צבא | משטרה | ביטחון

שרידי גופתו של החייל הנעדר מג’די חלבי, נמצאו ביער סמוך לעוספיה

שרידי גופת, החייל הנעדר חלבי, נמצאו לפני כשבועיים סמוך לעוספיה, זוהו במכון לרפואה משפטית ◄ ראש אכ"א, מסרה למשפחה, ההודעה בדבר מציאת ההתאמה שבוצעה במכון לרפואה משפטית באבו כביר, וקבעה בוודאות של 100%, כי דגימת הממצאים תואמת ל-DNA של חלבי ◄ עדיין לא ברורות נסיבות מותו ◄ צה"ל משתתף בצער המשפחה, ההלוויה תיערך מחר ב-12:00 בבית העלמין הצבאי בעוספיה.
0
0
החייל הנעדר מג’די חלבי
החייל הנעדר מג’די חלבי

דובר צה”ל, מסר, כי הבוקר (חמישי), נמצאה התאמה בין שרידי גופה שנמצאו ביער בכרמל, ובין החייל הנעדר טוראי מג’די חלבי, שנעדר מביתו בישוב דליית אל-כרמל. שרידי הגופה, שנמצאו לפני כשבועיים סמוך לעוספיה, זוהו במכון לרפואה משפטית ונסיבות מותו של החייל, הנעדר מאז חודש מאי 2005, מצויות בחקירת היחידה המרכזית של משטרת מחוז חוף. הודעה על מציאת הגופה נמסרה למשפחתו ובמשטרה ממשיכים לחקור את נסיבות מותו.
ראש אגף כוח האדם, אלוף אורנה ברביבאי, מסרה, כי; “נושא נסיבות מותו של החייל חלבי, ימשיך להיחקר על ידי מחוז חוף של משטרת ישראל, בדגש על נסיבות מציאת הגופה ונסיבות המוות”.

ברביבאי, הוסיפה, כי; “הבדיקה שבוצעה ב’מכון לרפואה משפטית’ באבו כביר, קבעה בוודאות של 100%, כי דגימת הממצאים תואמת ל-DNA של החייל מג’די חלבי. בשלב זה משטרת ישראל, ממשיכה לחקור ועד שלא תשלים את החקירה לא יינתנו פרטים על נסיבות המוות”.

דובר צה”ל, הודיע, כי ימשיך לעשות כל שביכולתו, תוך שילוב זרועות עם כלל גורמי הביטחון, על מנת להשיב לחיק המשפחות את כלל נעדרי צה”ל.

ההלוויתו של טוראי מג’די חלבי, תיערך מחר ב-12:00 בבית העלמין הצבאי בעוספיה.

מג’די חלבי

טוראי מג’די חלבי (בערבית; مجدي حلبي) (1985 – מועד לא ברור בין השנים; 2005–2012) חייל צה”ל דרוזי שהוגדר נעדר במשך יותר משבע שנים – מ-24 במאי 2005 עד למציאת וזיהוי גופתו ב- 11 באוקטובר 2012. החייל חלבי, נראה בפעם האחרונה בכפרו, דליאת אל-כרמל, ומאז אבדו עקבותיו. באוקטובר 2012 נמצאו עצמותיו ביער עוספיה, סמוך ליישוב מגוריו, דליית אל-כרמל.

חלבי, נולד בשנת 1985 לנזמי, העובד באגודה למען החייל, ופאהמיה חלבי, ביישוב הדרוזי דליאת אל-כרמל, שבהר הכרמל. את שירותו הצבאי החל בחיל האוויר ב’בית הספר הטכני’ אך התקשה לשרת במקום והוריד את הפרופיל הרפואי והועבר לבסיס מש”א, סדנת רכב של חיל החימוש, ליד חיפה. כאשר ביקש חלבי להעלות את הפרופיל בחזרה ולעבור ליחידתו הקודמת, נתקל בסירוב. במהלך שירותו נפקד חלבי, מספר פעמים מבסיסים בהם שירת

חלבי, נעלם ב-24 במאי 2005, בעת שהיה בחופשה מהצבא, אליה הוא יצא ללא נשק, כנהוג ביחידתו. ביום היעלמו הודיע חלבי להוריו כי הוא חוזר לבסיסו. הוא נראה בפעם האחרונה בכפרו כשהוא תופס טרמפים. באותו יום סייע בעבודות בחברת תשתיות שבבעלות המשפחה. הוריו, מסרו, כי נראה בפעם האחרונה בלבוש אזרחי ולקח עמו תיק קטן, שבו ככל הנראה היו מדי צה”ל.

עדים נוספים, טענו, כי ראו אותו לבוש מדים. עד ראייה מכפרו סיפר, כי ראה את חלבי בסביבות השעה 15:30 במכולת בכפרו, קונה פחית שתייה, והחקירה, העלתה, כי הספיק למשוך 50 שקלים מן הכספומט בכפר לפני היעלמותו. קצינים המעורבים בפרשה, טענו לאחר מעשה, כי התגלו מספר סתירות בעדויות המשפחה בקשר ללבושו, וכן היום והשעה בה נראה בפעם האחרונה.

יומיים לאחר ההיעלמות ביקרו מפקדיו של מג’די חלבי בביתו לברר מדוע לא התייצב בבסיס. בני המשפחה החלו בחיפושים אחריו, בסיוע חבריו של חלבי ותושבי הכפר. החיפושים נערכו באזור הכפר, בחופי הים בסביבה, בחיפה ובקריות, ביערות הכרמל. החיפושים התרחבו גם בטבריה, ואפילו לאילת.

לאחר שאל המשפחה הגיע מידע, כי דמות דומה לחלבי נראתה באותם מקומות. הצבא לא סייע למשפחה בחיפושים. התקשורת המקומית דיווחה רבות על ההיעלמות והחיפושים, אך בתקשורת הארצית כמעט ולא זכה האירוע לחשיפה. על כך נמתחה ביקורת קשה מפי גורמים רבים, בראשם ראש העדה הדרוזית בישראל, השייח’ מואפק טריף.

פוסטר חוצות שהבטיח 10 מיליון דולר למי שיביא מידע על החייל מג’די חלבי, צילום: ויקיפדיה

לאחר כשבוע, ב-30 במאי 2005, הוחלט בצה”ל להכריז על חלבי כנעדר ולהגביר את החיפושים אחריו. המשפחה זעמה על העיכוב בהכרזתו כנעדר, לאחר שכבר ביקשה להכריז עליו ככזה עוד באותו הערב בו נתגלה, כי נעלם. עם הגברת החיפושים פתחה המשטרה הצבאית החוקרת (מצ”ח) בחקירה והגיעה לבית חלבי לתחקר את המשפחה ולבצע חיפושים בחדרו.

לפני היעלמותו הראה חלבי סימנים דיכאוניים, אך ההנחה הרווחת היא שלא שם קץ לחייו. גורמים צבאיים טענו גם כי הסיכויים שנחטף קלושים. חבר הכנסת הדרוזי מטעם סיעת הליכוד, איוב קרא, פנה לשר הביטחון דאז, שאול מופז, ומחה בפניו על “הטיפול הלקוי”, לדבריו, של צה”ל במקרה היעלמותו של חלבי.

כחלק מן המאמץ למצוא מידע שיביא לפתרון תעלומת היעדרותו הציעה משפחתו פרס כספי לכל המוסר מידע לגביו, ועמותת “לחופש נולד”, החלה בפרסומים רבים להביא למודעות הציבור את היעלמותו. הצעת פרס לקבלת מידע עמדה על סך של 10 מיליון דולר.

בשנת 2007, התקיים ב-דליאת אל-כרמל אירוע לציון שנתיים להיעלמות חלבי. באירוע נכח קהל רב, בהם קצינים דרוזים רבים, שר הביטחון דאז עמיר פרץ, קרנית גולדווסר, אשתו של החייל החטוף אהוד גולדווסר אשר נאמה באירוע, וצבי רגב, אביו של החייל החטוף אלדד רגב.

שר הביטחון לשעבר עמיר פרץ, שנכח במקום התמיד במהלך תפקידו להתקשר למשפחה כל שבוע ולחזק את ידיה. משפחות החיילים החטופים בלבנון, הביעו את תמיכתן במשפחת חלבי.

בשנת 2010, טען יחיא עדואן פרחאן, רוצח דנה בנט, לעיתון מעריב, שהוא יודע מה גרם להיעלמותו של מג’די חלבי, אך סירב למסור מידע נוסף.

הטרגדיה אצל משפחת חלבי המשיכה לפקוד את ביתה בשנת 2011, נהרג אחיו של מג’די חלבי, בתאונת דרכים.

בחודש אפריל 2012, פרסמו כלי התקשורת הסכם בין המדינה לבין אסיר העולם מרדכי משה. על פי ההסכם, יקבלו מרדכי משה, ושני אסירי עולם אחרים חנינה, וייתכן ואף פרס כספי, בתמורה למידע שהועבר אליהם על מיקום גופתו של חלבי.

המידע אודות מג’די חלבי, הובא מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן