ארכיאולוגיה

רשות העתיקות: נחשף ממצא ארכיאולוגי, המאשש קיום חיים בתקופת יונה הנביא באשדוד

0
0

רשות העתיקות; הממצאים, בחפירה שניהלה רשות העתיקות במימון “חופית” – החברה לפיתוח התיירות בעיר אשדוד, נחשף בסיס של מצודה גדולה ששכנה במקום בתקופה בית ראשון, מאששים קיומם של חיים במקום בתקופת יונה הנביא ◄ סער גנור, ארכיאולוג מחוז אשקלון ברשות העתיקות; “קיימות שתי אפשרויות באשר למי שאכלס את המצודה בימים ההם: יש אפשרות שהיא נשלטה בידי האשורים – שליטי האזור בתקופת הברזל, ויתכן שישב בה יאשיהו מלך יהודה”.
רשות העתיקות: נחשף ממצא ארכיאולוגי, המאשש קיום חיים בתקופת יונה הנביא באשדוד
רשות העתיקות: נחשף ממצא ארכיאולוגי, המאשש קיום חיים בתקופת יונה הנביא באשדוד

ב”גבעת יונה”, בעיר אשדוד, המזוהה כמקום קבורתו של הנביא לפי מסורות שונות, נחשפו ממצאים ארכיאולוגים המאששים את קיומם של חיים במקום בתקופתו – תקופת בית ראשון.

בחפירת בדיקה ארכיאולוגית שניהלה רשות העתיקות ב’גבעת יונה’ באשדוד, לפני עבודות פיתוח של “חופית” – החברה לפיתוח התיירות בעיר, נמצאו שרידי קירות מסיביים ברוחב של יותר מ-1 מטר, המתוארכים לסוף המאה השמינית ותחילת המאה ה-7 לפני הספירה. לפי הערכת מנהל החפירה, מר דימיטרי יגורוב, מ’רשות העתיקות’, קירות אלו, היוו מסד למבנה גדול, וזמנם – ימי הבית הראשון – זמן פועלו של הנביא יונה, שחי במאה ה-8 לפני הספירה, ונודע כנביא שנבלע ע”י דג לאחר שסירב להביא בשורה קשה ליושבי נינווה. במסורות מוסלמיות, התקדשה; “גבעת יונה”, כנקודת ציון לקברו של יונה הנביא (“נבי יונה”), ולפני כעשור, הכריזה על המקום “אתרא קדישא” כציון לקברו של יונה.

ממצא שרידי הקירות, מצטרף לממצאים מחפירה שהתקיימה בסמוך לאתר זה בשנות ה-60. על פי הממצאים, יש לראות בשרידים, מסד רציני של מבנה, ששימש כמיצד או מצודה מימי הבית הראשון.

לדברי סער גנור, ארכיאולוג מחוז אשקלון ברשות העתיקות; “גבעת יונה, שנישאת לכדי 50 מ’ מעל פני הים, היא הגבעה הגבוהה ביותר באשדוד, ממנה ניתן לצפות לעבר הים, אל תל מור – בנקודת השפך של נחל לכיש שיתכן ששימש כנמל קדום, ואל תל אשדוד. בשל המיקום האסטרטגי, אין להתפלא על מציאתם של שרידי מצודה שצפתה על האזור ב’תקופת הבית הראשון’.

לדברי סער גנור; “קיימות שתי אפשרויות באשר למי שאכלס את המצודה, בימים ההם; יש אפשרות שהיא נשלטה בידי האשורים – שליטי האזור בתקופת הברזל, ויתכן שישב בה יאשיהו מלך יהודה, שידוע, כי כבש מהאשורים, שטחים ושלט באשדוד- ים במאה ה-7 לפני הספירה”.

אדי בן ליש, מנכ”ל חברת “חופית” לפיתוח התיירות בעיר אשדוד, מונה ע”י ראש עיריית אשדוד, ד”ר יחיאל לסרי, כיו”ר ועדת היגוי בתחום הארכיאולוגיה, והוא פועל בשיתוף עם רשות העתיקות להעמיק את הטיפול באיתור ממצאים ארכיאולוגיים, והפוך אותם למנוף מרכזי לקידום התיירות לעיר.

“העיר אשדוד, הייתה יישוב מרכזי בימי קדם, ובורכה בממצאים שמטילים אור מרתק על החיים, התרבות והפולקלור באזורנו בעת הקדומה. אנו מקדמים בברכה כל תגלית ונפעל לשמר את הממצאים היטב, כחלק מעידוד התיירות לאשדוד, וממיצובה כעיר בעלת שורשים הנטועים עמוק בתולדות העם היהודי, וההתיישבות באזור”. אמר בן ליש, מנכ”ל חברת “חופית” לפיתוח התיירות אשדוד.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן