ארכיאולוגיה

רשות העתיקות, חושפת: תל אביב עיר ללא הפסקה, כבר אלפי שנים

0
0

בחפירות הצלה של רשות העתיקות, עולה, כי לפני יותר מ-5,000 שנה, נחשבה תל אביב, כעיר הבירה, עדויות על התיישבות מצרית שהבירה, הייתה “המשקה הלאומי של מצרים” – נחשפות בימים אלה במרכז העיר, בחפירות בפרויקט בנייה של חברת רובינשטיין ◄ התגלו שברי כלי חרס קדומים ששימשו להכנת בירה.
רשות העתיקות, חושפת: תל אביב עיר ללא הפסקה, כבר אלפי שנים
רשות העתיקות, חושפת: תל אביב עיר ללא הפסקה, כבר אלפי שנים

’תל אביב עיר ללא הפסקה’? מסתבר, שאכן, זאת כבר מלפני יותר מ-5,000 שנה – כך הודיעה הבוקר (יום ראשון | ט’ ניסן התשע”ה) ’רשות העתיקות’ בעקבות עדויות שנמצאו מחפירות בחפירות הצלה ארכיאולוגיות, סמוך ל’גשר מעריב’ בעיר, לנוכחות של אוכלוסייה מצרית קדומה.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

לדברי מנהל החפירה מטעם רשות העתיקות מר דייגו ברקן; “מחפירות של רשות העתיקות במהלך חפירות פרויקט בנייה של חברת הבנייה רובינשטיין, לפני הקמת בניני משרדים ברחוב המסגר שבמרכז העיר תל אביב, נמצאו 17 בורות ששימשו לאחסון תוצרת חקלאית בתקופת הברונזה הקדומה (3000-3500-לפנה”ס).

בין מאות שברי החרס המאפיינים את התרבות המקומית, נתגלו מספר שברי אגנים גדולים מחרס שנעשו ב’מסורת מצרית’, ושימשו להכנת משקה ’בירה’. לכלים אלה, הוסיפו קש או חומר אורגני אחר, כדי לחזק את הכלים, שיטה שלא הייתה מקובלת בתעשייה המקומית.

כלים, כאלו, נתגלו במבנה המנהל המצרי שנחפר ב-עין הבשור. מחפירות שנעשו באזור בעבר, ידענו שיש כאן אתר מתקופת הברונזה הקדומה, אבל החפירה הזו היא העדות הראשונה ל”התיישבות מצרית” במרכז תל אביב בתקופה זו.

פגיון ברונזה אשר שימשו את המצרים הקדמונים על רקע החפירה והמגדלים שנתגלה בעיר תל אביב העתיקות | צילום: יולי שוורץ, באדיבות רשות העתיקות | עיבוד צילום: שולי סונגו ©

זו גם העדות הצפונית ביותר לנוכחות מצרית ב’תקופת הברונזה הקדומה’ שבה החלה הגעתם של נוודים ונוודים למחצה מהמזרח והיטמעותם בארץ. תקופה זו, מאופיינת לא רק בנדידת נוודים ונוודים למחצה, אלא גם בהאצת תהליך ה’עיוּר’. מספר רב של ערים, הוקמו בתקופה זו. הקמת הערים, נעשתה בדרך-כלל סביב מרכז פולחני ציבורי.

“עד כה, ידענו על נוכחות מצרית בצפון הנגב ובמישור החוף הדרומי, כאשר נקודת ההתיישבות המצרית הצפונית ביותר הייתה באזור. עכשיו, אנחנו יודעים שגם הם העריכו את מה שלאזור תל אביב, היה להציע, ואף ידעו ליהנות מכוס בירה, ממש כמו התל אביבים של היום” – סיפר מר ברקן.

מעניין לדעת, כי הבירה, הייתה “המשקה הלאומי של מצרים” בעת העתיקה, והיא הייתה מצרך יסוד בדומה ל-לחם. מסתבר, כי הבירה, נצרכה ע”י כלל האוכלוסייה בלי הבדלי גיל, מגדר או מעמד. היא יוצרה מתערובת של שעורה ומים, שנאפו חלקית ולאחר מכן, הושארו בתהליך לתסוס ב’שמש’.

בור האחסון העתיק של המצרים הקדומים בן ה-5000 שנים שנתגלה ומולו בנין תל אביבי מודרני | צילום: עתליה פדידה, באדיבות רשות העתיקות | עיבוד צילום: שולי סונגו ©

כאשר לתערובת זו, הוספו תרכיזי פירות שונים ע”מ להוסיף טעם. התערובת סוננה בכלים מיוחדים והוכנה לשימוש. בחפירות באזור הדלתא של מצרים, נתגלו מבשלות בירה, המעידות, כי זו יוצרה כבר מאמצע האלף הרביעי לפנה”ס.

מנהל החפירה מטעם רשות העתיקות מר ברקן, מוסיף, כי במקום נמצאו גם; פגיון מנחושת (כלי נשק) וכן כלי צור מן התקופה הכַלְקוֹליתית (מיוונית: χαλκός, כלקוס = נחושת; λίθος, ליתוס = אבן, כלומר תקופת האבן והנחושת) – לפני כ-6000 שנה.

לדברי ארכיאולוג מחוז תל אביב ברשות העתיקות מר משה עג’מי; “היום, יסתיימו החפירות הארכיאולוגיות ותיעוד השטח, האתר, יוּתר לפיתוח והמחקר, יימשך ב-מעבדות רשות העתיקות”.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן