ארכיאולוגיה

רשות העתיקות, נחשפו שרידי שמן זית בן כ-8,000 שנה באתר עין ציפורי בגליל התחתון

0
0

לדברי מנהלי החפירה מ’רשות העתיקות’ ד”ר יניר מילבסקי ועמיתו נמרוד גצוב; “בחשיפת שרידי שמן זית בן כ- 8,000 שנה, מדובר בעדות הקדומה ביותר לשימוש ב’שמן זית’ בארץ ישראל, ואולי בכל אגן הים התיכון, המלמדת גם על רמת שימור גבוהה במיוחד של החומר העתיק”.
רשות העתיקות, נחשפו שרידי שמן זית בן כ-8,000 שנה באתר עין ציפורי בגליל התחתון
רשות העתיקות, נחשפו שרידי שמן זית בן כ-8,000 שנה באתר עין ציפורי בגליל התחתון

העדות הקדומה ביותר לשימוש בשמן זית בארץ, ואולי בכל אגן המזרח התיכון, נחשפה באתר עתיקות בגליל התחתון – כך כותבים שני חוקרים ד”ר יניר מילבסקי ועמיתו נמרוד גצוב מטעם ’רשות העתיקות’ במאמר שפרסמו לאחרונה בכתב העת Israel Journal of Plant Sciences.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

רשות העתיקות, הודיעה היום (יום רביעי | כ”ה כסלו התשע”ה), כי בשנים; 2013-2011 ניהלו ד”ר יניר מילבסקי ו-נמרוד גצוב מ’רשות העתיקות’ חפירת הצלה ארכיאולוגית ב’עין ציפורי’ אשר בגליל התחתון. זאת, לפני הרחבת כביש 79 ע”י חברת ’נתיבי ישראל’.

חפירה זו, הובילה למחקר, המעיד על שימוש ב’שמן זית’ בארץ כבר לפני 8000 שנה – באלף השישי לפנה”ס, כפי שפורסם, כאמור, לאחרונה בכתב העת Israel Journal of Plant Sciences.

גצוב וד”ר מילבסקי, דגמו בצורה שיטתית את כלי החרס אשר נמצאו בחפירה, כדי לדעת מה אוחסן בהם ואלו שימושים עשו בהם תושבי המקום הקדמונים.

ביחד עם ד”ר דבורי נמדר מן המכון למדעי כדור הארץ ב-אוניברסיטה העברית בירושלים, לקחו פיסה קטנה מכלי החרס, ובאמצעות שיטות כימיות של מיצוי וזיהוי, בדקו את השרידים האורגנים שנספחו לתוך הדפנות.

כד מהאתר הארכיאולוגי עין ציפורי בעת לקיחת דגימות במעבדה | צילום: רשות העתיקות

יוֹלי שוורץ, דוברת רשות העתיקות מסרה ל’פורטל כאן נעים | kan-naim | אתר האינטרנט של כל המדינה’, כי; מבדיקות אלו, עלה, כי כלי החרס שתוארכו לתקופה הכלקוליתית הקדומה (Chalcolithic), הכילו שמן זית.

השוואה של תוצאות המיצוי מהחרסים הארכיאולוגיים עם זה של שמן מודרני בן שנה אחת, הראו דמיון גדול בין השניים, מה שמלמד על רמת שימור גבוהה במיוחד של החומר העתיק, ששרד בהרכב קרוב למקור במשך כ-8000 שנה.

מבין 20 הכלים שנדגמו, שניים נתגלו כקדומים במיוחד ומתוארכים ל-5,800 לפנה”ס בקירוב.

לדברי החוקרים; “בחפירות ארכיאולוגיות תת ימיות שניהל ד”ר אהוד גלילי מול חופי כפר סמיר מדרום לעיר חיפה, נמצאו בעבר שרידי תעשיית שמן הזית מתקופה זו, ואילו כעת, ב-ציפורי, נמצאו, לראשונה, עדויות לשימוש ב-שמן הזית.

כד מהאתר הארכיאולוגי עין ציפורי בעת לקיחת דגימות במעבדה | צילום: רשות העתיקות

יחד עם התגלית מכפר סמיר, זוהי העדות הקדומה ביותר לייצור שמן זית בארץ ישראל, ואולי בכל הלבנט (אגן הים התיכון)” – אמרו מילבסקי וגצוב והוסיפו, כי; “ככל הנראה שמן הזית, היה כבר אז חלק מהתזוּנה, ואולי שימש גם למאור. על אף שאי אפשר לקבוע בוודאות, יתכן, שמדובר בזן של זיתים שבויתו ונוספו לגידולי השדה המוכרים; דגנים וקטניות.

גידולים אלו, מוכרים לפחות אלפיים שנים קודם לישוב ב’עין ציפורי’. עם אימוצו של שמן הזית, הושלם בסיס המזון העתיק הים תיכוני. מאז ועד היום, מבוססת הכלכלה הים תיכונית על “יצהר, דגן ותירוש”, שלושת הגידולים שנזכרים תדיר במקרא”.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן