פסיכולוגיה

משרד הבריאות, בראשות סגן שר הבריאות, משלים עוד רפורמה בתחום בריאות הנפש

0
0

קופות החולים, במימון המדינה, יחלו באופן מיידי לספק שירותי בריאות נפש למבוטחיהן, באופן הדרגתי, עד למועד העברת האחריות לקופות החולים אשר נקבע לחודש יולי 2015 ◄ סגן שר הבריאות ח”כ ליצמן; “אנו עושים היום היסטוריה מערכתית, בתחום כה חשוב ורגיש, לאחר סחבת של שנים רבות. הרפורמה, מהווה ביטוי לתפיסה המחברת גוף ונפש והנה נדבך מרכזי במדיניות משרד הבריאות לשיפור שירותי הבריאות הציבוריים בישראל”.
משרד הבריאות, בראשות סגן שר הבריאות, משלים עוד רפורמה בתחום בריאות הנפש
משרד הבריאות, בראשות סגן שר הבריאות, משלים עוד רפורמה בתחום בריאות הנפש

משרד הבריאות, בראשות סגן שר הבריאות ח”כ יעקב ליצמן, ומנכ”ל משרדו פרופ’ רוני גמזו, ממשיכים את המהפכה האמיתית של השינוי בשירותי הבריאות ב-3 השנים האחרונות. הקבינט החברתי-כלכלי בראשות שר האוצר ד”ר יובל שטייניץ, אישר בישיבה מיוחדת שהתקיימה השבוע (ג’, 1.5.12), את הצעת סגן שר הבריאות, ח”כ יעקב ליצמן לרפורמה בתחום בריאות הנפש*.

במסגרת הרפורמה בשרותי בריאות הנפש בישראל, תועבר האחריות על שירותי בריאות הנפש ממשרד הבריאות לידי קופות החולים, ושילובם עם שירותי בריאות הגוף שבאחריות הקופות. עלות סל השירותים המועברים לקופות מוערכת במעל מיליארד וחצי ש”ח, והתוספת התקציבית להרחבת השירותים הצפויה בקופות החולים תסתכם במעל 300 מיליון ש”ח.

סגן שר הבריאות ח”כ הרב יעקב ליצמן, אמר, כי; “זו בשורה של ממש ל’תחום בריאות הנפש בישראל’, שתשפר משמעותית את איכות הטיפול במתמודדים בתחום רפואת הנפש. אנו עושים היום היסטוריה מערכתית, בתחום כה חשוב ורגיש, לאחר סחבת של שנים רבות”. הרפורמה, מהווה ביטוי לתפיסה המחברת גוף ונפש, והנה נדבך מרכזי במדיניות משרד הבריאות לשיפור שירותי הבריאות הציבוריים בישראל”.

שר האוצר, ח”כ ד”ר יובל שטייניץ, אמר, כי; “מדובר ברפורמה חברתית חשובה, שעיקרה שיפור השירות הרפואי לאזרח והיא נותנת ביטוי למדיניות הממשלה, בהמשך לסדרת הרפורמות בתחומי הבריאות לרבות בריאות השן לילדים, חיזוק הרפואה בפריפריה והכנסת שעון נוכחות לרופאים בבתי החולים”.

העברת האחריות לתחום בריאות הנפש לקופות החולים, משלימה למעשה את חקיקת חוק ביטוח בריאות ממלכתי משנת 1995, שקבע, כי שירותים, אלה יסופקו ע”י קופות החולים בהתאם להמלצת גורמי המקצוע וכל הוועדות הממלכתיות לבחינת מערכת הבריאות בישראל.

עד עתה הוחרג תחום בריאות הנפש מן הרפואה הכללית, בכך ש’שירותי בריאות הנפש’, ניתנו על ידי משרד הבריאות, ולא על ידי קופות החולים. המשמעות המעשית של חיבור רעיוני ומערכתי זה, של רפואת הגוף ורפואת הנפש, הינה שיפור משמעותי של איכות ונגישות כלל שירותי הבריאות ותרומה גדולה להתמודדות עם התיוג (סטיגמה) של שירותי בריאות הנפש.

ניסיונן של הקופות בפריסת שירותי בריאות בקהילה, תתרום גם היא ליכולתה של המערכת לספק מענה זמין למצוקות.

השלמת הרפורמה התאפשרה בזכות הירתמות של אנשי המקצוע וראשי מערכת הבריאות במשרד הבריאות, ובמשרד האוצר, וב-קופות החולים.

מר יואב קריים יו”ר המועצה הארצית לשיקום נכי נפש בקהילה, בירך על ההחלטה, ואמר, כי; “זהו שינוי היסטורי אשר יביא לשיפור מהותי באיכות חייהם של נכי הנפש, ובני משפחותיהם”.

על מנת לאפשר לקופות החולים להיערך בצורה מיטבית להעברת האחריות בתחום; בריאות הנפש, הוחלט, כי קופות החולים, במימון המדינה, יחלו באופן מיידי לספק שירותי בריאות נפש למבוטחיהן, באופן הדרגתי, עד למועד העברת האחריות ל-קופות החולים אשר נקבע לחודש יולי 2015.

◄ בריאות הנפש

*בריאות הנפש (Mental health), הוא מונח המתאר תחום העוסק בהפרעות נפשיות ובהיעדרן; באיכות המצב הנפשי, הרגשי או באיכות יכולת התפיסה. המונח “בריאות נפש” אינו זהה למונח “רפואת נפש”, העוסק רק בהיבטים הקליניים של בעיות נפשיות, והוא עשוי להיות קשור לאיכות חיים.

ב-פסיכולוגיה חיובית או בהוליזם, למשל, המונח משקף גם את יכולתו של הפרט ליהנות מחייו; ובאיזון הנדרש בין פעילויות שונות של הפרט להשגת חוסן נפשי. ארגון הבריאות העולמי, קובע, כי אין הגדרה מקובלת של בריאות הנפש, והדבר שונה מתרבות לתרבות; ולעתים גם בין יחידים וגישות שונות בפסיכולוגיה.

בימי הביניים, הובילו רופאים ערביים את הטיפול בהפרעות נפשיות, וקשרו בין רוחניות לבין מצב בריאות הנפש.

הפסיכיאטר אייזק ריי, שהיה אחד ממקימי האגודה הפסיכיאטרית האמריקאית פיתח את הנושא והגדיר; “היגיינה נפשית” כיכולת לשמור על הנפש חסינה מפני אירועים שפוגעים בה.

המידע הובא מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן