סרטן

האגודה למלחמה בסרטן, מכריזה על היום הבינלאומי 12.14.12 ’בריאות לכל בכל מקום’

0
0

“קואליציה חובקת עולם, יוצאת לראשונה בקריאה להחלת כיסוי בריאותי לכל אדם בכל מקום בעולם, ולהעלאת הנושא לראש סדר העדיפויות הלאומי ◄ סקר חדש של האגודה למלחמה בסרטן, על עמדות הציבור בנושא; “בריאות לכל” כמחצית (51.7%) מהציבור, העידו מוכנים עקרונית לתשלום תוספת, כדי שיכלול תרופות מצילות חיים ◄ כ-60% מהציבור, מעידים, כי יהיו מוכנים לשלם תוספת של 1% ל-מס הבריאות, כדי לבטל השתתפות – עצמית ברכישת תרופות ובכך לאפשר גם לחולים מעוטי יכולת ליטול את התרופות להן הם זקוקים.
האגודה למלחמה בסרטן, מכריזה על היום הבינלאומי 12.14.12 ’בריאות לכל בכל מקום’
האגודה למלחמה בסרטן, מכריזה על היום הבינלאומי 12.14.12 ’בריאות לכל בכל מקום’

במסגרת האמנה לקידום המאבק ב’מחלות שאינן מדבקות’ (NCD’S) ובכללן מחלות ’סרטן’, תמך האו”ם בקידום נושא הענקת כיסוי בריאותי לכל אדם באשר הוא. בעקבות זאת, הוחלט, כי מדי שנה, החל משנת 2014, יציינו בעולם כולו מחר את היעד; ’בריאות לכל’ (Health For All. Everywhere 12.12.14) ויבטיחו את מחויבות המנהיגים למימוש תכנית זו. האגודה למלחמה בסרטן, בראשות מנכ”לית האגודה למלחמה בסרטן, הגב’ מירי זיו, הודיעה היום (יום חמישי | י”ט כסלו התשע”ה), כי היא מצטרפת ליוזמה חשובה זו.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

דוברת ומנהלת מח’ הסברה והדרכה של האגודה למלחמה בסרטן, הגב’ עדנה פלג-אולבסקי, מסרה לפורטל ’כאן נעים | kan-naim | אתר האינטרנט של כל המדינה’, כי; “קואליציה חובקת עולם, יוצאת לראשונה בקריאה להחלת כיסוי בריאותי לכל אדם בכל מקום בעולם, ולהעלאת הנושא לראש סדר העדיפויות הלאומי. הכוונה ב’כיסוי בריאותי עולמי’ היא, שלכל אדם בכל מקום בעולם, תהיה גישה לטיפול בריאותי איכותי, מבלי לסבול ממצוקה כספית עקב כך.

הידעתם? כי בכל שנה כמיליארד בני אדם בעולם, אינם יכולים לשלם עבור תרופות להן הם נזקקים, או שאין להם גישה לטיפול רפואי חיוני אחר, מבלי שיקלעו למחסור ולמצוקה קיומית.

בתאריך ה-12.12.2012, במסגרת האמנה לקידום המאבק במחלות שאינן מדבקות ((NCD’S ובכללן מחלת הסרטן, תמך האו”ם בקידום נושא הענקת כיסוי בריאותי לכל אדם באשר הוא. בעקבות זאת, הוחלט, כי מדי שנה, החל משנת 2014, יציינו בעולם כולו את היעד; ’בריאות לכל’, ויבטיחו את מחויבות המנהיגים למימוש תכנית זו”.

כאמור, האגודה למלחמה בסרטן, מצטרפת ליוזמה חשובה זו. ונסף ל’בריאות לכל’. יש לה גם תשובות לכל שאלה כמו מדוע נושא ’בריאות לכל’ חשוב? – כי אף חולה לא צריך לרדת מנכסיו ולפשוט יד, בכדי לזכות בטיפול רפואי.

● למיליארד איש בעולם אין טיפול רפואי בסיסי, ו-100 מיליון מתדרדרים, מדי שנה למעגל העוני, בניסיון להשיג שירותי בריאות וטיפולים חיוניים – כי כיסוי בריאותי עולמי הוא בר השגה.

● למעלה מ-70 מדינות, מכל רמות ההכנסה, נקטו צעדים להבטיח גישה לטיפול רפואי איכותי, ללא גרימת נזק לכלכלתן – כי כיסוי בריאותי עולמי, יכול לעצור את גורמי המוות המשמעותיים ביותר בעולם.

● כשלכל אדם, יש גישה לשירותי בריאות איכותיים, אנחנו יכולים למנוע ולטפל במחלות הגורמות לתמותה ולהציל חיים – כי הבריאות משנה קהילות, כלכלות ואומות.

● כל דולר המושקע בבריאות היום, יכול להניב תועלת פי 20 ב- 20 השנים הבאות.

● מדיניות של כיסוי בריאותי עולמי, מייצרת מערכות בריאות יציבות, אשר להן 2 יתרונות מהותיים; בעתות משבר, הן בולמות זעזועים בחייהם ובמחייתם של אנשים והן משפרות את הלכידות החברתית של הקהילה ואת תפוקתה הכלכלית – כי בריאות היא זכות, לא חסד.

● לעולם אין להתנות את זכות הנגישות לטיפול בריאותי באזור מגוריו של אדם, במצבו הכלכלי, בגילו, בגזע, או במין החולה.

● אמנת ארגון הבריאות העולמי, מצהירה, שקבלת סטנדרט הבריאות הטובה ביותר הניתנת להשגה – היא זכות אנושית בסיסית, וכי למעלה ממחצית מדינות העולם כבר כללו באמנות הלאומיות שלהן, את הזכות לבריאות ולטיפול רפואי הולם.

▼ מה המצב בישראל?

חוק ביטוח בריאות שיזם והביא לחקיקתו שר הבריאות לשעבר חיים רמון, קבע את הזכות הבסיסית, של כל אזרח בישראל, לקבל שירותי בריאות על פי הסל שהוגדר בחוק.

הבעיות החלו בשנת 1998, עם ביטול המס המקביל, שהיה “צבוע” למימון עדכון הסל. מאז סל התרופות והטכנולוגיות נשחק, אין עדכון קבוע, יש צורך להיאבק כל פעם מחדש על היקף עדכונו, והיו שנים שהסל לא עודכן כלל. נוצר מצב בו במשך השנים הסל נשחק, והאזרחים נאלצים לשלם יותר מכיסם, הממשלה נותנת פחות, והשוויון נפגע.

הצעות חוק רבות עלו מכל קצוות הקשת הפוליטית, ביחס לקביעת מנגנון מוסדר, שידאג לעדכון הסל, אך הן לא “הבשילו” לכדי חוק.

כשמדובר ב’חולי סרטן’ למשל, עלות התרופות הביולוגיות הינה של אלפי שקלים בחודש. גם חולים מהמעמד הבינוני הגבוה, אינם מסוגלים לעמוד בנטל כזה. כך שהם נכנסים למצוקה ותסכול נורא, כאשר קיימת תרופה או פרוצדורה, שעשויה להפוך את המחלה הקטלנית למעין מחלה כרונית, או למנוע הישנות מחלה ב-50%! כמו, למשל, בקרב חולות ב-סרטן השד, עם ביטוי יתר לחלבון מסוים.

כשתרופה שמאפשרת זאת אינה כלולה בסל, החולה ומשפחתו, נאלצים להיחשף במצוקתם, לבקש עזרה, למכור לעיתים את ביתם וכד’.

חשוב להדגיש, כי ב’מועצה הלאומית לאונקולוגיה’, בשיתוף האיגוד האונקולוגי, נעשית עבודת הכנה מעמיקה ומאומצת, כדי להצביע על התרופות, שיש הצדקה מדעית להכניסן לסל.

בשנת 2007, כאשר ב’חוק ההסדרים’, כללו את ביטול ההרשאה, שניתנה כמה חודשים קודם לכן לכלול ’תרופות מצילות חיים’ בתכניות ב-שב”ן, עתרו לבג”צ העמותות ’האגודה לזכויות החולה’ ו’האגודה למלחמה בסרטן’, בניסיון למנוע מהלך “עוקף כנסת” ודיון ציבורי של ממש.

וכך נכתב בעתירה שהגישה ’האגודה למלחמה בסרטן’; “אילו הממשלה הייתה דואגת לצד ביטול תכניות השב”ן, גם לעדכון מתאים וקבוע של סל הבריאות, כך שיעודכן באופן שוטף… ניתן היה להבין את תיקוני הרפורמה הנדרשים, אך ביטול התוספות הללו, הנותנות תקווה לחולים שאינם יכולים אחרת לקבל את התרופות, מבלי לספק לחולים אלו אלטרנטיבה, היא לעג לרש, פשוטו כמשמעו”.

תרומת כאן נעים | kanisrael.co.il | עיתון האינטרנט של כל המדינה | ובו סקירת כל אירועי חדשות של רשויות המקומית

חשוב גם לציין כי מנכ”לי שירותי ’בריאות כללית’ ו’מכבי’ דאז הצהירו, כי ידאגו לכיסוי גם לחולים נזקקים שאין ברשותם שב”ן. אבל העתירה טורפדה ב’וועדת הכספים’, שם הגיעו להסדר נקודתי, שהביא ל”שקט תעשייתי”, אבל לא לפיתרון מהותי של הבעיה.

לאחרונה, פנו מיטב המומחים בתחום האונקולוגיה, אל שרת הבריאות, עד לאחרונה, ח”כ יעל גרמן, בבקשה לתקן את המצב שנוצר, הגורם לאפליית חולי הסרטן.

◄ כמחצית (51.7%) מהציבור, העידו מוכנים עקרונית לתשלום תוספת, כדי שיכלול תרופות מצילות חיים

סקר חדש של האגודה למלחמה בסרטן, על עמדות הציבור בנושא; ’בריאות לכל’ סקר “אומניבוס” טלפוני בקרב מדגם מייצג של 500 גברים ונשים גילאי 18+, בוצע בדצמבר 2014 ע”י מכון גיאוקרטוגרפיה.

▼ מטרת הסקר;

לבחון נכונות עקרונית של הציבור לתשלום תוספת חודשית לביטוח המשלים (שב”ן) בקופת החולים, על מנת לכלול תרופות מצילות חיים, שאינן כלולות בסל הבריאות. כמו כן, נשאלו המרואיינים על נכונות לשלם תוספת חודשית לביטוח המשלים בקופת החולים, על מנת לאפשר ביטוח זה לאוכלוסיות מעוטות יכולת.

בנוסף, נבחנה תמיכת הציבור בהעלאת מס הבריאות הבסיסי, בעבור ביטול ההשתתפות העצמית על רכישת תרופות, ובכך לאפשר לחולים מעוטי יכולת ליטול את התרופות להן הם זקוקים.

▼ ממצאים עיקריים;

● כמחצית (51.7%) מהציבור, העידו על נכונות עקרונית לתשלום תוספת חודשית של כ-47 ₪ ל’ביטוח המשלים’, על מנת שיכלול תרופות מצילות חיים, שאינן כלולות ב’סל הבריאות הממלכתי’.

מבוגרים (גילאי 55 ומעלה), מוכנים להוסיף מדי חודש סכום גבוה יותר מצעירים, בממוצע תוספת של 63 ₪ לחודש, בהשוואה לתוספת של 41 ₪ לחודש בגילאי 55 ומטה.

לא נמצאו הבדלים משמעותיים בין גברים לנשים, אך בעלי הכנסה גבוהה יותר הביעו נכונות לתשלום גבוה יותר, תוספת של 51 ₪ לחודש, בהשוואה ל- 42 ₪ שהציעו בעלי שכר מתחת לממוצע.

● מעל למחצית מהציבור (56.3%) העידו על נכונות עקרונית לתשלום תוספת חודשית של כ-40 ₪ בממוצע לביטוח המשלים, בכדי לאפשר גם לאנשים מאוכלוסייה מעוטת יכולת, שאינם יכולים להרשות לעצמם לממן ביטוח משלים, להיות מבוטחים.

● גובה הסכום הממוצע אותו יהיו מוכנים להוסיף בחודש עולה עם הגיל, ויורד עם העלייה ברמת ההכנסה, בעלי הכנסה מתחת לממוצע מוכנים לתוספת חודשית של 45 ₪, בהשוואה לבעלי הכנסה מעל הממוצע המוכנים לתוספת חודשית של 34 ₪.

● כ- 60% מהציבור מעידים, כי יהיו מוכנים לשלם תוספת של 1% ל-מס הבריאות, כדי לבטל השתתפות – עצמית ברכישת תרופות ובכך לאפשר גם לחולים מעוטי יכולת ליטול את התרופות להן הם זקוקים. תושבי הפריפריה (צפון ודרום) הביעו נכונות גדולה יותר לשלם תוספת למס בריאות, 72% מהנשאלים בדרום ו-67% ב-צפון, בהשוואה לכ-50% ב-שרון.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן