דיני משפחה וירושה

הסכמי גירושין עצמיים שנועדו לחסוך כסף, מפילים זוגות גרושים לתהום כלכלית

0
0

תופעה מסוכנת בהליך גירושין היא הסכמי גירושין ביתיים. מדובר בזוגות בהליך גירושין, שעורכים בעצמם הסכם גירושין ביתי. המטרה של הזוגות האלו היא לחסוך כמה אלפי שקלים שישולמו לעורכי דין שיערכו עבורם את ההסכם ◄ בכתבה הבאה, נספר לכם בעזרתה של עורכת דין ליטל יעקבוביץ’ דראי; “למה כדאי להימנע מהסכם גירושין ביתי”.
הסכמי גירושין עצמיים שנועדו לחסוך כסף, מפילים זוגות גרושים לתהום כלכלית
הסכמי גירושין עצמיים שנועדו לחסוך כסף, מפילים זוגות גרושים לתהום כלכלית

יותר ויותר זוגות שרוצים להתגרש מנסחים בכוחות עצמם הסכם גירושין עצמי או “ביתי”. לדברי בעלת משרד העוסק בדיני משפחה, גירושין, ירושות וצוואות עורכת דין ליטל יעקבוביץ’ דראי; “ההסכמים הללו שמנוסחים על ידי הזוגות עצמם, מתגלים לאחר זמן מה כהסכמים חסרים או לא ברורים. לעיתים קרובות מגלים הצדדים כי בהסכם שערכו חסרות הוראות חשובות או שמגלים שכל אחד מהם מפרש אחרת את סעיפי ההסכם”.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

הזוגות האלו, מבקשים לחסוך בתשלום של כמה אלפי שקלים ל-עורך דין, אשר יערוך עבורם את ההסכם. במקום חסכון, הם מגלים במהרה, כי “ההסכם הביתי” שלהם גורר אותם למאבק משפטי ארוך שעלותו יכולה להגיע למאות אלפי שקלים לשני הצדדים שנאלצים לשכור שירותי עורך דין לתיקון הטעויות והחוסרים בהסכם.

באחד המקרים שהגיע ל’בית המשפט לענייני משפחה’ בעיר ראשון לציון, הוגשה תביעת מזונות על ידי אישה שחתמה על ’הסכם גירושין ביתי’ עם בעלה לשעבר. ההסכם אושר אמנם על ידי ’בית הדין הרבני’, אך לאחר זמן קצר הופתעה לגלות, כי בהסכם הייתה חסרה הוראה בנוגע לנשיאה בהוצאות רפואיות של הילדים במשותף על ידי שני ההורים. בנוסף, גילתה האישה, כי בהסכם לא נקבעו הוראות לגבי תשלום מזונות מגיל 18 ועד גיל 21 של הילדים המשותפים.

פניות רבות של האישה לבעל לשעבר, כדי להגיע להבנות לא הצליחה. האב, סירב לשאת בהוצאות אלו בטענה, כי הם לא הסכימו על כך ולכן הוא אינו חייב. בלית ברירה, נאלצה האישה לשכור שירותי עורך דין שיגיש עבורה תביעה ל’מזונות הילדים’ המשותפים ובה דרשה לחייב את האב בתשלום מחצית הוצאות חינוך והוצאות רפואיות וכן חיוב האב בתשלום מזונות מגיל 18 ועד 21.

למעשה, במקום כמה אלפי שקלים שהצדדים ביקשו לחסוך על עורך דין שיכין עבורם את ההסכם, נאלצה האישה להוציא עשרות אלפי שקלים בגין ייצוג בתביעת המזונות, ובעלה לשעבר נאלץ לשלם אף הוא כמה עשרות אלפי שקלים כדי להתגונן מפני התביעה שהוגשה כנגדו.

◄ האישה נאלצה להוציא עשרות אלפי שקלים בגין ייצוג בתביעת המזונות

עו”ד ליטל יעקובוביץ דראי, העוסקת ב’דיני משפחה’, מציינת, כי; “אם בני הזוג היו נעזרים מלכתחילה בעו”ד לשם ניסוח ההסכם, יש סיכוי גבוה מאד, כי לא היה צורך בתביעה זו ועורך דין, היה מסב את תשומת לבם, כבר בהתחלה, כי הפסיקה קובעת בדרך כלל תשלום של מזונות מגיל 18 ובמהלך שירות צבאי בגובה 1/3 מהסכם שקבעו. בנוסף, הזוג, היה יודע שקיים חיוב של שני ההורים לשאת בהוצאות הבריאות והחינוך”.

“במקרה אחר שהגיע ל-ביהמ”ש לענייני משפחה בעיר רמת גן, חתמו זוג אחר על הסכם גירושין ביתי, אותו ערכו בעצמם ללא כל סיוע מעורך דין או מגשר. ההסכם אושר לאחר שבית המשפט, וידא, כי הצדדים חתמו עליו מרצון חופשי ומבינים את משמעותו. רק אז, כשהחלו הצדדים ליישם את ההסכם והגיעו לחג הפסח, גילה האב, כי גרושתו מסרבת לתת לו את הילדים לחופשת מחצית החג, בטענה, כי הם לא קבעו חלוקה לגבי החגים וכי הילדים שנמצאים במשמורתה צריכים להיות איתה בכל החג!

למעשה, טענה האישה לשעבר, כי האב רשאי לקבל את הילדים רק על פי ההסדרים שנקבעו באמצע השבוע. גם כאן, במקום חסכון כספי, מצאו עצמם הצדדים מוציאים עשרות אלפי שקלים כל אחד מהם ששכר עורך דין. האב, שנאלץ להגיש תביעה לביהמ”ש לקביעת הסדרי ראיה עם ילדיו בחגים ובחופשות נאלץ לשלם למעלה מ- 30,000 ₪ ואילו גרושתו, נאלצה גם היא לשלם סכומים דומים כדי להתגונן מפני התביעה”.

לדברי עו”ד יעקובוביץ-דראי; “אין ספק שגם במקרה זה עריכת הסכם הגירושין בליווי עורך דין או מגשר, היה מכסה את כל האפשרויות הקיימות בחלוקת זמני השהות של הילדים עם שני ההורים או לפחות בודק עם שני ההורים מה רצונם בכל האפשרויות הקיימות מניסיונו הרב.

במקרה נוסף של זוג אחר שערכו הסכם גירושין ביתי, קבעו הצדדים, כי כל אחד זכאי למחצית הזכויות של בן הזוג השני במקום העבודה ובביטוחים. ההוראה של הצדדים בהסכם הביתי היתה הוראה כללית ולא מפורטת. הצדדים לא פירטו בהסכם הביתי שערכו ממתי עד מתי מגיעים לכל אחד מהם זכויות אצל השני. הצדדים, שכחו לרשום גם מתי התחתנו ומהו מועד הקרע ביניהם.

לאחר שההסכם אושר ע”י בית הדין הרבני וסמוך ליציאתה לפנסיה של האישה, גילה הבעל, כי קופת הגמל, מסרבת להעביר לידיו מחצית הכספים שנצברו בה, ולמעשה קופת הגמל בכלל לא מכירה בו כמי שזכאי לקבל מידע על היקף הזכויות שנצברו. קופות הגמל וקרנות הפנסיה, דרשו, כי יציג בפניהם הסכם שקיבל תוקף של פסק דין ושיכלול פרטים הכרחיים לפי החוק, כמו משך התקופה המשותפת, מועד הנישואים והפירוד ופירוט לגבי שיעור החלוקה ביניהם.

◄ המחיר הכבד ב”הסכם גירושין ביתי” איננו רק בהוצאה הכספית הגבוהה לשכ”ט לעו”ד, המחיר הנוסף להתעסק שוב בפרידה

במקרה הזה, למזלם של הצדדים התקשורת ביניהם הייתה עדין טובה, כך שהם פנו יחד לעורך דין שיערוך עבורם נספח להסכם הגירושין. גם את הנספח נאלצו בני הזוג לשעבר, לאשר וגילו, כי כוונתם הראשונית לחסוך כסף התבררה כסיכון לא כדאי, כי נאלצו בכל מקרה להוציא כספים לעורך דין שיערוך את הנספח, ואם לא היו מגיעים להסכמות היו נדרשים להוציא הרבה יותר כסף”.

עו”ד יעקובוביץ דראי, ממשיכה ומסבירה, כי; “אלו הם רק חלק ממקרים שבהם זוגות שרצו להתגרש ולערוך בעצמם את הסכם הגירושין, שילמו לבסוף מחיר כבד. כדאי לדעת, כי המחיר הכבד ב”הסכם גירושין ביתי” איננו רק בהוצאה הכספית הגבוהה הנדרשת מהצדדים לשכר טרחה לעורך דין לשם תיקון או השלמת ההסכם. המחיר הכבד הנוסף הוא הצורך להתעסק שוב פעם בפרידה ביניהם והצורך לנהל הליכים משפטיים ארוכים ומתישים, מהם ביקשו להימנע”.

עו”ד יעקובוביץ-דראי, מוסיפה ומדגישה, כי; “אמנם חובה על בני זוג שחתמו על הסכם גירושין להביאו לאישור בפני הערכאה המשפטית (בית משפט או בית הדין הרבני), אולם לא תמיד בית המשפט נכנס לעומק הוראות ההסכם.

בית המשפט, בוחן בדרך כלל את רצונכם החופשי לחתום על ההסכם, ולא בוחן אם שכחתם להוסיף משהו להסכם או אם יש הוראות לא ברורות בהסכם שערכתם. “יש כמובן לעודד בני זוג שרוצים להתגרש להגיע להסכמות ביניהם, אך אין לשכוח, כי לאחר שגיבשו את עקרונות ההסכמות עליהם להיעזר בעורך דין מומחה בתחום הגירושין”.

עורך הדין, יסייע להם לנסח את ההסכמות בצורה נכונה כך שההסכם ישרת אותם לאורך שנים במינימום מחלוקות” מציינת עו”ד יעקובוביץ-דראי ומוסיפה, כי; “הניסיון לחסוך בעלות ייצוג וליווי של עורך דין לצורך עריכת ההסכם עלול לעלות לכם הרבה יותר ואף להוביל אתכם למאבקים משפטיים, שניסיתם להימנע מהם מלכתחילה”.

◄ הסכם הגירושין שלכם, שהינו הסכם מורכב מאד, תיעזרו באיש מקצוע

לכן, מדגישה עו”ד יעקובוביץ-דראי, כי; “אם אתם שוקלים להתגרש, ומעוניינים לערוך בעצמכם את הסכם הגירושין שלכם, כדאי שתעצרו ותשקלו בכל זאת להיעזר בעורך דין העוסק בדיני משפחה או מגשר שעוסק בתחום”.

עו”ד יעקובוביץ דראי, נותנת כמה המלצות למי שבכל זאת שוקלים לערוך הסכם גירושין ביתי; “אם כבר גיבשתם הסכמות ביניכם וערכתם הסכם עקרונות, הביאו את הסכם העקרונות אל עורך הדין שבחרתם, כדי שיערוך עבורכם את הסכם הגירושין.

עורך הדין שבחרתם, ידאג לניסוח משפטי נכון ומדויק של כל הנושאים הקשורים בפרידה ובגירושין. עורך הדין, מכיר את הנושאים שחובה לכלול בהסכם וידאג להתריע בפניכם אם שכחתם להגיע להסכמות בנושאים מסוימים ויתריע אם בנושאים שעליכם לשים בהם דגש, כדי למנוע מאבקים משפטיים בעתיד.

בכל מקרה שבו כבר ערכתם הסכם גירושין ביתי שכזה וגיליתם שחסרות בו הוראות חשובות או שיש בו הוראות שאינן ברורות ואתם מתווכחים עליהם ללא הרף, אל תאמרו נואש. תחילה נסו לשוחח עם הצד השני, כדי לגבש הסכמות גם בנושאים החסרים או ההוראות שאינן ברורות. לאחר שהגעתם להסכמות דאגו שאת ההוראות החדשות או המשלימות, ינסח עבורכם עורך דין או מגשר ב-דיני משפחה”.

עו”ד ליטל יעקובוביץ, מדגישה את חשיבות הפנייה ל’איש מקצוע’ קרי; עורך דין מוסמך בעניין זה ומבהירה, כי; “בדיוק כפי שלא תנסחו בעצמכם הסכם מכר לדירתכם לאור מורכבותו, כדאי שגם בהסכם הגירושין שלכם, שהינו הסכם מורכב מאד, תיעזרו באיש מקצוע ותימנעו מניסוח הסכם גירושין עצמי. זכרו שהניסיון “לצאת בזול” עלול לעלות לכם ביוקר”.

בכל מקרה שאתם לא בטוחים לגבי ההסכם שבידיכם ותוהים אם ההסכם מלא ומעגן את כל הזכויות שלכם, מומלץ שתקבלו ייעוץ מ’עורך דין העוסק בדיני משפחה’.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן