חג החנוכה מתכונים לחג החנוכה

סופגניות גדולות עדיפות על פני סופגניות קטנות

סיגל פרישמן, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה בבית החולים בילינסון: "הישראלי מעלה בממוצע במהלך החג- 2 ק"ג, אבל אם בחרתם ליהנות ממאכלי החג - סופגניות גדולות עדיפות על סופגניות קטנות"
0
0
סופגניות גדולות עדיפות על פני סופגניות קטנות
סופגניות גדולות עדיפות מסופגניות קטנות

כד השמן הקטן שהספיק להדלקת המנורה למשך 8 ימים באורח נס, גזר עלינו לאכול 8 ימים מאכלים המטוגנים בשמן. אמנם לשמן תפקידים רבים וחשובים בגופנו, ולכן אין להימנע ממנו לחלוטין, אך יחד עם זאת, כשמו כן הוא – הוא משמין ובצריכה מוגזמת עלול להביא להשמנה, ולהגברת הסיכון למחלות רבות.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן ישראלכאן נעים| אתר החדשות המקומיות של כל המדינה ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

סופגניה ממוצעת מכילה 500-600 קלוריות. סופגנית מיני ממוצעת מכילה 300 קלוריות. לביבה ממוצעת מכילה 150-200 קלוריות. ומכל המאכלים הנפלאים במהלך החנוכה, הישראלי מעלה בממוצע במהלך החג כ-2 ק”ג.

ההמלצות לרוב הן לבחור סופגניה אחת בכל ימי החג להתענג עליה ולזכור שלכל השאר יש טעם דומה והמון קלוריות.

גמילה מסופגניות

אם רוצים להיגמל מאכילת סופגניות לתמיד-ניתן לנסות את השיטה הבאה:

♥ לקחת ביס מסופגניה ולפני שבולעים אותו, להשאירו בפה ולמצוץ אותו, כך מרגישים את כמות השמן ויתכן שנמנע מהביס השני ומהסופגניות הבאות (אותו דבר ניתן לעשות עם לביבה).

♥ להכין להדלקת הנרות – פשטידת ירקות, לביבות של ירקות אפויות, מרק ירקות, סלט ירקות ולקינוח – תפוח עץ אפוי, סלט פירות מעניין, אלה יתכן וימנעו מאיתנו לאכול את המאכלים המסורתיים הנ”ל.

♥ סופגניות גדולות עדיפות על סופגניות קטנות – שכן הן בעלות שטח פנים קטן יותר, ומכאן שסופגות פחות שמן. זאת אם ניתן לאכול ½ סופגניה גדולה, באם לא, כדאי לאכול אחת קטנה.

♥ להירשם דווקא עכשיו לאיזה חוג ריקוד או חדר כושר או חוג התעמלות אחר, ה”התחברות” לגוף דרך הפעלתו, מונעת מאיתנו מלהתעלל בו ע”י אכילת מאכלים עתירי שומן.

♥ מי שאינו מצליח לעשות שינויים בהרגלי האכילה באופן עצמאי, כדאי שיתחיל את השינויים במסגרת כלשהי, קבוצות תמיכה, דיאטנית אינדיבידואלית וכד’- הקילוגרמים אינם נושרים ללא הורדת הכנסת הקלוריות והגדלת הוצאתם…

“טיגון חכם”

♥ כדאי להשתמש בשמן הקנולה לצורך טיגון, שכן הוא חסר טעם ומתאפיין בנקודת עישון גבוהה, מה שמעכב את שריפתו, ומכאן מעלה את איכותו.

♥ רצוי לטגן דווקא בשמן עמוק מכיוון שבצורה זו פחות שמן נספג בהשוואה לטיגון בשמן רדוד.

♥ מומלץ להמתין עד שהשמן חם מאוד לפני התחלת הטיגון, אז זמן הטיגון מתקצר ושוב נספג פחות שמן.

♥ לא כדאי לטגן את השמן יותר מפעם אחת שכן בתהליך הטיגון השמן מתחמצן כך שנוצרים רעלים שעלולים להזיק לבריאות. שמן מחומצן ניתן לזהות לפי הקצף הלבן, זהו הסימן להחליף את השמן בשמן חדש.

♥ בעת הטיגון יש לנקות במידת האפשר ובמהירות האפשרית את כל השאריות הקטנות הצפות בשמן, זאת גם על מנת להוריד את מידת חמצונו.

♥ כדאי להקפיד על אחסון נכון של שמנים, כלומר במקום חשוך וסגור היטב.

♥ באופן כללי לגבי מתכונים מטוגנים, את רובם ניתן להמיר באפייה, כך גם הדין לגבי לביבות, או סופגניות, ניתן לקחת מתכונים מוכרים ואהובים, להבריש עם מעט שמן ולאפות.

♥ כמו בכל מתכון, כדאי לבדוק האם מידות השמן בו הן מחייבות, או שניתן מעט לצמצם מבלי לפגום בטעם או במרקם.

סופגניות אפויות

המתכון מתאים ל – 10 מנות, כל מנה 145 קלוריות למנה כרבע כמות הקלוריות בסופגנייה רגילה).

החומרים:

  • 20 גרם שמרים טריים או 2 כפיות “שמרית”
  • 3 כוסות קמח
  • 3 כפות סוכר
  • 1/3 כוס שמן קנולה
  • 1 ביצה
  • ½ כפית מלח
  • מעט אגוז מוסקט טחון
  • 1 כוס מים פושרים
  • ½ כוס חלב 1% שומן
  • 10 כפיות ריבה דיאטטית (אפשר גם ממרח תמרים)

אופן ההכנה:

מחממים תנור ל – 210 מעלות.

ממיסים בקערה את השמרים במעט מן המים והסוכר, ומניחים לתסוס כ – 10 דקות. מוסיפים לתערובת השמרים 2 כוסות קמח וטורפים היטב במשך כ – 5 דקות.

מכסים את הקערה בנייר נדבק ונותנים לתערובת לתפוח במקום חמים כשעתיים. מוסיפים לתוך הבצק את השמן, הביצה, המלח ויתרת הקמח ליצירת בצק רך, ומניחים לתפוח כשעה נוספת.

מרדדים את הבצק ויוצרים עיגולים. מניחים אותם על תבנית אפייה משומנת, ואופים כ – 20 דקות בחום בינוני (180 מעלות).

כשהסופגניות מתקררות ניתן להחדיר לתוכן בעזרת מזרק או כפית את הריבה.

* * * * * * * *
בתי החולים בלינסון והשרון הם חלק מ-14 בתי החולים של ה’כללית’ בכל רחבי הארץ. ’כללית’ הינה ארגון הבריאות המוביל בישראל והשני בגודלו בעולם, המשרתת כ-4 מיליון לקוחות (54% מכלל הציבור בישראל) ב-1,300 מרפאות ומאות מכונים הפרוסים ברחבי הארץ. אתר האינטרנט (www.clalit.co.il) ומוקד השירות הטלפוני 2700 * עומדים לרשות הציבור 24 שעות ביממה למתן מענה לנושאים בריאותיים ולמידע כללי.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן