גיל הזהב | זקנה | גרונטולוגיה

מחקר של האוניברסיטה העברית: קרוב למחצית מהזקנים בישראל סובלים מבדידות

0
0

המחקר יוצג ביום עיון לציון יוֹבֵל לביה”ס לעבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית ◄ בישראל בדידות נפוצה בעיקר קבוצת הפרודים (90%) והאלמנים (70%), בני 57 ומעלה מהמגזר הערבי (66%), נשים בנות 57 ומעלה (50%), ובקרב קבוצת הגילאים 75 עד 85 (50%).
מחקר של האוניברסיטה העברית: קרוב למחצית מהזקנים בישראל סובלים מבדידות
מחקר של האוניברסיטה העברית: קרוב למחצית מהזקנים בישראל סובלים מבדידות

ממחקר חדש שנערך בביה”ס לעבודה סוציאלית של האוניברסיטה העברית, עולה, כי קרוב למחצית מבני ה-57 ומעלה בישראל מדווחים על תחושת בדידות במהלך השבוע. בדידות נפוצה בישראל בעיקר בקרב נשים, בני 75 ומעלה, קבוצת הפרודים והאלמנים והמגזר הערבי.

בשנים האחרונות, מראים מחקרים שנעשו בעולם, כי בדידות היא תופעה חברתית שכיחה בקרב אנשים זקנים. מחקרה של ד”ר שרון שיוביץ-עזרא מביה”ס לעבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית, שיוצג מחר (שני) בכינוס לציון 50 שנה לביה”ס לעבודה סוציאלית, הוא המחקר הראשון שנעשה במטרה ללמוד על היקף התופעה בישראל באופן כללי, בהשוואה למדינות אחרות ובקרב תתי קבוצות המרכיבות את האוכלוסייה הזקנה בישראל.

מחקרים, מוכיחים, כי לתחושות בדידות השלכות מזיקות במישורי חיים שונים של אנשים מבוגרים. מחקרים רבים, הראו, כי לחוויית הבדידות השפעה שלילית על הבריאות הגופנית המתבטאת בין היתר; ב-לחץ דם גבוה ובבעיות לב, לצד השפעה מזיקה על הבריאות הנפשית ועל איכות החיים המתבטאת גם בדיכאון ובחוסר שינה. מנגד, מחקרים, הראו, כי לתמיכה חברתית השפעה מטיבה.

לצורך המחקר הנוכחי, נעשה שימוש בנתונים לגבי ישראל מתוך הגל הראשון של סקר הבריאות, הזקנה והפרישה האירופי (SHARE).

הממצאים, מלמדים, כי בדידות בתקופת הזקנה, היא תופעה נפוצה בישראל; כאשר 45% מהמשיבים במדגם העידו על חוויית תחושת בדידות ברמה כלשהי במהלך השבוע שחלף. עבור 12% מבני ה-57 ומעלה הבדידות מהווה חלק בלתי נפרד מהחיים כאשר 5% מתוכם חווים אותה באופן תמידי.

היקף התופעה בישראל, דומה להיקפה בארצות; איטליה, צרפת וב-אוסטריה, אך היא נפוצה יותר בישראל בהשוואה ל-ארה”ב, למדינות גרמניה ו-הולנד.

הממצאים, העלו, כי בישראל, בדידות נפוצה בעיקר קבוצת הפרודים (90%) והאלמנים (70%), בני 57 ומעלה מהמגזר הערבי (66%), נשים בנות 57 ומעלה (50%), ובקרב קבוצת הגילאים 75 עד 85 (50%). באופן מפתיע, כ-60% מקבוצת האנשים החיה עם בן/בת-זוג (שלא בנישואין) הביעו בדידות לעומת רק כ-50% מהגרושים.

נוכח היקף התופעה בישראל מציעה ד”ר שיוביץ-עזרא, לשלב דרכי מניעה והתמודדות ברמת הפרט, הקבוצה והסביבה הרחבה; “כדי להקל על הבדידות אפשר לקבוע מדיניות של תחבורה ציבורית ללא תשלום לאנשים מבוגרים, דבר שישפר את יכולת הניידות שלהם.

אפשרות נוספת היא חיבורם של אנשים מבוגרים המוגבלים בניידותם למחשב ולאינטרנט ויצירה של רשת חברתית וירטואלית. גופי רווחה שישכילו לשלב ההתערבויות ברמת הפרט, הקבוצה והסביבה הרחבה יותר יסייעו לחיזוק הקשרים חברתיים של האוכלוסייה המבוגרת”.

הממצאים, יוצגו בכינוס לציון 50 שנה לביה”ס לעבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית שיעסוק ב; “תמורות ואתגרים בחינוך, במחקר, בפרקטיקה ובמדיניות בעבודה סוציאלית”. הכינוס ייפתח היום ראשון, ה- 24 במאי 2009, ויינעל ביום ב’, 25 במאי 2009.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן