מוזיקה

אטה ג’יימס (Etta James), זמרת הבלוז הידועה הלכה לעולמה ממחלה קשה בגיל 73

0
0

אטה ג’יימס, זכתה ארבעה פרסי גראמי. עיקר הצלחתה הייתה בשנות ה-50, ה-60 וה-70 ◄ במהלך שנות ה-90, וה-2000, זכתה ג’יימס לפרסים וכיבודים, ב-1993, נבחרה להיכל התהילה של הרוק אנד רול, ב-1999, נכנס השיר; At Last, בביצועה להיכל התהילה של פרסי הגראמי.
אטה ג’יימס (Etta James), זמרת הבלוז הידועה הלכה לעולמה ממחלה קשה בגיל 73
אטה ג’יימס (Etta James), זמרת הבלוז הידועה הלכה לעולמה ממחלה קשה בגיל 73

זמרת הבלוז אטה ג’יימס, שנודעה בשיריה “At Last” בשנת בשנת 1961. וכן השיר “Tell Mama”, הלכה לעולמה בגיל 73. כך מסר לופ די-לאון, מנהלה של ג’יימס ב-30 השנים האחרונות. בראשית השנה שעברה (2011), נודע, על ידי בנה, כי הזמרת ג’יימס סובלת מלוקמיה, מכשלים בכליותיה, ומחלת אלצהיימר מאז 2009.

אטה ג’יימס (באנגלית: Etta James; נולדה בשם; ג’יימסטה הוקינס (Jamesetta Hawkins) ב-25 בינואר 1938) היא זמרת ומחברת שירים אמריקנית. היא שרה בסגנונות הבלוז, רית’ם אנד בלוז, מוזיקת נשמה גוספל, ג’אז, רוקנרול ופאנק (Funk).

זוכת ארבעה פרסי גראמי. עיקר הצלחתה הייתה בשנות ה-50, ה-60 וה-70, ברוב שנים אלה הייתה חתומה בחברת התקליטים “צ’ס רקורדס”, אולם היא המשיכה להופיע ולהקליט לאורך שנות ה-90 והעשור הראשון של שנות ה-2000, בעיקר בתחום הג’אז.

בשנים אלה, זכתה להוקרה ולפרסים. להיטה הידוע והמוכר ביותר הוא השיר “At Last”, הידוע גם בביצועה של הזמרת ביונסה, שאמרה שג’יימס היא אחת ממקורות ההשפעה עליה (ואף גילמה את דמותה בסרט “קאדילק רקורדס” (2008).

◄ שנים ראשונות

ג’יימסטה הוקינס, נולדה בעיר לוס אנג’לס לנערה אפרו-אמריקאית לא-נשואה בת 14 בשם דורותי הוקינס. אביה, היה ככל הנראה, לבן עור. בגיל 5, נכללה במקהלת הכנסייה הבפטיסטית במקום מגוריה, בהדרכתו של ארל היינס. ב-1950 עברה לסן פרנסיסקו.

בהיותה בת 14, יצרה יחד עם שתי חברות להקת דו-וופ (לה קראה; “The Peaches”, האפרסקים) שהצליחה להרשים את מוביל התזמורת ג’וני אוטיס, שהקליט אותן בלוס אנג’לס.

בשנת 1955, הגיע שירן של “האפרסקים” “The Wallflower” למקום הראשון במצעד ה-R&B (רית’ם אנד בלוז). זמן קצר לאחר מכן, עזבה ג’יימס את “האפרסקים”. במהלך שנות ה-50, הקליטה והופיעה בין היתר עם אוטיס רדינג והקליטה מספר משירי רוקנרול הראשונים.

◄ 1960 – 1978: שנות צ’ס

בשנת 1960, חתמה ג’יימס על חוזה הקלטות בחברת צ’ס.

הזמרת אטה ג’יימס, צילום עטיפת התקליט !At Last

לנרד צ’ס, המפיק הראשי של החברה, ראה בה זמרת שתוכל לבצע מעבר סגנוני (cross over) ולככב לא רק במצעדי ה-R&B אלא גם במצעדי הפופ. לפיכך, דאג לה לפיתוח קול וכיוון אותה לשירת בלדות, בעיבוד ותזמור עשיר.

בשנת 1961, יצא At Last!ג’יימס בחברת הבת של צ’ס, “ארגו”. התקליט ניצב במקום ה-116 ברשימת 500 התקליטים הטובים ביותר בעולם של מגזין המוזיקה רולינג סטון.

התקליט כלל את הלהיטים “All I Could Do Was Cry” ,”Trust in Me” ,”At Last” ו- “My Dearest Darling”. וביצועים לסטנדרטים “Stormy Weather” ,”I Just Want to Make Love to You” ו- “A Sunday Kind of Love”. השיר At Last, שהגיע למקום השני במצעד ה-R&B ב-1961, הגיע למקום ה-47 במצעד הפופ של בילבורד באותה השנה, סימן את הצלחת המעבר הסגנוני של ג’יימס, והיה מאז לשיר ההיכר שלה.

בסוף 1961, יצא תקליטה The Second Time Around, שהושפע ממוזיקת נשמה ובו גרסאות כיסוי בליווי תזמורת כלי קשת. ב-1962, ו-1963, הוציאה מספר להיטים נוספים שהגיעו ל-40 הגדולים במצעדי ה-R&B והפופ כאחד. ב-1963, יצא תקליטה הראשון בהופעה חיה Etta James Rocks the House, שהוקלט ונערך בנשוויל, טנסי.

יחד עם ההצלחה, החלה ג’יימס, להתמכר לסם ה’הרואין’. בין 1963 ל-1967, ניסתה מספר פעמים להיגמל, אך ללא הצלחה. ב-1967, הקליטה את להיטה הראשון מזה שנים, “Tell Mama”, באלבום בשם זה, להיט נוסף שלה מאותו אלבום היה גרסת כיסוי לבלוז “I’d Rather Go Blind”.

במשך עשר השנים הבאות היא המשיכה להופיע ולהקליט בסגנונות מוזיקת נשמה, גוספל, בלוז ורוקנרול. תקליטה Only a Fool מ-1973, הציג שוב מעבר סגנוני לכיוון רוקנרול, הכותב העיקרי לתקליטה היה רנדי ניומן. התקליט היה מועמד לגראמי.

הזמרת אטה ג’יימס, בהופעה

בשנת 1978, הקליטה ג’יימס את שני תקליטיה האחרונים ב”צ’ס”: Etta Is Betta Than Evah, ו-Deep in the Night. היא פתחה את סיבוב ההופעות של ’האבנים המתגלגלות’ בארצות הברית, באותה שנה והופיעה בפסטיבל הג’אז במונטרה.

המשך הקריירה

עד 1988 לא הופיעה ג’יימס, כמעט בכלל. בשנות ה-90, הקליטה מספר תקליטים עם מפיק מוזיקת הנשמה ג’רי וקסלר. ב-1994 הוציאה את התקליט Mystery Lady: Songs of Billie Holiday, מחווה לאחת המשפיעות המרכזיות עליה, זמרת הג’אז והבלוז בילי הולידיי, אלבום זה, זיכה אותה בפרס הגראמי הראשון שלה.

בהמשך שנות ה-90 וה-2000, הקליטה ג’יימס, והופיעה במסגרות רבות והפכה למוכרת לדור צעיר כ”מלכה האם” של הבלוז והנשמה. כן, זכתה להוקרה ולביצוע שיריה על ידי כוכבות התקופה כ-ביונסה, ו-כריסטינה אגילרה.

במהלך שנות ה-90, וה-2000, זכתה ג’יימס לפרסים וכיבודים, ב-1993, נבחרה להיכל התהילה של הרוק אנד רול, ב-1999, נכנס השיר At Last, בביצועה להיכל התהילה של פרסי הגראמי, ב-2008, נבחר לאותה קטגוריה השיר “The Wallflower”.

בין 1989 ו-2009, זכתה 14 פעמים בפרס “זמרת השנה” בתחומי הבלוז והנשמה, בשנת 2001 נבחרה ג’יימס להיכל התהילה של הבלוז, ב-2003, זכתה ב’פרס מפעל חיים של גארמי’, ונבחרה להיכל התהילה של הרוקבילי. ב-2004 בחר אותה מגזין המוזיקה רולינג סטון במקום ה-62 בין 100 האמנים הגדולים בכל הזמנים.

המידע אודות הזמרת אטה ג’יימס, הובא באדיבות מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן