טיול נעים

הקרן לשיקום מחצבות: מזמינה לצפות בשני האגמים שנוצרו במכתש רמון בעקבות הגשמים

0
0

ב-’רשות הטבע והגנים’, מעריכים, כי האגמים’ יישארו למשך כמה שבועות וממליצים להגיע לצפות בהם, טרם יתייבשו ◄ פרויקט שיקום המחצבות במכתש רמון, VUT רחב היקף של שיקום מחצבות בשטח של מעל 4,000 דונם. זו הפעם הראשונה בישראל, שבו מתקיים שיקום נופי, אקולוגי ופונקציונאלי בשטח כה רחב
הקרן לשיקום מחצבות: מזמינה לצפות בשני האגמים שנוצרו במכתש רמון בעקבות הגשמים
הקרן לשיקום מחצבות: מזמינה לצפות בשני האגמים שנוצרו במכתש רמון בעקבות הגשמים

בעקבות אירועי מזג האוויר החריגים בחודש האחרון, בהם ירדו גשמים רבים, 107 מ”מ במכתש רמון, וכ- 160 מ”מ במצפה רמון, בתוספת השיטפונות האחרונים, נוצרו שני אגמים גדולים באזור המחצבות המשוקמות של מכתש רמון.

האגם הראשון, נוצר ליד אזור “החולות הצבעוניים”, צמוד לכביש 40, באתר מחצבת הקאולין המשוקמת, האגם בעומק 4 מטרים ומשתרע על שטח של 4 דונם.

האגם השני, נוצר בסמוך למחצבת הגבס המשוקמת, סמוך לכביש 40 גם הוא, עומקו מטר וחצי והוא משתרע על שטח של דונם. האזור המשמש בדרך כלל לחניון לילה, מושבת לפי שעה עד לרדת המים.

ב’רשות הטבע והגנים’, מעריכים, כי האגמים, יישארו למשך כמה שבועות, וממליצים להגיע לצפות בהם, טרם יתייבשו.

30 מחצבות ואתרי חציבה במכתש רמון, ששוקמו בשנים האחרונות בעלות 15 מיליון ₪, ע”י הקרן לשיקום מחצבות, רשות הטבע והגנים, ו-המועצה המקומית מצפה רמון, הפכו לאתרי תיירות וטיול.

שיקום המחצבות כלל את מחצבת הגבס, בה נוצר כעת אגם קטן, כאמור שהייתה בעבר מקור אספקת חומר הגלם למפעל הגבס הידוע של חברת נשר, מחצבות החול הצבעוני לאורך כביש 40, גם בהן נוצר אגם, מכרה הבנטוניט במעלה העצמאות, מחצבות הקאולין, ומחצבות החרסית דמויות צור ועוד.

האגם של החולות הצבעוניים בקאולין מכתש רמון

פרויקט שיקום המחצבות במכתש רמון, הינו פרויקט רחב היקף של שיקום מחצבות בשטח של מעל 4,000 דונם. זו הפעם הראשונה בישראל, שבו מתקיים שיקום נופי, אקולוגי ופונקציונאלי בשטח כה רחב. אזור מכתש רמון, הגדול במכתשי הנגב, מהווה חלון גיאולוגי ייחודי, העשיר בתופעות טבע וחושף שכבות סלע בנות 220 מיליון שנה, ומינרלים נדירים.

לאחר יותר מ-40 שנה של חציבת חומרים במכתש רמון, נותר הטבע עם פצע אנוש ומערכת אקולוגית בעייתית. רוב השיקום התמקד ב”שיקום אקולוגי” וכ- 5% שיקום נופי ונגישות למטיילים. בנוסף לאזור המשוקם בו ניתן כבר לטייל, מתוכננת בעתיד באזור המרכזי של המכתש, הפיכת השטח לגן לאומי, מסלולי הליכה וטיול, אגם מים קטן, שבילי אופניים וחניוני לילה.

כמו כן, מתוכנן מוזיאון להצגת תולדות הכרייה והחציבה בנגב, וכי מדובר על שיקום לאורך כביש 40, בין מצפה רמון לערבה והעיר אילת, עד לחניון בארות, שלאורכו מוקדי עניין, טבע ונוף למטיילים.

עבודות השיקום בטבע במכתש רמון, משמשות כמעבדה לפיתוח שיטות ודרכים לשיקום נופי ואקולוגי ותובנות אלו נלקחות לפרויקטים אחרים בארץ.

היווצרות השקע הסורי-אפריקאי, היא שעיצבה את חמשת המכתשים הקיימים בנגב, בתהליך שארך מיליוני שנים, בהן נוצרו שכבות צבעוניות נדירות המושכות המוני מבקרים מכל העולם.

מים בבור מס 70 בשיקום מחצבות החדצ במכתש רמון המבוצע כיום, צילום: הקרן לשיקום מחצבות

אורכו של מכתש רמון, כ- 40 ק”מ, הוא מתחיל מהר רמון בדרום-מערב ועד הר אנמר בצפון-מזרח. רוחב המכתש כ- 10 ק”מ, וגובה קירותיו 200-300 מ’.

ב-מכתש הגדול, קיימים הרי געש קדומים, ומאחר והאזור היה קרקעיתו של ימה, ניתן למצוא בו גם לבה שקפאה, מאובנים רבים, שוניות אלמוגים, שבלולים וחיות ימיות מאובנות.

במכתש רמון, קיימת גם תופעה גיאולוגית ייחודית- ה”מנסרה”, שברים של אלפי עמודים מגושי קוורץ, שהותך על ידי סלע מגמאתי לוהט שבקע ממעמקי האדמה.

פרטים, מפות ועצות לגבי סיורים במכתש רמון, מבחנות למילוי חול ורשימת מדריכים וטיולי גי’פים מוסמכים, ניתן לקבל במרכז המבקרים בפארק רמון של רשות הטבע והגנים – מומלץ להיכנס ולהתעדכן לפני היציאה לסיור במכתש רמון, טלפון; 08-6588691, לפרטים לגבי מחצבות נוספות משוקמות ותכניות עתידיות, ניתן לקבל באתר הקרן לשיקום מחצבות.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן