סביבה | אקולוגיה

השר להגנת הסביבה: עם אישור חוק האריזות – החלה מהפיכת המיחזור של ישראל

0
0

הממשלה, אישרה את הצעת חוק האריזות של המשרד להגנת הסביבה; אריזות המוצרים, ימוחזרו ◄ החוק מטיל אחריות ישירה על כלל היצרנים והיבואנים בישראל לאסוף ולמחזר את פסולת האריזות של מוצריהם ◄ השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן: “זהו זינוק משמעותי בטיפול בפסולת בישראל שיאפשר הפיכת הפסולת הביתית ממטרד למשאב”
השר להגנת הסביבה: עם אישור חוק האריזות - החלה מהפיכת המיחזור של ישראל
השר להגנת הסביבה: עם אישור חוק האריזות – החלה מהפיכת המיחזור של ישראל

עוד הישג חשוב ומשמעותי של השר להגנת הסביבה, ח”כ גלעד ארדן, עם היוודע, כי ועדת השרים לחקיקה אישרה היום (ראשון) את הצעת חוק האריזות של המשרד להגנת הסביבה. על פי הצעת החוק תצומצם יצירת פסולת אריזות מיותרת, יעודד שימוש חוזר, מיחזור, והפחתת כמות הפסולת המועברת להטמנה.

החוק שהתקבל, כולל הסדר מקיף לטיפול ב-אריזות בישראל, המבוסס על עיקרון מרכזי של אחריות יצרן, לפיה מוטלת האחריות על יצרן או יבואן לטפל ב’אריזות’ של מוצרים המיוצרים או מיובאים על ידו למכירה בישראל ולשאת בעלות המלאה הכרוכה בכך.

השר גלעד ארדן, לא הסתיר את שביעות רצונו ואמר, כי; “הטלת אחריות על היצרנים והיבואנים למחזר את הפסולת, תאפשר לציבור הרחב לקחת חלק פעיל בתהליך המחזור, באמצעות הפרדת הפסולת לפחים שונים.

בכוונתי, להמשיך ולהוביל את מהפכת הטיפול בפסולת בישראל, עד להגעה ליעד השאפתני של אפס פסולת שעוברת להטמנה”. סיכם השר ארדן.

◄ להלן עובדות חשובות בנושא שמביא המשרד להגנת הסביבה;

• במדינת ישראל, כמות הפסולת גדלה בשיעור של כ-5%-3% בכל שנה. כל תושב, מייצר בכל יום, בממוצע, כ-1.6 ק”ג אשפה. בסך הכול מצטברים בישראל כ-5.4 מיליון טון פסולת עירונית בשנה. משקל פסולת האריזות בישראל מוערך בכמיליון טון בשנה. פסולת זו תופסת נפח רב באתרי ההטמנה, דבר הגורם לבזבוז משאבי קרקע יקרים ולפליטה מוגברת של גזי חממה.

• הצעת החוק, דומה למודל האירופאי, הנוהג לפי עקרון; “אחריות יצרן” – בעל המותג של המוצר הארוז ו/או הגורם שיוזם את ייצור המוצר הארוז, נושא בעלות הכרוכה בכך. ברוב מדינות אירופה, שיעור המיחזור וההשבה עולה על 50 אחוזים. התשתיות שהוקמו כדי לטפל בפסולת האריזות מאפשרות לפתח את מיחזור כלל מרכיבי הפסולת.

◄ עיקרי הצעת החוק וכיצד הוא ישפיע על הציבור;

• סוג האריזות – בהתבסס על הדירקטיבה האירופאית, החוק יחול על אריזות מחומרים שונים וממגוון רחב של מוצרים (ביתיים ותעשייתיים גם יחד), בהבחנה בין אריזה רב פעמית לאריזה חד-פעמית, מתוך כוונה לעודד את השימוש באריזות רב-פעמיות.

• היקף המחזור – היצרנים, ו-היבואנים, יהיו מחויבים עד שנת 2014, למחזר 60% מסך משקל האריזות של המוצרים שנמכרו או יובאו בכל שנה.

יצרן, יהיה חייב לעמוד ביעד מיחזור שנתי, לפי סוג החומר – אריזות מזכוכית, נייר וקרטון- 70 אחוזים; מתכת – 65 אחוזים; פלסטיק ועץ- 40 אחוזים (מיכלי המשקה הגדולים הכלולים ביעדי המחזור שנקבעו לגביהם בחוק הפיקדון, יכללו גם במסגרת יעדי המחזור של הפלסטיק בחוק זה).

• ברשויות המקומיות, יוקמו תשתיות של מיון של פסולת לסוגים שונים, בנגישות גבוהה לציבור – ההפרדה במקור של זרמי פסולת שונים נועדה להגדיל את שיעורי המיחזור ואת איכות תוצרי המיחזור המתקבלים.

• אפס פסולת להטמנה – בהתאם למדיניות הכוללת לטיפול בפסולת מוצקה במשרד להגנת הסביבה, כצעד משלים לפעולות אחרות של המשרד, ובמטרה להגיע לשיעורי מיחזור והשבה מקובלים במדינות מפותחות, החל מינואר 2020, תיאסר הטמנת פסולת אריזות באתרי הטמנה.

• תועלות למשק – התועלת המרכזית הצפויה מהחוק המוצע היא החיסכון הצפוי בעלויות הישירות והעלויות החיצוניות של הטיפול בפסולת במתכונתו הנוכחית.

כמו כן, יעודד החוק פיתוח של תעסוקה מקומית בתחום המחזור וההשבה (פוטנציאל הגדלת התעסוקה בהיקף של כ 20,000-50,000 מועסקים בישראל, לפי חישוב של 10-15 משרות על כל 1000 טון פסולת); ייעול וחסכון בתהליכי ייצור בתעשייה – חיסכון במשקל האריזה, מעבר לשימוש בחומרי גלם סביבתיים יותר ועוד; שיפור מעמדה של תעשיית המזון ומוצרי הצריכה הישראליים, על ידי התאמתה לסטנדרטים בינלאומיים.

• סימון אריזות – לשם יישום החוק, יצרן יסמן על כל אריזה מידע לגבי ייעוד האריזה למיחזור, השבה או שימוש חוזר, סוג חומר הגלם ומשקל האריזה, תכולת החומרים המסוכנים באריזה וזהות ההתאגדות המוכרת ממנה מקבל היצרן שירותים.

כמו כן, תחול על היצרן החובה לרשום ולדווח על היקפי האריזות עליהם הוא אחראי.

• קנסות ועיצומים בגין אי עמידה בהוראות החוק – גובה העיצום לגבי אי עמידה ביעדי מיחזור הוא 5,000 ₪, לכל טון, שלגביו התקיימה הפרה. לגבי מרבית הוראות החוק נקבע עיצום כספי בסכום של כ- 67,000 ₪.

לגבי הפרת איסור על הטמנת פסולת מוצע עיצום כספי בסכום של 202,000 ₪, שכן, מדובר בהפרה בעלת השלכות סביבתיות מעשיות.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן