סרטן

המרכז האוניברסיטאי אריאל: פיתח מערכת הזרקת תרופות כימותרפיות לתאים סרטניים

0
0

הזרקת תרופות כימותרפיות המכוונות ישירות לתאי מטרה סרטניים, עשויה להפחית או אפילו למנוע כליל את תופעות הלוואי הכרוכות בטיפולים כימותרפיים, והפוגעות במצבו הבריאותי של המטופל; לאפשר מינון מיטבי של התרופות העשוי להרוס יותר תאים ממאירים, ולהגביר את סיכויי ההצלחה של הטיפול; לאפשר אבחון מוקדם של חזרת המחלה ולהעניק טיפול, בהתאם.
המרכז האוניברסיטאי אריאל: פיתח מערכת הזרקת תרופות כימותרפיות לתאים סרטניים
המרכז האוניברסיטאי אריאל: פיתח מערכת הזרקת תרופות כימותרפיות לתאים סרטניים

בשורה טובה לחולי סרטן; חוקרים במרכז האוניברסיטאי אריאל, פיתחו מערכת חדשנית להזרקת תרופות המכוונות ישירות לתאי מטרה פגועים וממאירים, ללא פגיעה בתאים בריאים. כתוצאה משימוש במערכת זו צפויה הפחתה משמעותית בתופעות לוואי לטיפולים כימותרפיים, למשל, תופעות חיצוניות, כמו; נשירת שיער, הקאות; תחושות פיזיות קשות, ותופעות פנימיות, כמו; ירידה במערכת החיסונית כתוצאה מפגיעה במח עצם. הטיפול מעוט תופעות הלוואי, יאפשר מינון מיטבי של התרופות העשוי להרוס יותר תאים ממאירים, ולהגביר את סיכויי ההצלחה של הטיפול.

מערכת זו, מבוססת על פפטידים (Peptides – חלבונים קטנים) סינטטיים, שישמשו כנשאים לתרופות, ותפקידם יהיה לזהות את התאים הסרטניים, להוביל אליהם את התרופות במסלול מונחה מטרה, תוך סינון מלא של התאים הבריאים המקיפים את התאים הממאירים, ומבלי לפגוע בהם. המערכת, תאפשר גם זיהוי ואיתור מוקדם של הופעה חוזרת של תאים סרטניים, וטיפול בשלב מוקדם יותר של המחלה, מאשר ניתן כיום.

השימוש במערכת הזרקת תרופות זו, יאפשר מיצוי יעיל וממוקד יותר של תכונות התרופות הכימותרפיות הקיימות לאחר שישלבו בהן את הפפטידים נשאי התרופה, בתרכובת החומרים הכימיים של התרופות. עד כה, נוסתה המערכת בתנאי מעבדה בעכברים, ובמקביל בניסוי פרה-קליני בבני אדם בשת”פ עם מרכז רפואי בישראל, עימו פועל המרכז האוניברסיטאי אריאל.

פרופ’ מיכאל פירר, ראש המחלקה להנדסת כימיה וביוטכנולוגיה ב’מרכז האוניברסיטאי אריאל’, מתאר את המצב הקיים כיום בתחום הטיפולים הכימותרפיים ל’חולי סרטן’; תופעות הלוואי של התרופות, גורמות לרופאים לעשות שימוש במינון נמוך יותר מן המינון הצפוי להיות בעל יעילות מיטבית, במיגור התאים הממאירים, מחשש שהמטופל לא יצליח להתמודד עם עוצמתן והשפעתן על הגוף.

פרופ’ פירר, מציין, כי; “מכיוון שה’תרופות כימותרפיות’ פוגעות גם בתאים בריאים, מעבר לפגיעה בתאים הממאירים, וביכולת המשך ההתחלקות וההתרבות שלהם, הרי שהן גורמות לאובדן מח עצם המספק לגוף האדם תאי דם חדשים מדי יום, כדי למנוע פגיעה זו, המעבדה מגלה ומפתחת פפטידים (חלבונים קטנים), סינטטיים, העשויים לשמש נשאים לתרופות, לזהות את תאי המטרה הסרטניים, ולכוון את התרופות אליהם בלבד.

התאמת הפפטידים הסינטטיים, נעשית על ידי שימוש בטכנולוגיה הנקראת; “ספריית פפטידים”, המאפשרת זיהוי ואפיון פפטידים המזהים רק את תאי הסרטן, ולא תאים בריאים. לאחר מכן, ניתן לסנטז את הפפטיד עם התרופה, וגם לוודא, כי הוא איננו נקשר לתאים אחרים, כמו תאים בריאים.

כשלב מתקדם, החוקרים בודקים האם החומר אכן פעיל מחד, וסלקטיבי בבחירת תאי המטרה, מאידך. בבדיקות מוקדמות, של חולים המטופלים בבתי חולים בישראל, החוקרים, כבר אבחנו פפטידים ספציפיים לסוגים מסוימים של ’סרטן הדם’. המשמעות, הינה וידוא הטכנולוגיה והצדקת הגישה לפיתוח תרכובות חדשות. הפיתוח, יאפשר לחברות התרופות לשלב את הפפטידים בתהליך ייצור התרופות.

יש לציין, כי מהלך כזה עשוי להפחית או אפילו למנוע כליל את תופעות הלוואי הכרוכות בטיפולים כימותרפיים, והפוגעות במצבו הבריאותי של המטופל: רגישות לזיהומים, עקב פגיעה בתאי מח עצם בריא, אנמיה, פגיעה בכליות, כבד, מעי, ובפגיעה בזקיקי השיער הגורמת לנשירת שיער, ועוד.

שימוש המשכי נוסף של הפפטיד, יהיה במעקב במשך תקופת ההפוגה של המחלה (’רמיסיה’), ואבחון מוקדם של התחדשות התאים הסרטניים, מבעוד מועד, במידה והמחלה מתחדשת.

הליך מעקב זה, יתאפשר על ידי חיבור הפפטיד לחומר פלורוסנטי – אור צבעוני – ובדיקת נוכחות תאי סרטן, בדגימות מהחולה. במידה ויתגלו, ממצאים חיוביים, ניתן יהיה להתחיל בטיפול בשלב מוקדם יותר של המחלה החוזרת. ניתן יהיה לזהות תאי סרטן חוזרים באיבר הידוע כפגוע, אולם ניתן יהיה לזהות גם תאים כאלה באיברים אחרים בגוף.

חוקרי המרכז האוניברסיטאי אריאל, צופים, כי התוצאות ב-בני אדם, יובילו ליעילות יתר של תרופות קיימות או עתידיות, ירידה בתופעות שלוואי שהחולה חווה ולתוצאות טובות יותר במטופלים.

בעולם, מושקעים משאבים רבים בשיפור טיפולים במחלות הסרטן. בשנים בקרובות צפויות פריצות דרך כתוצאה מעבודות אלה העשויות להשפיע לטובה על הסיכויים לטפל ואפילו לרפא לגמרי סוגים שונים של סרטן. פרופ’ פירר, סיכם, ואמר, כי; “אנו מקווים להיות חלק מקבוצות אלה באמצעות הפיתוחים שלנו”.

◄ המרכז האוניברסיטאי אריאל בשומרון

המרכז הוקם בשנת 1982, וכיום לומדים בו למעלה מ- 13,000 סטודנטים, מהם כ-10,000 לתואר אקדמי ב-28 תוכניות לימוד, ויתרתם במרכז ללימודים קדם אקדמיים ובמרכז לעיצוב ולטכנולוגיה. במרכז האוניברסיטאי, פעילים יותר מ-260 מדענים – מהמובילים בתחומם בארץ ובעולם, כ-70 מהם פרופסורים, המשלבים הוראה ומחקר בתחומים שונים, כגון; רובוטיקה, אלקטרו-אופטיקה, גידול גבישים, טיפול בסרטן, פיתוח פולימרים, רעידות אדמה, לימודי הסביבה, אימונולוגיה, ועוד.

במרכז האוניברסיטאי אריאל, פועלים כיום עשרה מרכזי מחקר. ליד המרכז האוניברסיטאי, פועלת חממה טכנולוגית, שבה מפותחים תוצרים ותהליכים טכנולוגיים מתקדמים, המבוססים בין השאר על פעילות מחקרית במעבדות המרכז.

חממה זו, מאפשרת לסטודנטים להשתלב בתוכניות המחקר, ולרכוש ניסיון מעשי במחקר ובפיתוח עוד במהלך לימודיהם. מחקרים שבוצעו במרכז האוניברסיטאי בשנים האחרונות, הביאו להקמת מספר ניכר של מפעלי הזנק (Start-up).

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן