מוזיקה

דונה סאמר (Donna Summer), מלכת הדיסקו בשנות ה-70 מתה, בגיל 63, ממחלת הסרטן

0
0

להיטיה הגדולים של דונה סאמר; “Love to Love You Baby”, “I Feel Love”, ו-“Hot Stuff”, זיכו אותה בתואר הלא רשמי; “מלכת הדיסקו”. סאמר, הייתה האמנית הראשונה ששלושה אלבומים כפולים רצופים שלה, הגיעו למקום הראשון במצעד האמריקאי.
דונה סאמר (Donna Summer), מלכת הדיסקו בשנות ה-70 מתה, בגיל 63, ממחלת הסרטן
דונה סאמר (Donna Summer), מלכת הדיסקו בשנות ה-70 מתה, בגיל 63, ממחלת הסרטן

הזמרת דונה אדריאן גיינס (Donna Adrian Gainesׂׂ), הידועה בעיקר בשם הבמה דונה סאמר (Donna Summer), מלכת הדיסקו בשנות ה-70, מתה, בגיל 63, לאחר מאבק ממושך ב’מחלת סרטן השד’. אתר TMZ, היה הראשון לדווח את הידיעה, וציין, כי סאמר, מתה בפלורידה כבר ביום חמישי האחרון, לאחר מאבק ממושך בסרטן. עוד נודע, כי סאמר, עבדה לאחרונה על אלבום המוזיקה החדש שתכננה להוציא. סאמר, הותירה אחריה את בעלה, ושלוש בנות וארבעה נכדים.

סאמר, הוציאה את האלבום האחרון שלה, בשם; “עפרונות צבעוניים” בשנת 2008. היא גם הופיעה באותה שנה, בתוכנית “אמריקן איידול” עם זמרות שביצעו את להיטיה המובילים.

דונה אדריאן גיינס (Donna Adrian Gaines, הידועה בעיקר בשם הבמה; דונה סאמר (Donna Summer), הייתה זמרת אמריקאית, שזכתה בחמישה פרסי גראמי, וששה פרסי המוזיקה האמריקאית, שהתפרסמה, וזכתה להצלחה בתקופת הדיסקו של שנות השבעים, ובראשית שנות השמונים. בלהיטיה הגדולים, ביניהם; “Love to Love You Baby” ,”I Feel Love”, ו-“Hot Stuff”, זיכו אותה בתואר הלא רשמי “מלכת הדיסקו”. הזמרת סאמר, הייתה האמנית הראשונה ששלושה אלבומים כפולים רצופים שלה הגיעו למקום הראשון במצעד האמריקאי, ונכון לשנת 2010, אלבומיה נמכרו במעל 130 מיליון עותקים ברחבי העולם.

◄ ביוגרפיה

▼ השנים הראשונות

סאמר, נולדה ב- ‏31 בדצמבר 1948), ב-בוסטון, מסצ’וסטס, אחת משבעת ילדיהם של זוג נוצרים אדוקים. כשהיא מושפעת מזמרת הגוספל הזמרת מהליה ג’קסון, הזמרת סאמר, החלה לשיר בכנסייה בגיל צעיר. בשנות נעוריה, הקימה מספר להקות, כולל אחת שכללה את אחותה ובת דודתה. היא עזבה את בית הספר התיכון ולא סיימה את לימודיה, וקיוותה שבאמצעות המוזיקה תצליח לעזוב את בוסטון, בה לא מצאה את מקומה.

בסוף שנות ה-60, בהשפעת ג’ניס ג’ופלין, הצטרפה סאמר ללהקת הרוק הפסיכדלי “The Crow”, כסולנית הלהקה. הלהקה לא האריכה ימים והתפרקה זמן קצר לאחר שחבריה עברו לניו יורק. ב-1968 היא נבחנה לתפקיד של שילה במחזמר “שיער” שהועלה בברודוויי, אך לא זכתה בתפקיד. עם זאת, כשהמחזמר עבר לאירופה התפקיד הוצע לה, והיא הסכימה לקבלו. בעקבות כך עברה להתגורר בגרמניה, וחזרה לארצות הברית רק לאחר שש שנים.

במהלך שנות שהותה בגרמניה השתתפה במספר מחזות זמר. לאחר שהתמקמה במינכן, החלה להופיע עם מספר הרכבים מוזיקליים, כולל עם להקת הפופ “The Munich Machine”. ב-1971, כשהשתמשה עדיין בשמה האמיתי דונה גיינס, היא שיחררה את הסינגל הראשון שלה, גרסת כיסוי לשיר “Sally Go ’Round the Roses”, שלא זכה להצלחה. ב-1975, החלה להשתמש בשם הבמה; דונה סאמר.

▼ שנות ההצלחה והתהילה

בהיותה באירופה פגשה סאמר את המפיקים ג’ורג’יו מורודר, ו-פיטר בלוט. היא הצליחה להשיג חוזה הקלטות בלייבל האירופאי “גרובי רקורדס”, וב-1974, הוציאה את אלבומה הראשון, “Lady of the Night”, שהופץ באירופה בלבד.

עטיפת אלבומה המצליח ביותר של סאמר Bad Girl משנת 1979

את האלבום הפיקו מורודר, ובלוט, שאף כתבו את כל שיריו, והוא היה בסגנון פופ רוק. הסינגל “The Hostage” מתוך האלבום הגיע למקום הראשון בצרפת ובבלגיה ולמקום השני בהולנד.

השיר “Love to Love You Baby” הוקלט תחילה בגרסה בת 3 דקות, הופץ באירופה בלבד וזכה להצלחה בינונית. נשיא חברת התקליטים האמריקאית “קזבלנקה רקורדס”, ניל בוגרט, שמע את השיר, התלהב, וביקש ממורודר להפיק גרסה ארוכה יותר שלו. סאמר הקליטה גרסה בת 17 דקות של השיר, ובשלהי 1975 היא הוחתמה ב”קזבלנקה רקורדס”.

“Love to Love You Baby”, יצא כסינגל בארצות הברית, והפך מיידית ללהיט, שהגיע למקום השני במצעד. השיר עורר מחלוקת, בשל גניחותיה של סאמר שהופיעו בו, וחלק מתחנות הרדיו אף סירבו להשמיעו בשל כך. אלבומה בעל אותו השם, שהיה הראשון שהוציאה בארצות הברית, מכר למעלה ממיליון עותקים והגיע למעמד של אלבום זהב.

ב-1976, הוציאה שני אלבומי קונספט, “A Love Trilogy” ו-“Four Seasons of Love”, שזכו אף הם להצלחה ולמעמד של אלבומי זהב. הסינגל; “Love’s Unkind” הגיע ב-1977 למקום השלישי במצעד הבריטי ולמקום הראשון במצעד הדאנס האמריקאי.

באותה שנה, הוציאה סאמר אלבום קונספט נוסף, אלבום כפול בשם; “Once Upon a Time”, שסיפר סיפור סינדרלה מודרני באמצעות שילוב של מוזיקת דיסקו אורקסטראלית, בלדות ומוזיקה אלקטרונית. ב-1978, הוציאה גרסת דיסקו לבלדה של ריצ’רד האריס, “MacArthur Park”, וכבשה לראשונה את פסגת מצעד הסינגלים בארצות הברית.

השיר נכלל באלבום ההופעה החיה הראשון שהוציאה סאמר, בשם; “Live and More”, שהפך גם לאלבום הראשון שלה שהגיע למקום הראשון במצעד האמריקאי, הגיע למעמד של אלבום פלטינה כפולה ומכר למעלה ממיליון עותקים. באותה שנה שיחקה סאמר בסרט הקולנוע “Thank God It’s Friday”, בו גילמה את דמותה של זמרת הנחושה להופיע במועדון דיסקו, ידוע.

השיר מתוך הסרט בביצועה; “Last Dance”, שנכתב על ידי פול ג’בארה, הגיע למקום השלישי במצעד האמריקאי, זיכה את סאמר בפרס הגראמי הראשון שלה ואת ג’בארה ב’פרס אוסקר’, ובפרס גלובוס הזהב, עבור השיר המקורי הטוב ביותר. למרות הצלחתה, סאמר סבלה מהתקפי חרדה ומדיכאון, וכתוצאה מכך התמכרה לתרופות מרשם, ובראשית 1979, המשך הקריירה שלה ואף חייה עמדו בסכנה.

בהמשך 1979, הצליחה סאמר להתגבר על התמכרותה ולהחלים, וביחד עם מורודר ובלוט עבדה על הפרויקט הבא שלה. התוצאה הייתה “Bad Girls”, אלבום קונספט שהעבודה עליו נמשכה כמעט שנתיים, ושבמרכזו עמד סיפור על “נערה עובדת” (כינוי ל-זונה). האלבום הכיל אלמנטים של דיסקו, רוק, פופ ואלקטרוניקה. מיד עם צאתו זכה להצלחה גדולה ונכנס הישר למקום הראשון במצעד.

בסך הכל נמכר האלבום במעל 3 מיליון עותקים בארצות הברית בלבד, והפך לאלבומה המצליח ביותר של סאמר. שני הסינגלים הראשונים מתוך האלבום “Hot Stuff”, ושיר הנושא; “Bad Girls”, הגיעו למקום הראשון במצעד האמריקאי, והסינגל השלישי, בלדת הדיסקו; “Dim All the Lights”, הגיע למקום השני במצעד. שלושת הסינגלים, מכרו כל אחד יותר ממיליון עותקים. על הביצוע של “Hot Stuff”, זכתה בהמשך אותה שנה בפרס הגראמי השני שלה.

דונה סאמר, מלכת הדיסקו בשנות ה-70, בימים טובים

ב-1979, הוציאה סאמר גם את אלבום האוסף הראשון שלה, “On the Radio: Greatest Hits Volumes I & II”, שהגיע אף הוא למקום הראשון במצעד ולמעמד של אלבום פלטינה כפולה. היה זה אלבומה הכפול השלישי ברציפות שהגיע למקום הראשון, והיא הייתה לאמנית הראשונה שהגיעה להישג זה.

לאחר הצלחת האלבום “Bad Girls”, הזמרת סאמר לא רצתה להמשיך ולהקליט שירים בסגנון הדיסקו, מאחר שחשה שסגנון זה מאבד אט אט את אחיזתו בקהל. הדבר הוביל למתח בינה ובין חברת התקליטים שלה, וב-1980, עזבה את “קזבלנקה רקורדס”. היא קיבלה הצעות ממספר חברות תקליטים גדולות, אך בסופו של דבר בחרה לחתום על חוזה הקלטות בחברת התקליטים החדשה של דייוויד גפן, “גפן רקורדס”, והייתה לאמנית הראשונה שהוחתמה על ידי החברה החדשה.

עוד באותה שנה, הוציאה את אלבומה הראשון עם החברה, “The Wanderer”, שבו הוחלפו צלילי הדיסקו בסגנון יותר מינימליסטי של גיטרות וסינתיסייזרים, שאפיין את סצנת הגל החדש, ובשילוב אלמנטים של רוק. האלבום זכה למעמד של אלבום זהב, ושיר הנושא שלו שיצא כסינגל הגיע למקום השלישי במצעד.

העבודה על אלבומה הבא; “I’m a Rainbow”, גרמה לחיכוכים בינה ובין “גפן רקורדס”, סביב תהליך העבודה. האלבום נגנז ויצא לאור רק שנים מאוחר יותר, ב-1996, על ידי חברת התקליטים “מרקיורי רקורדס”, ובעקבות הגניזה נאלצה סאמר להיפרד ממורודר, לאחר שבע שנים של עבודה משותפת. “גפן רקורדס” גייסו את קווינסי ג’ונס להפיק את אלבומה הבא, שיצא ב-1982, ונקרא בפשטות “Donna Summer”.

על אף שהניב את הלהיט “Love Is in Control”, האלבום הצליח פחות מאלבומיה הקודמים, ובמהלך הפקתו היו עימותים בלתי פוסקים בין סאמר לג’ונס. ב-1983, יצא האלבום; “She Works Hard For The Money”, שהגיע למעמד של אלבום זהב והיה לאלבומה המצליח ביותר בשנות ה-80. שיר הנושא של האלבום הפך ללהיט והגיע למקום השלישי במצעד הסינגלים.

▼ הדעיכה וההתבטאויות השנויות במחלוקת

בספטמבר 1984, הוציאה סאמר את אלבום האולפן ה-12 שלה; “Cats Without Claws”. האלבום לא הצליח לייצר להיטים, מכר פחות מ-500,000 עותקים, והיה לאלבומה הראשון מאז אלבום הבכורה ב-1974 שלא הצליח להגיע למעמד של אלבום זהב.

באותה תקופה דחתה סאמר את הצעותיו של ג’ורג’יו מורודר לבצע כמה משיריו, ביניהם; “Rush Rush”, שהוקלט לאחר מכן על ידי דבי הארי עבור פסקול הסרט “פני צלקת”, ו-“Flashdance… What a Feeling”, שהוקלט לאחר מכן על ידי איירין קארה והפך ללהיט ענק מתוך הסרט “פלאשדאנס”. עם שתי בנות צעירות מנישואיה השניים, ובת נוספת מנישואיה הראשונים, סאמר, רצתה לקחת פסק זמן מאור הזרקורים ולהתרכז במשפחתה.

סאמר, חזרה ב-1987 עם האלבום “All Systems Go”, שלא זכה להצלחה מסחרית והיה לאלבום הראשון שלה שלא הצליח להיכנס ל-“100 הגדולים” במצעד האמריקאי. לאחר כישלון האלבום, סאמר, עזבה את חברת “גפן רקורדס”, וב-1988, חתמה על חוזה הקלטות עם חברת התקליטים “אטלנטיק רקורדס”.

סאמר ב-11 בדצמבר 2009, מופיעה במסגרת אירועי פרס נובל לשלום באוסלו

במחצית השנייה של שנות ה-80, נפוצו שמועות על התבטאויות אנטי-הומוסקסואליות שנאמרו, לכאורה, על ידי סאמר, בהן היא הביעה את דעתה ש’מגפת האיידס’ היא עונש מאלוהים על ההומוסקסואליות. הייתה לכך השפעה שלילית ניכרת על הקריירה של סאמר, ואלפי עותקים של אלבומיה הוחזרו לחברת התקליטים שלה במחאה של מעריציה הזועמים.

עם זאת, סאמר, הכחישה שהתבטאה בצורה כזו, ומספר שנים לאחר מכן, בשנת 1991, היא אף הגישה תביעה נגד ה-“ניו יורק מגזין”, כשחזר ופרסם את השמועות והציג אותן כעובדה, לקראת צאת אלבום חדש שלה. התביעה, יושבה בפשרה מחוץ לכותלי בית המשפט, שאף אחד מהצדדים לא חשף את פרטיה.

▼ הקריירה המאוחרת: 1989-2009

בשנת 1989, הוציאה סאמר את אלבום האולפן ה-14, שלה והראשון עם; “אטלנטיק רקורדס”, “Another Place and Time”. האלבום, הופק על ידי שלישיית המפיקים הידועה סטוק אייטקן ווטרמן, והניב את הלהיט “This Time I Know It’s for Real”, שהגיע למקום השביעי במצעד האמריקאי, ולמקום השלישי במצעד הבריטי, והיה ללהיטה האחרון עד כה. הסינגלים הבאים שיצאו מתוך האלבום נכשלו מסחרית, ובשלב מסוים חברת התקליטים אף עצרה את קידום המכירות של האלבום. למרות זאת, האלבום הצליח להגיע למעמד של אלבום זהב בבריטניה.

בשנת 1991, יצא האלבום “Mistaken Identity”, שנכשל מסחרית, ובעקבותיו נפרדו דרכיהם של סאמר ו”אטלנטיק רקורדס”. ב-1994, הוציאה את “Christmas Spirit”, אלבום שירי חג המולד בסגנון גוספל. האלבום לא הצליח מסחרית, אך סינגל אחד מתוכו, “Melody of Love”, הגיע למקום הראשון במצעד הדאנס האמריקאי.

בשנות ה-90, הופיעה מספר פעמים בתפקיד אורח בקומדיית המצבים “אריזה משפחתית”. ב-1999, הצטלמה לספיישל טלוויזיוני עבור ערוץ המוזיקה VH1, שהיה לאחת התוכניות הנצפות ביותר של הערוץ באותה שנה.

14 שנים לאחר אלבום האולפן האחרון שלה ב-2008, ו-17 שנים לאחר שהקליטה לאחרונה מוזיקה מקורית שלה, הוציאה סאמר את “Crayons”, בחברת התקליטים “בורגנדי רקורדס”. האלבום, זכה להצלחה מסחרית מתונה, הגיע בשיאו למקום ה-17 במצעד האמריקאי, ושלושה סינגלים מתוכו הגיעו למקום הראשון במצעד הדאנס האמריקאי.

ב-11 בדצמבר 2009, הופיעה סאמר במסגרת אירועי ’פרס נובל לשלום’ ב-אוסלו, נורבגיה, לכבודו של נשיא ארצות הברית מר ברק אובמה, שזכה בפרס באותה שנה.

◄ חייה האישיים

ב-1972, בעת שהתגוררה בגרמניה, התחתנה עם השחקן האוסטרי הלמוט זומר. נישואיהם לא החזיקו מעמד זמן רב והם התגרשו ב-1974, בעת שסאמר הייתה בהריון עם בתם מימי זומר, שנולדה ב-1975. ב-1980, הזמרת סאמר התחתנה בשנית, עם ברוס סודאנו, ונולדו להם שתי בנות, ברוקלין, ו-אמנדה.

▼ פרסים והישגים

• זכתה בחמישה פרסי גראמי, בשנים; 1979, 1980, 1984, 1985, ו-1998, והייתה מועמדת לפרס 12 פעמים נוספות.

• זכתה בפרס המוזיקה האמריקאית, שש פעמים.

• 11 מאלבומיה הגיעו למעמד של אלבום זהב או אלבום פלטינה בארצות הברית.

• 12 סינגלים שלה הגיעו למעמד של סינגל זהב בארצות הברית.

• השיר “Last Dance” בביצועה זכה בפרס אוסקר ובפרס גלובוס הזהב בקטגוריית השיר המקורי הטוב ביותר.

• הייתה האמנית הראשונה ששלושה אלבומים כפולים רצופים שלה הגיעו למקום הראשון במצעד האמריקאי.

▼ גרסאות כיסוי בולטות לשיריה

הזמרת דונה סאמר, במיטבה

• הביצוע של סאמר לשיר “I Feel Love” זכה לסימפולים רבים, בין היתר בשיריהם של; מדונה, ויטני יוסטון, בט מידלר, דיאנה רוס, מולוקו, בריטני ספירס, רובי ויליאמס, דארן הייז, דייוויד גואטה, מובי, ואחרים.

• “I Feel Love”, זכה גם לגרסאות כיסוי רבות, ביניהן של ונסה מיי מ-1998, של ברונסקי ביט ו-מארק אלמונד מ-1985, שהגיעה למקום השלישי במצעד הבריטי, ושל הלהקה הבריטית “Curve” מ-1992. מספר אמנים ביצעו גרסאות כיסוי של השיר בהופעותיהם, ביניהם; מדונה, רד הוט צ’ילי פפרז, קיילי מינוג, ג’ון פרושיאנטה, ובלונדי.

• ביונסה סימלה את “Love to Love You Baby” בשירה “Naughty Girl”.

• גרסת הכיסוי של דולי פרטון לשיר “Starting Over Again” מ-1980, הגיעה למקום הראשון במצעד להיטי הקאנטרי האמריקאי.

• לורה ברניגן, הקליטה ב-1995 גרסת כיסוי לשיר “Dim All the Lights”, שנכללה באלבום האוסף של להיטיה הגדולים.

• השיר “All Through the Night”, זכה לגרסאות כיסוי של KC and the Sunshine Band ב-1982, ושל הדוגמנית נעמי קמפבל ב-1995.

• דאסטי ספרינגפילד, הקליטה ב-1985, גרסת כיסוי לשיר “Sometimes like Butterflies”.

• זמרת הפופ שינה איסטון, ביצעה גרסת כיסוי לשיר “Love Is in Control”, שנכללה באלבום הדיסקו שלה, “Fabulous”, בשנת 2000.

• הדי ג’יי, ומפיק ההאוס, עופר ניסים, הוציא רמיקס האוס לשיר “Power Of Love”, שנכלל באלבומו; “Forever Tel-Aviv” משנת 2007.

המידע אודות הזמרת דונה סאמר, הובא מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן