מימונה-Mimouna

המימונה, חג יוצאי יהדות מרוקו, אירועי חג מימונה 2012, נפתחים הערב – תרבחו ותסעדו

0
0

חגיגות מימונה, ייפתחו הערב (מוצ”ש), ברחבי הארץ, ויימשכו עד מחר (א’) אחה”צ ◄ למעלה מ-2 מיליון איש, צפויים לקחת חלק בחגיגות ליל ויום המימונה ◄ ראש הממשלה, מר בנימין נתניהו ורעייתו הגב’ שרה, יתארח אצל בבית משפחת בניטה שבעיר אור עקיבא ◄מי ומה במימונה 2012.
המימונה, חג יוצאי יהדות מרוקו, אירועי חג מימונה 2012, נפתחים הערב - תרבחו ותסעדו
המימונה, חג יוצאי יהדות מרוקו, אירועי חג מימונה 2012, נפתחים הערב – תרבחו ותסעדו

חגיגות ’המימונה’ ברחבי הארץ, ייפתחו הערב (מוצ”ש, כ”ב בניסן התשע”ב, 14-15 באפריל 2012), בכל הרשויות המקומיות, ואפילו בקיבוצים, מבטיחים, את המסיבה הכי גדולה, ויימשכו מחר יום ראשון בבמות מיוחדות לציבור, ובפארקים, הערכה היא, כי למעלה מ-2 מיליון איש, צפויים להשתתף בחגיגות ליל ויום המימונה.

תמוהה העובדה, כי הפדרציה העולמית של יהדות מרוקו, לא פרסמה לוח אירועים של המימונה, חג יוצאי יהדות מרוקו, והמזדהים עימה, גם לא באתר האינטרנט שלה, וכך, נמשיך לחזות במבחר הקולינרי של זלילת בשר, ונקניקיות הנצלים ב’מנגלים’, על רקע ריקודי בטן, בחגיגות המתקיימות בפארקים וביערות ברחבי ישראל.

התירוץ של הפדרציה העולמית של יהדות מרוקו, לאי הטבעת חותם ’המימונה 2012’, הוא מן הסתם, כי בימים אלו, מתארגנת הפדרציה מחדש ובוחרת הנהלה חדשה. לכן, לטענתם, אין ביכולתם לארגן בימים אלו את החגיגות ונעילת החג.

◄ מי ומה בחגיגות המימונה 2012, כמה מהאירועים ברחבי הארץ;

גם במערכת הפוליטית גם הפוליטיקאים נערכים לרגל חגיגות המימונה, הערב ומחר. ראש הממשלה, מר בנימין נתניהו, תושב קיסריה, יבקר את שכניו מבית משפחת בניטה שבעיר הסמוכה אור עקיבא, בהשתתפות ראש העיר מר שמחה יוסיפוב, ונכבדים.

◄ בעיר חיפה, ובקריות;

בעיר חיפה, וב-4 הקריות, הסמוכות לה; יתקיימו כמדי שנה, הופעות שונות, הפעלות מגוונות לילדים, מקומות מוסדרים ומוצלים לעריכת מנגלים, ביערות הכרמל ובחופי הרחצה, ולמערת אליהו הנביא, אליה מגיעים החוגגים להתפלל.

בעיר קרית אתא, משעות הבוקר (10:00), יוכלו התושבים להתארח ביער ברנדס בעיר וליהנות מדוכנים והופעות של מיטב האומנים; משה פרץ, עומר אדם, לירן דנינו, סטלוס, והזמרים; אורן חן, מני פרץ, ואומנים מקומיים. ניתן להגיע למקום באמצעות הסעות מאורגנות היוצאות בכל שעה עגולה משעה 10:00 בקו 63. הכניסה לאירוע, חופשית.

בעיר קרית מוצקין, מהשעה 17:00, תתקיימנה החגיגות בגן גולדה, עם הופעות של הזמר ליאור נרקיס, להקת מנדרין, ואופק בן הרוש. במקום, יוקם אוהל ראש העיר, בו יתארחו שרים וחברי כנסת.

בעיר קרית ביאליק, יופיע הזמר; עומר אדם, ויוקם אוהל ראש העיר, בו יתארחו חברי כנסת ושרים.

◄ בעיר נתניה, ובעיר אור עקיבא;

ראש הממשלה, מר בנימין נתניהו ורעייתו הגב’ שרה, אשתקד בעיר אור עקיבא

משה שמה, מדווח מטעם רדיו 90FM, כי יתקיימו מהערב (מוצ”ש), שידורים מיוחדים של ’חגיגות המימונה, תשע”ב’ באזור השרון והשומרון, בהם שידור חי של חגיגת המימונה המרכזית בישראל מבית משפחת בניטה שבעיר אור עקיבא במעמד ראש הממשלה מר בנימין נתניהו ורעייתו שרה, דיווחים מחגיגות המימונה באזור והרבה מוסיקה שמחה.

מחר (ראשון), יתקיים שידור חוזר של התכנית דר דיילנא – מחווה ל’יהדות מרוקו’, וכן, דיווחים חיים מהחגיגות באזור השרון והשומרון, של משדר חגיגי עם הזמר קובי פרץ, ועוד אורחים, אמנים, וזמרים.

◄ חגיגות ’מימונה 2012’ בקיבוצים;

כתבת אתר Kan-naim, מוסיפה, כי חגיגות מימונה 2012, יתקיימו במוצאי השבת גם בקיבוצים במספר שיא של 50 קיבוצים, שגם יגידו; “תרבחו ותסעדו”, ומבטיחים “שמח”.

דובר התנועה הקיבוצית מר אביב לשם, אומר, כי; “כבר לא מדובר בבודדים אלא בכ-50 קיבוצים ברחבי הארץ, אשר יערכו במוצאי שביעי של פסח והשבת – חגיגות המימונה של יוצאי צפון אפריקה בקיבוצים. זהו המספר הגדול ביותר של קיבוצים בהם יערכו חגיגות המימונה, שהחלו להחגג גם בקיבוצים באמצע שנות ה-90’.

דובר התנועה הקיבוצית, מוסיף, ומציין, כי; “לא תמיד חגגו את “מימונה” בקיבוצים. רובם הגדול של הקיבוצים הוקמו על ידי יוצאי אירופה, ודרום אמריקה. עם השנים נעשתה האוכלוסייה הקיבוצית פחות הומוגנית עם הצטרפותם של בני כל העדות לחברות בקיבוצים.

המימונה “הקיבוצית”, נערכת בחדר האוכל, או במבנה ציבורי אחר או אירוח בביתה של משפחה מהקיבוץ שפתחה את ביתה לאורחי המימונה. החגיגה, כוללת ריקודים ומאכלים מסורתיים; מופלטה, ושאר מתוקים, וכמובן, הרבה מצב רוח טוב”.

מזכיר התנועה הקיבוצית, מר זאב (ולוולה) שור; “אני שמח את התרחבות חגיגות המימונה בקיבוצים. קליטתן בשנים האחרונות של אלפי משפחות בקיבוצים, הפכה את אוכלוסיית הקיבוצים למגוונת היום יותר מאשר בעבר, והיא מורכבת מבני כל העדות בישראל.

חוגגים המימונה בקיבוץ נחשון.

הקיבוץ, כיום פתוח לביטוי מסורות תרבותיות של העדות השונות, דוגמת המימונה של יוצאי צפון אפריקה. אנו מזמינים את הציבור להתארח במימונה בקיבוצים.

בין הקיבוצים, בהם יתקיימו “אירועי המימונה”; קיבוץ רמת רחל (צמוד לירושלים), קיבוץ כפר רופין, קיבוץ רגבים, קיבוץ עין גדי, קיבוץ רעים, קיבוץ ברור-חיל (ברוח של שילוב מסורות החברים מברזיל עם מסורות המימונה, נחמד ושמח), קיבוץ כרמיה, קיבוץ כברי (מתוקים, רקדנית בטן, טאבון וחברות), קיבוץ אדמית, (מוסיקה, ריקודים, מאכלי העדה, ועוד. מהקיבוץ והאזור), קיבוץ דורות (במועדון החברים ), קיבוץ גברעם, קיבוץ מגל, וקיבוץ ראש הנקרה.

◄המימונה;

המימונה, הוא חג עממי הנחוג במוצאי חג הפסח, הנהוג בחלק מ’יהדות צפון אפריקה’, ובעיקר בקרב יהדות מרוקו. יום זה, נחגג מכיוון שבימות הפסח, היו נזהרים שלא לאכול האחד אצל חברו (בגלל שוני מנהגים), והקפידו על חומרה זו ביותר.

לכן, מיד לאחר פסח, היו מארחים אחד את השני, כדי להראות שמה שלא אכל אצלו בפסח לא היה בגלל איבה אלא בגלל חומרה, והנה עתה הם אוכלים האחד ממאכלי השני.

המימונה, היא חג בפני עצמו הנחוג מייד עם צאת חג הפסח בקרב יהדות צפון אפריקה, ובעיקר בקרב יהדות מרוקו. מקורו של החג לפי השערת החוקרים הוא במאה ה-18. בחג שנקרא “ליל אמונה”, ומכאן גילגול השם; מימונה.

המקור ההלכתי ליום זה, נובע מההגדר ההלכתי של אסרו חג, שמשמעותו עשיית שמחה בסעודה בצאת החג. יש הסבורים, כי מקור השם; מימונה, נובע משמו של אבי הרמב”ם, הרב מימון בן יוסף, שנפטר ביום המימונה.

האפשרות נוספת היא, שמקור השם נובע מהמילה הערבית מימון שפירושה מזל, והחוגגים מאמינים, כי יום זה הוא יום שנועד להביא לפרנסה טובה או זיווג מוצלח.

בקרב יהודי מרוקו רווחה האמונה, כי הלילה האחרון של פסח הוא ליל אמונה, בו בני ישראל צפויים להיגאל, כיוון שעל פי האמונה, אמורים היו להיגאל בחודש ניסן. ומשלא נגאלו בדיעבד האמינו, כי הגאולה תגיע בחודש ניסן הבא, לכן חגיגת המימונה היא למעשה הצהרת אמונה בגאולה העתידה לבוא.

חג שנקרא “ליל אמונה” ומכאן גילגול השם; למימונה

במהלך חג הפסח נזהרים היו יהודי צפון אפריקה מאוד שלא להתארח ולארח אנשים מחוץ למשפחה בגלל ההקפדה חמורה על כשרות החג. מה שכשר ומותר אצל משפחה אחת, כגון; הקיטניות למשל אסור בתכלית האיסור אצל השפחה השכנה ולכן נמנעו מלאכול האחד ממאכליו ומכליו של האחר.

בשל הקפדה חמורה זו הזדרזו להזמין לארח ולהתארח האחד אצל השני, כדי להבהיר חד משמעית, כי הריחוק הזמני נוצר אך ורק בגלל ההקפדה על איסורי החג, מיד עם תחילת החג בו נערכו שולחנות עמוסי מטעמים שרובם מתוקים. חלקם של המטעמים נועדו לסמל איחולים לשפע כלכלי ולשנה פורייה.

הנדידה מבית לבית לבושים בתלבושת מיוחדת וחגיגית לנשים כפתנים צבעוניים נוצצים ולגברים גלביות לבנות, לאחל האחד לשני “תרבחו ותסעדו” הוציאה את החג לרחובות והעצימה את הרגשת החגיגיות. דלתות הבתים היו פתוחות עד אור הבוקר לכל אורח והמופלטות זרמו נוטפות חמאה ודבש כמו איחול לשפע ומתיקות החיים.

החוגגים, מאמינים, כי בנוסף לגאולה הנכספת, יום זה הוא יום שנועד להביא שפע, זיווג מוצלח ופריון. על שולחן החג אף ערוכים, המאכלים המסמלים אמונה זו; שיבולים ירוקות, קערה ובה פול ירוק טבול בקמח, בו מפוזרים מטבעות כסף, או תכשיטי כסף וזהב, תמרים, חמאה, דבש ודג חי, כסמל לשפע ופריון.

המימונה, מסמלת בין היתר קירוב לבבות, שכנות טובה וסובלנות, בין יהודי צפון אפריקה לבין שכניהם המוסלמים. אלו, נהגו היו להגיע אל בתי החוגגים מנת לחגוג עמם את החג בידיעה ברורה, כי יתקבלו שם בזרועות פתוחות וברצון. למחרת, נהגו החוגגים לצאת אל השדות ואל מקורות המים.

◄ חגיגות מימונה, הבאות עלינו לטובה;

• המימונה 2013 – יום שלישי 2 באפריל
• המימונה 2014 – יום שלישי 22 באפריל
• המימונה 2015 – יום שבת 11 באפריל

תרבחו ותסעדו!

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן