סרטן

סרטן הערמונית: בדיקת דם פשוטה SCM לאבחון התפתחות גרורות במרכז הרפואי זיו

0
0

שיטת אבחון התפתחות גרורות בסרטן הערמונית תיחשף בכנס בריאות במרכז הרפואי זיו, צפת, 8 באוקטובר ◄ ד”ר עופר קליין, מנהל אגף המחקר במרכז הרפואי זיו, צפת; “’שיטת ה- SCM’ שתוצג בכנס המחקרים מבוססת על העובדה שתאים של המערכת החיסונית של אדם, שנחשפו לגוף זר – “אנטיגנים”, מפתחים “זיכרון חיסוני”, ויגיבו כלפי אותו אנטיגן גם מחוץ לגוף” ◄ בישראל, כ-1,600 חולים מתגלים מדי שנה ו-1 מכל 10 גברים עשוי לחלות במחלה.
סרטן הערמונית: בדיקת דם פשוטה SCM לאבחון התפתחות גרורות במרכז הרפואי זיו
סרטן הערמונית: בדיקת דם פשוטה SCM לאבחון התפתחות גרורות במרכז הרפואי זיו

חוקרי המרכז הרפואי זיו, בעיר צפת, יציגו שיטת מחקר חדשה SCM (Structuredness of Cytoplasmic Matrix) בכנס הבריאות שיקיים המרכז הרפואי זיו ב-8 באוקטובר. באמצעות השיטה הייחודית, ניתן לאבחן נוכחות תאים סרטניים, וגרורות על ידי בדיקת דם. במחקר החדש, נבדקת תגובת תאי מערכת החיסון של החולה, לזיהוי קיום הסמן הביולוגי של התאים הסרטניים.

בשיטת המחקר החדשה, עומדת רמת הדיוק בזיהוי סרטן הערמונית על כ- 91.1%, וניתן להבדיל בין התפתחות גידול מקומי לשלב הופעת גרורות בחולה ב- 93% מהמקרים.

ד”ר עופר קליין, מנהל אגף המחקר במרכז הרפואי זיו, צפת, אשר פיתח את שיטת המחקר עם ד”ר נינה קוצ’רסקי מן המחלקה האורולוגית ב”זיו”, מסביר, כי; “שיטת ה- SCM שתוצג בכנס המחקרים מבוססת על העובדה שתאים של המערכת החיסונית של אדם, שנחשפו לגוף זר, כגון; חיידקים, וירוסים ותאים סרטניים ובעיקר למאפיינים מבניים של הגוף הזר – “אנטיגנים”, מפתחים “זיכרון חיסוני”, ויגיבו כלפי אותו אנטיגן גם מחוץ לגוף”.

“במהלך המחקר על הבדיקה החדשה”, ממשיך ומסביר ד”ר קליין; “בודדנו תאים של המערכת החיסונית ממתנדבים בריאים ומכאלה שיש אצלם חשד לסרטן הערמונית, וחשפנו אותם ל’אנטיגן סרטני’ ספציפי לסרטן הערמונית (PSA ו- PSMA).

לאחר החשיפה ותגובת התא כלפי האנטיגן הסרטני, הוחדר חומר פלואורסצנטי אל תוך התאים הנבדקים ובעזרת מכשיר ה- FACS, נמדדה מידת פליטת האור הפלואורסצנטי מהם ותורגמה לערכים חיוביים ושליליים כמדד לנוכחות או אי נוכחות של הגידול.

קיומה של פעילות תאית נגד הסמן, העידה, כי התאים מזהים את ה’סרטן’, היות שהוא קיים אצל הנבדק”, אמר ד”ר עופר קליין.

סרטן הערמונית, נחשב כיום כאחד מסוגי סרטן שכיחים ביותר. בישראל, כ- 1,600 חולים מתגלים מדי שנה, ואחד מכל עשרה גברים עשוי לחלות במחלה.

על אף שמדובר במחלה בעלת אחוזי תמותה נמוכים, במקרים מסוימים הסרטן, גדל במהירות ועלול להתפשט לאברים אחרים בגוף, בעיקר לעצמות.

כיום, אבחון המחלה, נעשה באמצעות בדיקה רקטלית ובחינת ריכוזי ה-PSA (אנטיגן הערמונית), אולם תוצאות בדיקות אלו אינן חד-משמעיות – היות שרמת ה- PSA, יכולה לעלות בשל הזדקנות, ניתוח ב’ערמונית’ או ב’שלפוחית השתן’, מגע מיני, עיסוי הערמונית, ודלקת או הגדלה שפירה הפוגעת בערמונית.

יתרה מכך, אצל כ- 30% מן הגברים החולים בסרטן הערמונית, רמת ה- PSA תקינה. כאמור, על פי המחקר שנערך במרכז הרפואי זיו, צפת, עומדת היעילות של שיטת הבדיקה החדשה על 91.1%.

ניתן להבחין באמצעותה בין התפתחות גידול מקומי לבין שלב של הופעת גרורות בחולה סרטן ערמונית ב- 93% מהמקרים.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן