סרטן

סרטן המעי הגס והחלחולת, המחלה הממאירה השנייה בשכיחותה בישראל

0
0

האגודה למלחמה בסרטן בשיתוף משרד הבריאות, הכריזו היום על פתיחת חודש המודעות ל’סרטן המעי הגס והחלחולת’ 2014; “שיעור נכבד (כרבע) מהמטופלים שהבדיקה שלהם לדם סמוי בצואה הייתה חיובית, סרבו לבצע בדיקת קולונוסקופיה לברור הממצא, כנדרש” ◄ גברים בישראל, נמצאים במקום ה-14 מבחינת שיעורי ההיארעות ובמקום ה-19 מבחינת שיעורי התמותה מהמחלה. נשים בישראל, נמצאות במקום ה-8 מבחינת ההיארעות ובמקום ה-10 מבחינת שיעורי התמותה.
סרטן המעי הגס והחלחולת, המחלה הממאירה השנייה בשכיחותה בישראל
סרטן המעי הגס והחלחולת, המחלה הממאירה השנייה בשכיחותה בישראל

האגודה למלחמה בסרטן בשיתוף משרד הבריאות הכריזו היום (יום שני | א’ ’אדר ב התשע”ד) על פתיחת חודש המודעות לסרטן המעי הגס 2014, אשר יצוין במהלך חודש מרץ בישראל ובמדינות נוספות בעולם.

מעיקרי הממצאים החדשים על סרטן המעי הגס בישראל, עולה, כי על פי נתוני הרישום הלאומי לסרטן ו’המרכז הלאומי לבקרת מחלות של משרד הבריאות’, כי בשנת 2011, אובחנו בארץ 3,259 חולים חדשים עם ’סרטן חודרני’ של ’המעי הגס והחלחולת’, מתוכם 1,456 גברים יהודים ו-1,391 נשים יהודיות, 129 גברים ערבים, 124 נשים ערביות והשאר “אחרים” (נוצרים וכאלה ללא סיווג דת).

מהנתונים שהוצגו ע”י הרישום הלאומי לסרטן והמרכז הלאומי לבקרת מחלות של משרד הבריאות, עוד עולה מחלת ’סרטן המעי הגס והחלחולת’ הוא המחלה הממאירה השנייה בשכיחותה בישראל.

לדברי סגנית מנהלת המרכז לבקרת מחלות של משרד הבריאות דר’ ליטל קינן-בוקר; “שיעורי ההיארעות ב-2011 נמוכים מהשיעורים שנצפו בגברים (ירידה של 23%) ובנשים (ירידה של 21%) בשנת 1990.

עיקר הירידה נצפית מאז אמצע שנות ה- 2000. ב-ערבים, שיעורי ההיארעות גבוהים מאלו שנצפו ב-1990 (בגברים עלייה של 168% ובנשים עלייה של 126%). עם זאת ב- 5 השנים האחרונות יש התייצבות ובשנתיים האחרונות מסתמנת ירידה בשיעורי ההיארעות באוכלוסייה הערבית.

ההישרדות היחסית עלתה הן בגברים יהודים והן בנשים יהודיות עליה של 20% (ל-67% בגברים, ול-66% בנשים), בגברים ערבים עלייה של 15% (ל-61%) ובנשים ערביות עלייה של 24% (ל- 57%).

כמו כן, דווח כי שיעורי התמותה ביהודים ובנשים ערביות ב-2011 בירידה בהשוואה לשיעורים שנצפו בשנת 1990. עוד עולה, כי בגברים ערבים שיעור התמותה ב-2011 גבוה מהשיעור שנצפה ב-1990”.

1,456 גברים יהודים נתגלו בשנת 2011 עם סרטן חודרני של המעי הגס והחלחולת

דוברת ומנהלת מח’ הסברה והדרכה של האגודה למלחמה בסרטן הגב’ עדנה פלג-אולבסקי, מסרה לפורטל ’כאן נעים | kan-naim | אתר האינטרנט של כל המדינה’, כי בהשוואה בינלאומית; השוואת נתוני ההיארעות והתמותה מסרטן המעי הגס בישראל לנתוני 20 המדינות עם השיעורים הגבוהים בעולם על פי מסד נתוני ה-Globocan של הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן (IARC) לשנת 2012, מראה, כי גברים בישראל, נמצאים במקום ה-14 מבחינת שיעורי ההיארעות ובמקום ה-19 מבחינת שיעורי התמותה מהמחלה.

נשים בישראל, נמצאות במקום ה-8 מבחינת ההיארעות ובמקום ה-10 מבחינת שיעורי התמותה.

● היארעות; ביהודים (נשים וגברים) נצפית ירידה בהיארעות סרטן המעי הגס והחלחולת בשני העשורים האחרונים. בערבים (נשים וגברים) נצפתה עלייה, אולם בחמש השנים האחרונות המגמה התייצבה.

● גילוי מוקדם; שיעור המאובחנים בשלב מוקדם של המחלה כמעט הכפיל עצמו בשני העשורים האחרונים (מ-20% ל-39%), כתוצאה מהסברה נרחבת ועלייה במודעות הציבור.

● הישרדות; ההישרדות מהמחלה במגמת עלייה הן בגברים והן בנשים ובשתי האוכלוסיות, יהודים וערבים.

● תמותה; ביהודים נצפית ירידה בתמותה מסרטן המעי הגס והחלחולת בשני העשורים האחרונים. בערבים מגמת התמותה מהמחלה הייתה בעלייה, אולם בחמש השנים האחרונות המגמה התייצבה ובשנתיים האחרונות ניכרת ירידה.

● שיעור ההיענות; לבדיקת סקר לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס, בשנת 2012 עמד על 54.1% מאוכלוסיית היעד (גילאי 50-74 שנים), ונמצא בעלייה לעומת שנים קודמות.

האגודה למלחמה בסרטן

● שיעורי הביצוע; של בדיקות לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס לשנת 2012, בחלוקה לפי קופות החולים ולפי מין, גיל ומעמד חברתי-כלכלי, מתפרסמים בדו”ח של התכנית הלאומית למדדי איכות לרפואת הקהילה בישראל של משרד הבריאות, המכון הלאומי לחקר שירותי הבריאות ומדיניות הבריאות בישראל ומועצת הבריאות, בנוסף לנתונים הלאומיים.

● מיהם “סרבני” ביצוע; בדיקות הגילוי המוקדם לסרטן המעי הגס? מספר מחקרים חדשים שבוצעו לאחרונה בארץ מאפיינים את ההיענות, הידע העמדות והגורמים המשפיעים על בני המשפחה של חולי הסרטן בבואם לבצע בדיקת קולונוסקופיה.

● נמצא גם במחקר; כי שיעור נכבד (כרבע) מהמטופלים שהבדיקה שלהם לדם סמוי בצואה הייתה חיובית, סרבו לבצע בדיקת קולונוסקופיה לברור הממצא, כנדרש.

☚ לחצו כאן לצפייה הדו”ח המלא.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

דילוג לתוכן