ספרים | סופרים | משוררים

בר אילן: ערב עיון עם צאת הספר של ד”ר מיכל רום וד”ר אורלי בנימין על פמיליזם בישראל

0
0

ספרן של ד”ר מיכל רום וד”ר אורלי בנימין; Feminism, Family and Identity in Israel: Women’s Marital Names, מציג בחינה מחודשת של הנחות יסוד בחקר משפחות בישראל. המחקר המוצג בספר טוען, כי לא רק תכתיבים מוסדיים מחזקים את כוחו של הפמיליזם בישראל ◄ אוניברסיטת בר-אילן, בשיתוף קהילת משפחה של האגודה הסוציולוגית הישראלית; יום ראשון, 27.11.11, את ערב העיון תנחה; בילי מוסקונה- לרמן.
בר אילן: ערב עיון עם צאת הספר של ד
בר אילן: ערב עיון עם צאת הספר של ד”ר מיכל רום וד”ר אורלי בנימין על פמיליזם בישראל

יום עיון לרגל צאת ספרן של ד”ר מיכל רום וד”ר אורלי בנימין; Feminism, Family and Identity in Israel: Women’s Marital Names (הוצאת Palgrave Macmillan 2011), יתקיים מחר (ראשון, א’ בכסלו התשע”ב, 27.11.11), על ידי המחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה, ותכנית ללימודי מגדר של אוניברסיטת בר- אילן, בשיתוף קהילת משפחה של האגודה הסוציולוגית הישראלית. את ערב העיון תנחה, מגישת טלוויזיה והעיתונאית; בילי מוסקונה- לרמן.

הספר, מציג בחינה מחודשת של הנחות יסוד בחקר משפחות בישראל. בעוד חוקרות וחוקרים בתחום המשפחתיות הישראלית, נוטים לראות את הפמיליזם (’פמיליזם’, בא מן המילה; “family”, משפחה. הפמיליזם (The Familists), הוא האמונה כי המשפחה הגרעינית היא אבן היסוד של החברה האנושית, וכי יש לטפח יחידה זו ולחזק אותה), כתוצר הכרחי של המפגש המקומי בין מסורתיות דתית לבין מבנה מוסדי הממוקד במרוץ הדמוגרפי, מעמיד המחקר המוצג בספר הנחה זו בסימן שאלה, וטוען, כי לא רק תכתיבים מוסדיים מחזקים את כוחו של הפמיליזם בישראל.

מתוקף חשיבות ערך המשפחתיות בחברה הישראלית, ולמרות המאבקים הפמיניסטיים הרבים בארץ ובעולם עדיין נשמרת הדומיננטיות של מבנה המשפחה המסורתי ויום העיון, יתייחס גם למאבקים החברתיים, כמו למשל; איך קורה שבשנה שבה נשים צעירות וחזקות מובילות מאבקים חברתיים, ותרומתן של ’נשים’ לחברה כבר איננה מתבצעת לכאורה רק דרך תפקידיהן המשפחתיים, עדין ’נשיות’ מוגדרת בראש ובראשונה, דרך הולדה וטיפול באחרים, והגבריות מוגדרת דרך תפקיד המפרנס הטוב.

פרופ’ רות כץ, מ’אוניברסיטת חיפה’, שבמחקריה הצביעה על אופיו של הפמיליזם המקומי מזוויות שונות כולל זו של חקר הזוגות, כלומר; היחסים הזוגיים המתקיימים ללא נישואים, תציג דיון בסוגיית האמביוולנטיות אשר נדונה בספר. המדובר ביחס כפול ורב סתירות כלפי עצמי, שנוצר כאשר ’נשים’, נדרשות לקיים משא ומתן עם הסביבה על נשיותן, ובכלל זה, על תפקידיהן כ-רעיות, אימהות’, ו-אזרחיות, כאשר כל אחד מן התפקידים האלו מחייב אותן לתביעות סותרות ומנוגדות זו לזו.

מצד אחד הן מצופות לציית ל’קוד הפמיליסטי’ של ההתגייסות המוחלטת למשפחתן במקום הראשון, ומצד שני, פועל עליהן גם הקוד הפמיניסטי שדורש מהן התפתחות עצמית, אוטונומיה, ושמירה על זהות נפרדת מזו של הווייתן המשפחתית והלאומית.

ד”ר מיטל ערן-יונה, אשר מחקריה על משפחות של משרתי צבא ו-לוחמים, חושפים את המורכבות במצבן של נשים הנשואות ליחידות המובחרות בצה”ל, שסדר היום המשפחתי שלהן מעוצב על-ידי סדר היום הצבאי, תדון בהליכים הבירוקרטים והפיקוח החברתי שמופעל על מי שמנסה להתנגד ולהתרחק מהקוד הפמיליסטי בחיי היומיום שלה, וחוקר הגבריות והאבהות מר נדב פרץ-וויסבוידובסקי, את נקודת המבט של גברים אשר נענים להזדמנות להתרחק מהמבנים החברתיים השמרניים, למשל, כאשר הם ממשים את הזכות לצאת בעצמם לחופשת לידה, יחד או במקום בנות זוגן.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן