ארכיאולוגיה

רשות העתיקות: עוגן ברזל עתיק , נמשה על ידי מצילים בחוף בת ים

0
0

דרור פלנר, מפקח היחידה לארכיאולוגיה ימית של רשות העתיקות; “מציאתו של עוגן זה, ושניים נוספים, מעידה על אפשרות של קיום מעגן עתיק שלא היה ידוע במחקר. אפשרות נוספת היא שמקורם של העוגנים בספינה שחיפשה לאורך החוף מקום מחסה טבעי מפני סערה פתאומית ונטרפה בחוף בת ים, הסמוך לנמל יפו”.
רשות העתיקות: עוגן ברזל עתיק , נמשה על ידי מצילים בחוף בת ים
רשות העתיקות: עוגן ברזל עתיק, נמשה על ידי מצילים בחוף בת ים

העולם העתיק בארץ ישראל, ממשיך להפתיע גם את טובי הארכיאולוגים. לאחרונה, נתגלה קיומו מעגן עתיק שלא היה ידוע במחקר. שגם סיפק שי נאה לחגים; עוגן ברזל עתיק מהתקופה הביזנטית (בן כ- 1400- 1700 שנים), נמשה מן הים בחוף הרחצה בעיר בת ים, על ידי המצילים בחוף. העוגן, הוא באורך 2.1 מ’ ושמשקלו כ-300 ק”ג, והוא התגלה דרומית ל”חוף הסלע” בבת ים, בעומק של כ-2 מטר, מתחת לפני המים ובמרחק כ-30 מ’ מהחוף.

המצילים אבי אפיה, ועמיתו דוד מזרחי, סברו בתחילה, כי מדובר בעוגן מודרני, אך לאחר שהתעורר חשדם כי מדובר בעוגן עתיק, יצרו בסיוע עיריית בת-ים, קשר כמתבקש עם רשות העתיקות, ודיווחו על המציאה.

מפקחי היחידה לארכיאולוגיה ימית של ’רשות העתיקות’, שהגיעו לשטח, קבעו, כי מדובר בעוגן ברזל מן ’התקופה הביזנטית’ (מאות 6-3 לספירה), הנמצא במצב השתמרות מעולה – דבר המעיד על כך, שכנראה, נחשף לאחרונה, לאחר שהיה קבור במשך מאות שנים מתחת לחול.

ב”צלילת סקר”, שערכו יחד עם המצילים באתר, מצאו עוגן ברזל זהה לזה שהוצא מן הים, ובנוסף – עוגן אבן עתיק יותר, עם נקב בקצה העליון.

לדברי דרור פלנר, מפקח היחידה לארכיאולוגיה ימית ברשות העתיקות; “מציאתו של עוגן זה, ושניים נוספים, מעידה על אפשרות של קיום מעגן עתיק שלא היה ידוע במחקר. אפשרות נוספת היא שמקורם של העוגנים בספינה שחיפשה לאורך החוף מקום מחסה טבעי מפני סערה פתאומית ונטרפה בחוף בת ים, הסמוך לנמל יפו”.

פלנר, מוסיף, כי; “שני עוגני הברזל, שנתגלו נמצאו ללא מטה העוגן משולב בתוכם, וניתן להסיק מכך, כי הם לא היו בשימוש, ואולי היו עוגנים רזרביים בבטן הספינה”.

פקח היחידה לארכיאולוגיה ימית ברשות העתיקות דרור פלנר, עם העוגן שנחשף בחוף בת ים

בקרקעית הים, לאורך חופיה של ישראל, מצויים שרידים עתיקים רבים. עוגנים רבים מתקופות שונות מהווים עדות לנתיבי שייט לאורך החוף במשך למעלה מ-5,000 שנה. העוגנים הקדומים ביותר המוכרים הינם עוגני האבן, ונעשה בהם שימוש עוד מהתקופה של ראשית הספנות – החל מהאלף השלישי לפנה”ס. בעוגנים אלה, נוקב חור אחד בחלקם העליון, שדרכו שלשלו את חבל העוגן.

יולי שוורץ, דוברת רשות העתיקות, מדגישה בהודעתה, כי; “בשנים האחרונות, עדה רשות העתיקות, לתופעה הולכת וגוברת של צוללים ודייגים המוציאים עתיקות מהים ללא דיווח לרשות העתיקות.

הוצאת העתיקות ללא תיעוד ארכיאולוגי ראוי, גורמת לאובדן מידע ארכיאולוגי היסטורי חשוב, ולפגיעה משמעותית בנכסי התרבות הימיים של מדינת ישראל.

רשות העתיקות, מציינת ומתריעה, בהודעתה, כי ממצאים עתיקים שהוצאו מהים, לאחר שהיו קבורים בקרקעית הים במשך מאות ואלפי שנים בסביבה נטולת חמצן, רטיבות, מליחות וטמפרטורה קבועה, נחשפים לראשונה, לתנאים קיצוניים, הגורמים להם נזק רב ולעיתים בלתי הפיך.

יובהר, כי פגיעה או הוצאת עתיקות מהים, מהווה עבירה על ’חוק העתיקות’, שדינה עד 3 שנות מאסר בפועל”.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן