרומיות מערביות חזקות, הגורמות להסעת אבק מארץ מצרים ומחצי האי סיני.

האוויר עם החול, מגיע ושוקע בארץ ישראל עד אשר מגיעים ממטרים (גשם) או השתנות שכבת ה’אינוורסיה’.

יצוין, כי האובך הכבד מאד והאחרון המשמעותי ששרר בארץ ישראל מספר ימים היה ב-ספטמבר 2015, האובך, עולה, שרר גם בכל המזרח התיכון שמקורו היה בסופות חול בסוריה.

מד”א, דווח בראשית נובמבר 2015, על אובך כבד ועלייה בפניות למוקדי מד”א של למעלה מ- 299 בני אדם שנפגעו וקיבלו טיפול הרפואי בעקבות האובך הכבד אשר שרר במשך מספר ימים בישראל ובכל המזרח התיכון, שמקורו היה אז בסופות חול בסוריה.

■ מצאתם טעות בכתבה, זה לא נעים! תלחצו כאן ספרו לנו ונתקן

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן