הבחירות לכנסת ה-19

יאיר לפיד, גורף 20 מנדטים; קדימה, מתרסקת ל-8 מנדטים זאת עפ”י סקר גיאוקרטוגרפיה

0
0

כך עולה מסקר שערך אמש פרופ’ אבי דגני, נשיא קבוצת גיאוקרטוגרפיה, שלשום, לאחר הודעתו הדרמטית של העיתונאי יאיר לפיד, על כוונתו להיכנס לפוליטיקה – המנדטים של לפיד, מגיעים בחלקם הגדול מן ’הקולות הצפים’, וכן על חשבון הליכוד (בעיקר), וגם ליברמן – בימין, וכל מפלגות האמצע, ושמאלה ◄ פרופ’ דגני, מבהיר; “אולם לא מיותר לשוב ולהדגיש, שכל סקר, אינו אלא צילום מצב בזמן נתון – בהווה ובעבר, לא תחזית לעתיד.
יאיר לפיד, גורף 20 מנדטים; קדימה, מתרסקת ל-8 מנדטים זאת עפ
יאיר לפיד, גורף 20 מנדטים; קדימה, מתרסקת ל-8 מנדטים זאת עפ”י סקר גיאוקרטוגרפיה

עם הכרזתו הדרמטית של העיתונאי יאיר לפיד על כניסתו לפוליטיקה (שלשום, א’), האיומים על חייו ב’פייסבוק’, והנסיקה בפופולריות כעת של המועמד יאיר לפיד, מעלים את השאלה בכמה מנדטים, היה זוכה אילו הבחירות היו נערכות היום, על כך משיב סקר שערך אמש (ג’) פרופ’ אבי דגני, נשיא קבוצת גיאוקרטוגרפיה, וממנו עולה, כי לפיד, היה זוכה ב-20 מנדטים לערך.

פרופ’ דגני, עורך הסקר, הסביר, כי; “המנדטים של לפיד, באים בחלקם הגדול מ’הקולות הצפים’, וכן על חשבון הליכוד (בעיקר), וגם אביגדור ליברמן – בימין, וכל “מפלגות האמצע”, ו-שמאלה – בעיקר מפלגת קדימה, מפלגת העבודה, ואפילו; מר”צ”.

“הניתוח, שערכנו מפלח את מקורות התמיכה בלפיד, בהסתמך על קבוצות ’מוזאיק ישראל’ – מערכת הסגמנטציה הלאומית של גיאוקרטוגרפיה (Geocartography Knowledge Group).

הניתוח, מעלה שעיקר התמיכה מגיעה מחוגי העילית של ישראל; כשליש (31%) מגיעים מהקבוצה, ’נוחות כלכלית’, שהיא הקבוצה השנייה בחוזקה הכלכלית, אחרי קבוצת ה’עושר והשפעה’, התורמת ללפיד היום 11% מכלל כוחו הפוטנציאלי.

12%, תורמת לו קבוצת הפנסיונרים האמידים; ’גיל זהב עם נוחות’; אולם במקביל נתמך יאיר לפיד, באופן משמעותי על ידי אנשי הקבוצה ’התיישבות הלא עירונית’ – קרי; קיבוצים, ו-מושבים, המהווים למעלה מ-20% ממתפקדי ’מפלגת העבודה’.

’הסביבה הרוסית’, היא קבוצה רוסית חלשה כלכלית מתוך כלל הרוסים שעלו משנות ה-90, והיא תורמת לו, על חשבון ליברמן (מפלגת ישראל ביתנו), כ-6% מכוחו.

ממי מקבל המועמד יאיר לפיד את כוחו האלקטוראלי, וכן המפלגות הקיימות ורשימת יאיר לפיד, בבחירות

2% מגיעים מקרב המתנחלים (’דת ולאומיות’), ושאר הקבוצות (ביחד 24% מכוחו האלקטוראלי), הן פרולטריון.

פירשו הדבר, כי לשליש לערך מהמביעים היום תמיכה בלפיד, יש ממנו ציפיות על רקע כלכלי-חברתי, ומכאן הנגיסה ב’מפלגות האמצע-שמאל’.

פרופ’ אבי דגני, מבהיר, כי; “אולם לא מיותר לשוב ולהדגיש, שכל סקר, אינו אלא צילום מצב בזמן נתון – בהווה ובעבר, לא תחזית לעתיד. ואילו בישראל, דעת הקהל, מושפעת מדי כל כמה ימים, בעוצמה גדולה, משפע אירועים חדשים ומשתנים בעלי משמעות והשפעה ניכרת על דעת הקהל.

לפיד, נהנה בימים אלו, ללא ספק, מתמיכתו העזה כעיתונאי בולט במאבק נגד הדרת הנשים ועצם הופעתו עתה כ’כוכב התורן’ בפוליטיקה הישראלית. שלי יחימוביץ’, זכתה, כשנבחרה לראשות ’העבודה’, לקפיצה בדעת הקהל עד 21-22 מנדטים, ואילו עתה נעה העבודה בין 10-15 מנדטים, וגם פחות. כך, או אחרת יכול לקרות גם עם לפיד”.

“אין ממצבו של לפיד, היום בסקרים שום יכולת נבואה על מצבו האפשרי ביום בחירות, כאשר יתקיימו – כנראה בעוד זמן רב.

אולם, כאשר יתחיל לפיד לארגן ’כוורת’, ולהתחיל לחשוף ברבים את משנתו, תתחיל המציאות הפוליטית שלו להתחוור, וכן כוחו האמיתי במנדטים”, אמר פרופ’ דגני.

באשר לשאלה אחרת שנשאלה בסקר האם צריך להגדיל את אחוז החסימה בישראל ל-5% (כדי שיהיו פחות מפלגות קטנות בקואליציה, ואשר יכולת התפקוד של מפלגת השלטון, ורה”מ, תהיה תלויה בהן ומוגבלת), השיבו 65% מהנשאלים בחיוב, 22% שללו את הרעיון ו-13% לא הביעו דעה.

פרופ’ אבי דגני

שאלה נוספת שעלתה הייתה האם יש ליצור נורמה מוגדרת של כישורי סף, למי שמבקש לכהן כחבר כנסת או/ו מיועד לתפקיד שר בממשלה?

רובם המכריע של הנשאלים 70%, ציינו כי הדבר נדרש, 22%, ציינו, כי אין בנורמה כזו צורך, ו-8% לא הביעו דעה.

“התקשיר, מגדיר היום תנאי סף לקבלת עובדים לתפקידים בשרות המדינה. מדוע לא יהיו הגדרות דומות למילוי תפקידים פוליטיים לאומיים שחשיבותם עצומה? שהרי ח”כים קובעים ומחוקקים חוקים משפיעים על חיי כל אדם במדינה בתחומים שונים, כולל כאלה הנושאים אחריות אדירה – כולל על חיי אדם?”, שואל פרופ’ אבי דגני, נשיא קבוצת גיאוקרטוגרפיה, ועורך הסקר.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן