תזונה | דיאטה

עלינה סגל, דיאטנית קלינית: הצעות, עצות והמלצות לעבור בשלום את צום יום כיפור

0
0

הדיאטנית הקלינית, עלינה סגל, מקופ”ח לאומית מחוז צפון מביאה טיפים לעבור את יום כיפור ◄ את הארוחה ניתן לסיים בקינוח שאינו מתוק מדי, כדי שלא נעלה את רמות האינסולין ונגרור בשלב מאוחר יותר ירידה בסוכר שתגרום לסחרחורת
עלינה סגל, דיאטנית קלינית: הצעות, עצות והמלצות לעבור בשלום את צום יום כיפור
עלינה סגל, דיאטנית קלינית: הצעות, עצות והמלצות לעבור בשלום את צום יום כיפור

כולנו רוצים לעבור את צום יום כיפור בקלות, ללא סבל וללא חולשה. מטרת הצום על פי היהדות , הינה חשבון נפש וחשבון נפש על פי היהדות עושים על “בטן ריקה”. בימינו; “בטן ריקה”, הינה נדירה נוכח הפיתויים וההתעסקות היתרה באכילה. ביום כיפור, אנו מקבלים הזדמנות, בנוסף לחשבון הנפש להתוודות לתחושות הבסיסיות של שובע ורעב.

בכדי שיום זה, יעבור יחסית בנינוחות, גייסנו את עלינה סגל, דיאטנית קלינית, מומחית לטיפול בהשמנה ובהפרעות אכילה, אחראית תחום תזונה, מטעם קופ”ח לאומית מחוז צפון, להעניק לנו, מספר המלצות פשוטות וידידותיות;

ההכנה מתחילה, יומיים לפני הצום בשתייה של 10-12 כוסות מים, והקטנה בצריכה של קפאין בצורותיו השונות, כגון; קפה, תה, שוקו וקולה (כן גם הדיאט).

במהלך יומיים אלו, רצוי להקפיד יותר מהרגיל על אכילה 3-4 ארוחות ביום המכילות חלבון ופחמימות, מורכבות, דהיינו; גבינות, ביצים, דגים, בשר יחד עם לחם מחיטה מלאה, אורז מלא, בורגול, קינואה או פסטה מחיטה מלאה.

ביום הצום, אינה מומלצת פעילות גופנית מאסיבית וכן, עד לארוחה המפסקת, מומלצת אכילה של 3-4 ארוחות קטנות המכילות; לחם חי, אורז מלא, גבינה, פסטרמה או ביצה. בדרך זו “מחסני הגוף” מלאים באופן אופטימאלי ומוכנים לצום. כמו כן, יש להקפיד לשתות במהלך היום עד לתחילת צום 10-12 כוסות מים.

◄ סעודה המפסקת

ב”סעודה המפסקת” רצוי לוודא שהאוכל יהיה לא מתובל, יש להימנע ממשקאות חריפים ולכלול את כל אבות המזון בארוחה.

ארוחה, צריכה לכלול; פחמימות מורכבות (לחם מחיטה מנלאה, פסטה, אורז מלא, כוסמת, בטטות וירקות) בשילוב מעט שומן (כגון; טחינה, אבוקדו, שמן זית) וכמובן, דגים או בשר.

את הארוחה ניתן לסיים בקינוח שאינו מתוק מדי, כדי שלא נעלה את רמות האינסולין, ונגרור בשלב מאוחר יותר ירידה בסוכר שתגרום לסחרחורת, חולשה לרעב. בארוחה המפסקת, נהוג להגיש מאכלים מתובלים, “טיפה מלוחים” ולהקפיד על אכילה איטית.

◄ שבירת הצום

חשוב לסיים את הצום עם שתייה ממותקת בטמפרטורת החדר, כגון; תה עם סוכר או מיץ טבעי מלווה בפרוסת לחם עם ריבה או דבש או פרוסת עוגת דבש מסורתית. רצוי להמתין כחצי שעה לפני תחילת הארוחה.

דווקא בשלב זה, אחרי שחווינו תחושה אמיתי של רעב, יש את ההזדמנות לחוות תחושה אמיתי של שובע אך לא מלאות יתרה. לכן, כדאי לעצור את האכילה בנקודה שבה יש תחושה נעימה אך לא כבדה בבטן.

זאת “נקודת תחושה” חשובה שניתן באמצעותה לנהל את כל האכילה במשך כל השנה ולמנוע עליה במשקל. זו הזדמנות נהדרת ללמוד משהו עלינו ועל גופנו, ללמוד את “נקודות השליטה” ולהתחיל דרך חדשה.

שתהיה לכולנו שנה טובה, בריאה, שבעה ולא “מלאה” וגמר חתימה טובה.

_________

* הכותבת עלינה סגל, היא דיאטנית קלינית, מומחית לטיפול בהשמנה ובהפרעות אכילה, אחראית תחום תזונה של קופ”ח לאומית מחוז צפון.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן