סרטן

סרטן בלוטת התריס: גן שעבר מוטציה, מונע ההתפשטות של התאים הממאירים

0
0

התגלית של ד”ר הוני רדי, חוקרת של Mayo Clinic, עשויה לסייע באבחון וטיפול באלפי מטופלים. שכיחות סרטן בלוטת התריס, היא השישית בהיקפה מבין סוגי הסרטן בעולם, ו-15 עד 20 אחוזים ממקרי סרטן בלוטת התריס הם מסוג פוליקולרי (סוג זה של סרטן בלוטת התריס שכיח יותר אצל נשים
סרטן בלוטת התריס: גן שעבר מוטציה, מונע ההתפשטות של התאים הממאירים
סרטן בלוטת התריס: גן שעבר מוטציה, מונע ההתפשטות של התאים הממאירים

מכירים את הפתגם האמריקאי; “אם אינך יכול לנצח אותו, הצטרף אליו או ליתר דיוק במקרה הזה, השתמש בו”, זו המסקנה העיקרית ממחקר על סרטן בלוטת התריס, ובו נתגלה, כי ’גן’ (Gene) אשר עבר מוטציה, ונחשב במשך תקופה ארוכה כגורם שמאיץ את צמיחת הגידול במטופלים שסובלים מסרטן בלוטת התריס, מונע גם בעצם את ההתפשטות של התאים הממאירים, וסולל כעת דרך מבטיחה לטיפולים חדשניים בסרטן.

המחקר של Mayo Clinic, הארגון המוביל בעולם, לטיפול רפואי, מחקר והדרכה עבור כל שכבות האוכלוסייה, אשר ממצאיו יוצגו על ידי ד”ר הוני רדי, חוקרת של הארגון, בכינוס של האגודה ל’אנדוקרינולוגיה’ בעיר בוסטון, ארה”ב.

לתגלית של ד”ר רדי, עשויות להיות השלכות מרחיקות לכת על חקר הסרטן והאנדוקרינולוגיה (endocrinology). היא יכולה לסייע לאונקולוגים לחדד את האבחון של סוגים מסוימים של סרטן בלוטת התריס, ולהוביל חוקרי פרמקולוגיה לטיפולים חדשים שנובעים מהחלבון אשר בעבר סברו, כי הוא מזין את צמיחת הגידול.

“הגן, אינו מסרטן, כפי שסברו בעבר” – מסבירה ד”ר רדי; “כולנו ידענו מה קורה בתרבית התאים, אבל היה ברור לנו שאין די בכך, ומשום כך, ביקשנו לגלות מה יהיו השפעות הגן בעכברים”.

מתברר, כי שכיחותו של סרטן בלוטת התריס (Thyroid cancer) היא השישית בהיקפה מבין סוגי הסרטן בעולם, ו-15 עד 20 אחוזים ממקרי ’סרטן בלוטת התריס’ הם מסוג פוליקולארי (סוג זה של סרטן בלוטת התריס, שכיח יותר אצל נשים מעל גיל 50), והוא נחשב לאגרסיבי יותר. התגלית של ד”ר רדי, עשויה לסייע באבחון וטיפול באלפי מטופלים.

אבחנה בין גידול שפיר לבין סרטן פוליקולארי של בלוטת התריס מציבה אתגר ייחודי בפני האונקולוגים. ניתן לערוך אבחנה מדויקת של סרטן פוליקולרי ממאיר רק לאחר שמסירים חומר סרטני. משום כך, נערכים אינספור ניתוחים מיותרים במטופלים שסובלים מגידולים שפירים בבלוטת התריס.

מטופלים עם גידולים סרטניים לא-פאפילאריים בתאי בלוטת התריס, חייבים לעבור ניתוח, כדי להסיר את הגידול – אפילו אם הוא שפיר.

ד”ר רדי, גילתה במחקר, כי חלבון מוכלא PAX8/PPARγ, שפותח מ’גן מוכלא’ אשר עבר ’מוטציה’ שמצויה בגידולי קרצינומה פוליקולאריים רבים בבלוטת התריס, מתפקד כמרסן של הגידול באמצעות ויסות-על (עידוד הפקה טבעית) של החלבונים microRNA-122, ו-PTEN, חומרים שנלחמים בגידול בצורה טבעית.

החלבון PAX8/PPARγ, נוצר מהתקה של חומר גנטי בין כרומוזומים 2 ו-3 בתאים אנושיים. במחקרים קודמים שעסקו בחלבון PAX8/PPARγ, נתגלתה האצה מהירה של צמיחת התאים, שיצרה בחוקרים רושם מוטעה כאילו PAX8/PPARγ הוא גן מסרטן” – מבהירה ד”ר רדי.

ממחקרים ב’בעלי חיים’ שנערכו ב-Mayo Clinic, עולה שהגן PAX8/PPARγ, פועל כ’מווסת-על’ של החלבון PTEN, שידוע, כי הוא נלחם בסרטן, וכן של microRNA-122, וקרוב לוודאי גם של מולקולות נוספות שנלחמות בסרטן.

PAX8/PPARγ, אינו מגביר את התקדמות הגידול בחשיפה לתאים סרטניים – מסבירה ד”ר רדי, ומוסיפה, כי; “הוא מסייע למולקולות אחרות שנלחמות בסרטן באופן טבעי, כדי לפעול כנגד התפשטות הגידול. קצב הצמיחה של הגידול היה איטי בשיעור של פי ארבעה, לערך, בעכברים, שנחשפו לגן PAX8/PPARγ, בהשוואה לעכברים אשר נמנעה מהם ההשפעה של החלבון שנלחם בסרטן.

בהמשך מבקשים החוקרים לגלות סמנים נוספים דוגמת microRNA-122, כדי לסייע באבחנה של מחלות שפירות ולחסוך את הצורך בניתוח מיידי ומיותר.

על סמך שיחות שערכה עם רופאים ב-Mayo Clinic, מציינת ד”ר רדי, כי; “ניתוח ב’בלוטת התריס’ כרוך בסיכון לסיבוכים רבים, וסמנים לגילוי מוקדם של הסרטן, יכולים לחסוך אלפי ניתוחים מיותרים מדי שנה. אנו נמצאים עדיין בתחילת הדרך, ומקווים ליישום מהיר של התגלית בפועל”.

במחקר, השתתפו גם ד”ר בריאן מק’לבר; ד”ר נורמן אברהרדט; פרנתי מדה; דרגנה מילושביץ; ד”ר אלשיה אלגצירס-שימניץ’; וד”ר סטיבן גריב; כולם מ-Mayo Clinic. התרגום של תוצאות המחקר לתחום הקליני, נעשה בשיתוף עם ד”ר גריב.

המחקר בסרטן בלוטת התריס, מומן על ידי Mayo Clinic, ארגון Fraternal Order of Eagles, והמכונים הלאומיים לבריאות (National Institutes of Health). ד”ר מק’לבר נעזר בתמיכה של Emslander Career Development Award.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן