ארכיאולוגיה

אוניברסיטת בן-גוריון: מחקר שופך אור חדש על התיארוך בתקופת הפרעונים

0
0

מאמר של החוקר פרופ’ הנדריק ברוינס מאוניברסיטת בן-גוריון, בכתב העת היוקרתי Science קובע, כי התפרצות הר הגעש בסנטוריני, הקדימה את השושלת הפרעונית ה-18 והתרחשה במהלך תקופת ההיקסוס
אוניברסיטת בן-גוריון: מחקר שופך אור חדש על התיארוך בתקופת הפרעונים
אוניברסיטת בן-גוריון: מחקר שופך אור חדש על התיארוך בתקופת הפרעונים

מאמר חדש שהתפרסם בסוף השבוע, בכתב העת היוקרתי Science, ומתייחס להתפתחויות חדשות בתיארוך איזוטופ גרעיני של פחמן (מסוג פחמן-14), שופך אור חדש על הכרונולוגיה ההיסטוריה הפרעונית-מצרית, שיש לה השלכות מרחיקות לכת על התיארוך ההיסטורי.

המאמר, שהוזמן במיוחד על ידי כתב העת המדעי ונכתב על ידי פרופ’ הנדריק ברוינס מטעם אוניברסיטת בן-גוריון, קובע, לראשונה, כי על בסיס תיארוך זה, ניתן לייחס את התפרצות הר הגעש ב-סנטוריני (Santorini), בים האגאי, בתקופה המינואית בזיקה עם הכרונולוגיה המצרית. מדובר באירוע הוולקני הגדול ביותר באזור מזרח הים התיכון ב-5000 השנים האחרונות, כלומר בכל היסטוריית השושלות במצרים.

לפיכך, קובע החוקר, נראה, כי אותה התפרצות הקדימה את השושלת הפרעונית ה-18 והתרחשה במהלך תקופת ההיקסוס.

יתרה מכך, לדבריו, הזיקה הקונבנציונאלית של ההיסטוריה המצרית עם הממצאים הארכיאולוגיים של תל אל-דבעה, בירת ההיקסוס אווריס שבמזרח דלתת הנילוס, אינם תואמים את התיארוך של פחמן 14.

פרופ’ הנדריק ברוינס הוא חבר סגל וחוקר במחלקת אדם במדבר במכונים לחקר המדבר ע”ש בלאושטיין בקמפוס שדה בוקר של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב. מחקריו המדעיים מתמקדים במילניום השני שלפני הספירה.

“קיימות כאן בעיות מהותיות בזיקה שבין התפרצות הר הגעש בסנטוריני לבין התיארוך הארכיאולוגי, בין תיארוך פחמן -14, והזיקה למסד הנתונים הארכיאולוגי בשטח עם הכרונולוגיה ההיסטורית המצרית”, אומר פרופ’ ברוינס.

Science, בחר, בגיליונו מ- 4 בינואר 2008, במאמרו של פרופ’ ברוינס ושותפיו למחקר, כמאמר מצטיין במסגרת המדור “בחירת העורכים” בגיליונו.

המאמר, חשף ממצא חדש לפיו צונאמי הרסני, הכה באי כרתים בים האגאי בתקופת הציוויליזציה המינואית לפני כ-3.500 שנה. המחקר, הוכיח, כי ה’צונאמי’, התחולל במהלך ההתפרצות הוולקנית הגדולה באי סנטוריני.

• המאמר החדש של פרופ’ הנדריק ברוינס ב-Nature magazine

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן