ארכיאולוגיה

רשות העתיקות: תגלית בחמי יואב, נחשפה גת, מרשימה בת 1500 שנה ולידה דגם כנסיה

0
0

מציאת היישוב, גת ודגם מחרס של כנסיה, נחשפו בחפירות רשות העתיקות בחמי יואב לפני הקמת גן אירועים, וישולבו במתחם ◄ דגם של כנסיה שימש ככל הנראה כפנס ◄ סער גנור, ארכיאולוג מחוז אשקלון ברשות העתיקות; “באזור נמצאו 3 גתות דומות בסמוך לדרך הראשית מאשקלון שלחוף הים, לבית גוברין שבשפלת יהודה. העיר אשקלון, הייתה עיר מסחר לחוף הים ודרכה שווק יין מארץ ישראל לכל אגן הים התיכון.
רשות העתיקות: תגלית בחמי יואב, נחשפה גת, מרשימה בת 1500 שנה ולידה דגם כנסיה
רשות העתיקות: תגלית בחמי יואב, נחשפה גת, מרשימה בת 1500 שנה ולידה דגם כנסיה

בחפירות הצלה של ’רשות העתיקות’ בסמוך ל’חמי יואב’ שבדרום השפלה, לפני הקמת גן אירועים על ידי קבוצת “שבט אחים” בהובלת האחים יפרח, נחשף יישוב מהתקופה הביזנטית 100 מ’ מדרום לכניסה לחמי יואב, ובו השתמרו גת מרשימה ודגם מחרס של כנסיה.

לדברי ד”ר רינה אבנר, מנהלת החפירה מטעם רשות העתיקות; “הגת, ששטחה עולה על 100 מ”ר, מורכבת משלושה מרכיבים; במרכז, נתגלה משטח דריכה גדול ומרוצף באריחי חרס, ובו נמצא מסד של בורג לסחיטת ענבים. בצד המערבי של משטח הדריכה נחשפו שלושה בורות אשר אליהם זרם התירוש.

בורות האיגום עוצבו בקפידה על ידי מגרעות בדפנות, המאפשרות זליגת הנוזל באופן מבוקר, והם טויחו בטיח הידראולי למניעת חלחול התירוש אל האדמה.

סביב משטח הדריכה נחשפו תאים שנועדו להתססת הענבים עם הגיעם מהכרם והפיכתם ליין איכותי. בשלב השני, נסחטו שאריות הענבים בשנית בעזרת הבורג במרכז משטח הדריכה, ומהתירוש הכינו יין פשוט שכונה במקורות “יין אביונים”.

נראה שבעלי ה’גת’, היה נוצרי, משום שבסמוך לגת נחשף דגם שלם מחרס של ’כנסיה’ מ’התקופה הביזנטית’, שאינו שכיח במחקר הארכיאולוגי. המדובר במעין תיבה מחרס, שבצידה הרחב פתח מודגש ומעוטר.

דגם של כנסיה שימש כפנס ונתגלה בחמי יואב | צילום סטודיו: קלרה עמית

בשלושת עבריה האחרים מופיעים עיטורים צמחיים וצלבים. גג הדגם, נבנה בצורת גג רעפים משופע, שבארבע פינותיו ישנם ארבעה זיזים עיטוריים המדגישים את הפינות.

בראש הגג, הותקנה ידית עגולה להחזקה או לתליית החפץ, אשר גם משני צידיה נקבעו צלבים. שלל העיטורים ואופי המבנה מרמזים, כי זהו דגם מוקטן של כנסיה.

לדברי ד”ר אבנר; “חפצים מטיפוס זה, מוכרים במחקר כפנסים: הם שימשו כחפצי פולחן שימושיים שנתלו או הונחו בתוך מבנים. דרך הפתח המעוטר הכניסו נר שמן, שהאיר את חלל הדגם. מאחר שהצלבים שימשו גם כפתחים צרים, דרכם הופץ האור החוצה והקרין על קירות המבנה בו הונח החפץ, צלליות של צלבים.

לדברי סער גנור, ארכיאולוג מחוז אשקלון ב’רשות העתיקות’; “באזור נמצאו 3 גתות דומות בסמוך לדרך הראשית מאשקלון שלחוף הים, לבית גוברין שבשפלת יהודה. העיר אשקלון, הייתה עיר מסחר לחוף הים ודרכה שווק יין מארץ ישראל לכל אגן הים התיכון.

החפירה, נערכה עבור הקמת גן אירועים חדש. בגת, שנחשפה, יבוצע שימור והיא תהיה חלק “עתיק” מגן האירועים החדש”.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן