ארכיאולוגיה

רוצים לגנוב עתיקות, תיזהרו: זה הביא לי המון צרות, אל תגנבו עתיקות

0
0

שתי אבני קלע בנות כ-2,000 שנה, מאתר החפירות הארכיאולוגיות של גמלא, הושבו לאחר 20 שנה, הושארו ע”י אלמוני בחצר המוזיאון לתרבות האיסלאם בעיר באר שבע ומועברות לידי אוצרות המדינה ברשות העתיקות ◄ דוברת רשות העתיקות; “בעבר, הוחזר ליחידה למניעת שוד ברשוּת, ארון קבורה יהודי בן 2,000 שנשמר בחדר השינה של תושב תל אביב…”.
רוצים לגנוב עתיקות, תיזהרו: זה הביא לי המון צרות, אל תגנבו עתיקות
רוצים לגנוב עתיקות, תיזהרו: זה הביא לי המון צרות, אל תגנבו עתיקות

רשות העתיקות, הגוף האחראי על החפירות הארכיאולוגיות ועל אתרי העתיקות במדינת ישראל והדוברת המוכשרת שהיא מעסיקה הגב’ יוֹלי שוורץ, המשקיעות מאמצים בלתי נלאים יום אחר יום בהסברה למנוע שוד וגניבות של עתיקות ברחבי ישראל, זכו לסיוע בלתי צפוי ביותר; גנב לשעבר.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

הכל החל כאשר עובד ’המוזיאון לתרבות האסלאם ועמי המזרח’ בעיר באר שבע, מר עמוס כהן, הבחין בחצר המוזיאון בשקית בה נחו שתי ’אבני קלע’ בקוטר של כ-15 ס”מ וכמו כן, פתק (“בלי כל כתב חידה”) מודפס (למניעת זיהוי כתב ידו של הכותב), וזו לשונו; “אלה שני כדורי בליסטראות רומיות מ’אתר גמלא’, מרובע מגורים לרגלי הפסגה. אני גנבתי אותם ביולי 1995, ומאז הם הביאו לי המון צרות… אנא, אל תגנבו את העתיקות!”

מנהלת המוזיאון, ד”ר דליה מנור, מיהרה לדווח על הממצאים להנהלת רשות העתיקות, ובקרוב, יצטרפו אבנים אלו לאחיותיהן מגמלא, המצויות ב’אוצרות המדינה’. אבנים רבות נוספות כאלה, מוצגות כיום ב’שמורת הטבע גמלא’.

דוברת רשות העתיקות הגב’ יולי שוורץ, מסרה לפורטל ’כאן נעים | kan-naim | אתר האינטרנט של כל המדינה’ | סקירת חדשות ואירועים ב’רשויות מקומיות’ כי; “זו לא הפעם הראשונה שמגיעים אל רשות העתיקות, מקרים של חרטה על גניבה או החזקת עתיקות ברשות הפרט.

בעבר, הוחזר ל-יחידה למניעת שוד ברשוּת, עתיקות כמו; ארון קבורה יהודי בן 2,000 שנה שנשמר ב…חדר השינה של תושב תל אביב עד שהסתבר לו פשרו המוֹרְבִּידִי של הממצא.

במקרה אחר, פנה כומר ממדינת ניו יורק, אשר ביקש מחילה עבור חבר בקהילה שלו, אשר לפני יותר מעשור לקח אבן מהעיר ירושלים, והדבר, ייסר את מצפונו. האבן, הוחזרה כמובן אל חיק אוצרות המדינה.

ד”ר דני שיאון, איש רשות העתיקות, ארכיאולוג חופר ונומיסמט (חוקר מטבעות), אשר חפר שנים רבות, ב’גמלא’ (הייתה עיר ברמת הגולן אשר חרבה במרד הגדול בסוף ימי הבית השני), ברך על החזרת האבנים.

לדברי ד”ר שיאון; “במהלך באתר החפירות הארכיאולוגיות של העיר גמלא, חלק מ’שמורת הטבע גמלא’ ונחשב לאתר תיירות חשוב, בו נמצאו בין השנים; 1976 ועד 1991, קרוב ל-2,000 אבנים כאלה, בניהולו של הארכיאולוג שמריה גוטמן.

’גמלא’ נחשב כאתר שבו נמצא המספר הגדול ביותר של ’אבני בליסטרה’ מן התקופה הרומית הקדומה. הרומאים, ירו את האבנים הללו על מגיני העיר שהשטח הבנוי של העיר היה כ-180 דונם, שטח שנחשב גדול בעת העתיקה במטרה להרחיק אותם מהחומה, כך שניתן, יהיה לנגוח בה ולשבור אותה באמצעות אילי נגיחה. את האבנים סיתתו חיילים או שבויים במקום, באופן ידני”.

■ מצאתם טעות בכתבה, זה לא נעים! תלחצו כאן ספרו לנו ונתקן

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן