דעה משפטית

חזקת השיתוף בין לסביות לא יכולות להינשא אך בוודאי לשתף

ד"ר, עו"ד שמואל סעדיה | בטור דעה משפטית; סבור, כי ברמה הממונית כספית חוזית שיתופית יש כאן יחסי שותפות ויחסי נאמנות הראויים לאיזון משאבים ולחלוקה, כמו שני שותפים עסקיים אלא שמבחינה יהודית, זהו ערך אשר גובר על מדינה דמוקרטית לכן בצד ’הממוני’ פסק הדין הוא נכון, אך אין דעתו של ד"ר סעדיה, עו"ד נוחה מכך, כי רואים בהם כ’זוג נשוי’ על כל המשתמע מכך.
0
0
דר' עורך דין  שמואל סעדיה | חזקת השיתוף בין לסביות לא יכולות להינשא אך בוודאי לשתף
דר’ עורך דין שמואל סעדיה | חזקת השיתוף בין לסביות לא יכולות להינשא אך בוודאי לשתף

לאחרונה, בית המשפט העליון, הוציא הלכה תקדימית מפי כבוד שופטת בית המשפט העליון המלומדת פרופ’ דפנה ברק ארז, שלקביעותיה הצטרפו כב’ השופטים יורם דנצינגר ועמיתו מני מזוז. פסק הדין אשר עסק בשתי ’לסביות’ שחיו יחדיו 20 שנים, האישה האחת טענה שהן היו כמו; זוג נשוי ולכן ’חזקת השיתוף’ חלה עליהן. לעומת זאת, האישה השנייה, טענה שהן היו שותפות לדירה מבלי כוונה ורצון ליצור קשר משפטי מחייב במובן של שיתוף בין ידועים בציבור.  

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

השאלה הגיעה לפתחו של בית המשפט העליון, אשר הכריע. כי על השתיים, חלה חזקת השיתוף.

“כאשר בני זוג שלא נישאו מקיימים אורח חיים תקין ומאמץ משותף ברכישת הנכסים או בניהול משק הבית המשותף וגידול הילדים, עשויה לחול עליהם ’הלכת השיתוף’. הכלל הוא, כפי שכבר הובהר, בחינה של ההסכם המשתמע בין הצדדים לשיתוף. בהקשר זה, יש להוסיף ולבחון מהו היקף תחולתו של השיתוף.

חזקת השיתוף שחלה על בני זוג שהם ’ידועים בציבור’ מעידה, במקרה הרגיל, על שיתוף בנכסים שנרכשו במשותף או כאלו שמשמשים את בני הזוג בחיי היום-יום.

לעומת זאת, על מנת להחיל דין שיתוף על נכסים אחרים של מי מבני הזוג, תידרש ראיה נוספת כלשהי שתעיד, אפילו באופן נסיבתי, על כוונת שיתוף בנכס המסוים (ראו; עניין סלם, בעמ’ 347-346). כפי שכבר הובהר, אין ב’מניעות להתחתן’ כשלעצמה על מנת להפחית מנטל ספציפי זה.

עם זאת, הצהרות, מכל סוג, על אופיו של הקשר הזוגי, יכולות להצטרף לנסיבות המעידות על אותה כוונה ל’שיתוף’, גם בנכסים הספציפיים, ולו באופן נסיבתי”.

עורך דין ד”ר שמואל סעדיה, סבור, כי ברמה הממונית כספית חוזית שיתופית יש כאן יחסי שותפות ויחסי נאמנות הראויים לאיזון משאבים ולחלוקה, כמו שני שותפים עסקיים אלא שמבחינה יהודית, זהו ערך אשר גובר על מדינה דמוקרטית לכן בצד ’הממוני’ פסק הדין הוא נכון, אך אין דעתו של ד”ר סעדיה, עו”ד נוחה מכך, כי רואים בהם כ’זוג נשוי’ על כל המשתמע מכך.

ד”ר שמואל סעדיה עו”ד

* עורך דין ד”ר שמואל סעדיה, מכהן בתפקידים שיפוטיים ע”פ חוק במינוי שר אוצר ומשפטים כיו”ר ועדת ערר לקבילות פנקסים במע”מ ומס הכנסה, חבר הנשיאות של מוסד שיפוטי בגופים ציבוריים, כיהן 3 קדנציות כחבר ועד מחוז תל אביב והמרכז בלשכת עורכי הדין וכיו”ר ועדת ערי השרון, מכהן כיו”ר תנועת “הרצליה למען תושביה”, ייצג ומייצג מעל כתריסר ארגונים חברתיים, כן כיהן כבא כוחם של סיעות פרלמנטריות בנעמ”ת ובהסתדרות, כיהן חבר המועצה לשלום ובטחון, עורך דין ד”ר סעדיה, משמש יו”ר ועדת ביקורת ב-אגודה לזכויות האזרח ועוד תפקידים ציבוריים נוספים.

עורך דין ד”ר שמואל סעדיה, כתב שישה ספרים בתחום משפטיים ולבר משפטיים ובהם; “משמורת קטינים” “הזכות לבחור ולהיבחר”, “משאל עם” “בארזים נפלה שלהבת”.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן