פסיכולוגיה

איגוד הפסיכיאטריה סניף חיפה והצפון: נשים, נוטות יותר מגברים ליפול ברשתן של כתות

0
0

כך עולה מיום עיון של איגוד הפסיכיאטריה סניף חיפה והצפון ◄ ד”ר צביקה קירש; “חברות בכת, היא סוג של התמכרות ואלה שמשתחררים ממנה זקוקים לליווי מקצועי נפשי” ◄ ד”ר גבי זוהר; “מרבית המשתחררים מהכת – אם מפני שהכת התפרקה או מפני שמנהיגי הכת הועמדו לדין, סובלים מפגיעות נפשיות וזקוקים לטיפול”.
איגוד הפסיכיאטריה סניף חיפה והצפון: נשים, נוטות יותר מגברים ליפול ברשתן של כתות
איגוד הפסיכיאטריה סניף חיפה והצפון: נשים, נוטות יותר מגברים ליפול ברשתן של כתות

“מחקרים מראים שכל אחד יכול להיות מועד לנפילה ברשתה של כת, רבים מהם בגילאי ה- 20, כאשר ’נשים’ נוטות לכך יותר מאשר גברים” – כך אמר בהרצאתו ד”ר גבי זוהר, עובד סוציאלי קליני, מומחה בטיפול בנפגעי כתות, ביום עיון של איגוד הפסיכיאטריה בישראל סניף חיפה והצפון ושל ההסתדרות הרפואית, שהתקיים בחיפה בנושא; “כתות – שעבוד נפשי במסווה של רוחניות?”. כמו כן הרצתה אחת מנשותיו של גואל רצון שנתנה עדות אישית. ביום העיון שעורר עניין רב, השתתפו מלבד רופאים פסיכיאטרים, גם אורחים כמו עובדים סוציאליים ופסיכולוגים.

ד”ר זוהר, אמר, כי; “ב’כתות’, נערכת שטיפת מוח, והחברים בכת מתמכרים לרעיונות רוחניים ולאידיאולוגיה של המנהיג. ההתמכרות הזו עד כדי השתעבדות נפשית, הביאה לא מעט מהאנשים עד ל’פשיטת רגל’, כאשר נדרשו או נאלצו למסור את כל כספם ורכושם למנהיג הכת.

לדברי ד”ר גבי זוהר, ביום עיון; “מרבית המשתחררים מהכת – אם מפני שהכת התפרקה או מפני שמנהיגי הכת הועמדו לדין, סובלים מפגיעות נפשיות וזקוקים לטיפול”.

על גואל רצון, תושב דרום תל אביב, שעמד בראש קבוצה של עשרות נשים שכולן תפקדו בפועל כנשותיו. נגד רצון, הוגש כתב אישום בעבירות של; פוליגמיה, שעבוד, אונס, ו-עבירות מין נוספות נגד נשים שחיו איתו סיפרה אחת מנשותיו את סיפורה האישי.

מתברר, כי היא הייתה מכורה ל”רעיונותיו” של רצון, מעריצה עיוורת וטוטלית, שנלכדה ברשתו, עקב הפצצת תשומת לב, ורגשות חמים מצדו שהיא מאד נהנתה מהם, תוך שהוא מבטל לחלוטין את ה’אגו’ שלה.

דר’ צביקה קירש יו”ר סניף חיפה והצפון של איגוד הפסיכיאטריה בישראל

לצד זה, היה איום סמוי שאם היא לא תתנהל עפ”י רצונותיו היא עלולה להיפגע, ורק המחשבה על כך, עוררה בה חרדה. בנוסף היא קיבלה תמיכה מהנשים האחרות בבית, למול העולם “המרושע והבלתי מוסרי” בחוץ.

במשך 10 שנים היא ילדה לגואל רצון, חמישה ילדים. כשהתפוצצה הפרשה היא הייתה בסוג של הלם, והכחישה שנחשפה למשהו שלילי. רק בהמשך חלה אצלה התפכחות, כאשר כבר לא הייתה תחת השפעתו.

ד”ר צביקה קירש, מנהל מחלקה ב’מרכז לבריאות הנפש טירת כרמל’, ויו”ר סניף חיפה והצפון של ’איגוד הפסיכיאטריה בישראל’, אמר בהנחייתו את הדיון ביום העיון, כי; “חברות בכת, היא סוג של התמכרות ואלה שמשתחררים ממנה זקוקים לליווי מקצועי נפשי, הן בגלל סימפטומים פוסט-טראומתיים, והן בגלל סימפטומים הדומים לאלה של נשים אשר עברו התעללות”.

ד”ר קירש, הוסיף, כי; “בנוסף קיים אצלם חוסר אמון ביכולתם ליצור מחדש קירבה אינטימית, עקב החוויות הקשות שעברו. תהליך הריפוי מתאפשר רק כאשר יש נתק בין הגורם המשפיע, קרי; המנהיג לבין חבר הכת, בדומה לנתק הנדרש בין מכור לסם לבין החומר הממכר”.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן