רפואת ילדים

מרכז הרפואי הלל יפה, חדרה; שני בני נוער איבדו את הכרתם עקב שתיית יתר של אלכוהול

0
0

שותים את החופש הגדול; החופש הגדול רק התחיל ובשבוע החולף הגיעו כבר שני מיקרים של בני נוער שאיבדו את הכרתם עקב שתיית יתר של אלכוהול. ד”ר עדי קליין, מנהלת מחלקת הילדים במרכז הרפואי הלל יפה, מסבירה על הסכנות ומנסה לתת עצות כיצד למנעו מילדכם “לשתות את הקיץ”.
מרכז הרפואי הלל יפה, חדרה; שני בני נוער איבדו את הכרתם עקב שתיית יתר של אלכוהול
מרכז הרפואי הלל יפה, חדרה; שני בני נוער איבדו את הכרתם עקב שתיית יתר של אלכוהול

“התופעה של בני נוער ששותים אינה חדשה, אך ללא ספק מדובר בתופעה שבזמן החופש הגדול, בו לנוער יש פנאי רב, רק הולכת ומתגברת”, כך על פי ד”ר עדי קליין, מנהלת מחלקת הילדים במרכז הרפואי הלל יפה. “רק בשבוע החולף הגיעו אלינו ילד וילדה, שניהם בגילאי העשרה המוקדמים ששתו יתר על המידה ונאלצו לקבל טיפול רפואי. לצערי, אני מניחה שזו רק ההתחלה”.

◄ כיצד משפיע האלכוהול על גופנו ומדוע בצעירים הנזק רב במיוחד?

השפעת שתיית האלכוהול (Alcoholic) על גופנו היא בהיבט של מערכת העצבים המרכזית. הדבר תלוי כמובן בכמות שאנו שותים, בריכוז האלכוהול בדם לאחר השתייה.

לילדים ונוער, בגלל משקלם הקטן יחסית לאדם מבוגר, השפעת האלכוהול מהירה יותר והרסנית יותר. בנוסף, קיים ההיבט של המנגנון ההסתגלותי – צעיר שישתה כמות גדולה של אלכוהול בפעם אחת, יושפע יותר מאדם מבוגר שהתרגל במשך השנים לשתות בכמויות סבירות וגופו “רגיל”, פחות או יותר, לאלכוהול.

בהיבט של אדם צעיר בשנים, ישנו מרכיב חשוב של התפתחות מערכת העצבים. ידוע, כי מערכת העצבים המרכזית מתפתחת במהלך כל החיים – חשיפה לאלכוהול בגיל צעיר ומגיל צעיר, גורמת להשפעה שלילית על מערכת העצבים ולפגיעה בה בטווח הקצר ובוודאי שבטווח הארוך.

ההשפעה של האלכוהול בילדים דומה לזו שבמבוגרים מבחינה פיזיולוגית – התנהגות מוחצנת, בלבול וכדומה. אלא שאצל ילדים ונוער ההתמודדות הרגשית אליה מוביל האלכוהול, עלולה להיות הרסנית יותר מכיוון שהיא מביאה אותם להתנהגות בלתי רצונית שלא היו מגיעים אליה ללא האלכוהול ולחשיפה להתנהגויות נוספות בלתי רצויות, כגון; שימוש בסמים, התנהגות מינית פרועה, ועוד.

◄ הטיפול בילד /נער ששתה

“הפניה השכיחה לחדר מיון ילדים שלנו בעקבות שתיית אלכוהול קשורה לאבדן הכרה או הפסקת נשימה של הנער/ה עקב השתייה. הפעולות הראשונות הן וידוא לגבי קיומו של דופק סדיר והשכבה על הצד בכדי למנוע הפרשות אפשרית שיקשו על הנשימה במקרה של הקאה.

לעיתים קרובות, יש צורך במתן עירוי נוזלים וגלוקוזה לצורך איזון המלחים והסוכרים בדם, כפי שנעשה בשני הילדים שפונו אלינו בשבוע שעבר. אם הרעלת האלכוהול היא בינונית, אזי השפעתה מתפוגגת במהלך ה- 24 שעות הראשונות. למזלנו, רק במצבים קיצוניים אבדן ההכרה הינו מעבר ל- 24 שעות.

◄ מה עושים?

ההמלצה של ד”ר קליין היא כמובן להימנע באופן מוחלט מחשיפה לאלכוהול בגיל צעיר. יצירה של מערכת הסברה טובה לילד מראש על נזקי האלכוהול – חבלות, אלימות פיזית ומינית, תאונות דרכים ודומיהן. כמו כן, הסבר לגבי ההשפעה על מערכת העצבים יכולה לסייע.

ב’חופש הגדול’, למרות ששעות היקיצה אינן מסודרות, והרבה ילדים נוטים לצאת עד מאוחר, רצוי לוודא תמיד לאן הם הולכים ומתי ומה הסיכוי שיהיה מעורב אלכוהול בעניין.

במידה שנער או נערה, הגיעו למצב של איבוד הכרה, קשיי נשימה, מהותיים או בלבול משמעותי – מומלץ לפנות לקבלת טיפול בבית החולים.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן