ארכיאולוגיה

שלד מכשפה בן 12 אלף שנה התגלה במערת החילזון בחפירות ארכיאולוגיות

0
0

במערה התקיימה לפני 12 אלף שנה פעילות פולחנית ענפה שחרגה מהשגרה הנטופית. האישה הייתה הראשונה שנקברה באתר ולאחריה נקברו עוד לפחות 27 אנשים במערה ◄ לצד השלד התגלו גם שרידי 50 צבים, נמר ורגל אדם
שלד מכשפה בן 12 אלף שנה התגלה במערת החילזון בחפירות ארכיאולוגיות
שלד מכשפה בן 12 אלף שנה התגלה במערת החילזון בחפירות ארכיאולוגיות

ארכיאולוגים מהאוניברסיטה העברית מצאו במערת חילזון שבגליל שלד בן 12 אלף שנה של אישה שעסקה כנראה ב-“שאמאניזם” (פעילות דת רוחנית). יחד עם השלד נמצאו בקבר גם מנחות יוצאות דופן: 50 שריוני צב, עצמות אגן הירחיים של נמר וכף רגל של אדם. קבר השאמאנית הוא העתיק והיחיד של שאמאנית שנמצא בכל אזור המזרח התיכון.

הקבר התגלה במהלך חפירות ב-“מערת חילזון” תחתית בגליל המערבי. בחפירות, שנוהלו על-ידי ד”ר ליאור גרוסמן מהמכון לארכיאולוגיה ב-אוניברסיטה העברית, נתגלה בית קברות נטופי מלפני 12 אלף שנה.

מי היא האישה הקבורה?

הקבר שהתגלה הוא של אישה בת 45 לערך שעצמותיה מעידות, כי סבלה מפגמים גופניים מלידה ומזִקנה ועל כך שסבלה מכאבים. מבדיקת השלד עולה עוד, כי לאישה היה מראה מעוות וכי היא כנראה, צלעה וגובהה לא עלה על מטר וחצי. האישה נקברה כאשר היא מונחת על צידה בקבר סגלגל שדופנו נבנה מאבנים ומבוץ.

ד”ר גרוסמן ופרופ’ אנה בלפר-כהן, טוענות, כי; “ייחודיות הקבורה והמאמצים שהושקעו בעיצוב הקבר מעידים על כך שזהו קבר של שאמאנית שלה היה מעמד גבוה במיוחד בקהילה. תפקיד השאמאן הוא תפקיד מפתח בחברה וייעודו לגשר בין ישויות רוחניות לבין פרט או החברה כולה.

שאמאנים שימשו בתקופה זאת כשליחים, כמרפאים וכקוסמים. במקרים רבים נקברו השאמאנים יחד עם פריטים אשר העידו על הכוחות הרוחניים שלהם, בעיקר על הקשר עם ישויות מעולם החי שמהם מבקשים השאמאנים עזרה”.

מה הן המנחות שהונחו בקבר?

בקבר הונחו פריטים ייחודים שלא נראו בקברים אחרים מתקופה ומתרבות זאת. בנוסף ל-50 שריוני צב, עצם אגן של נמר וכף רגל של אדם, בקבר נמצאו גם עצמות חזיר בר, זנב של פרת בר ועצמות כנפי עיט. האישה כוסתה בקצה כנף העיט בעל הנוצות היפות ביותר ובפרוות דלקים שגולגולותיהם נמצאו מעל הקבורה.

החפירות במערת חילזון בגליל המערבי, צילום: נפתלי הילגר

מניתוח של העצמות שנעשה על ידי החוקרת נטלי מונרו, עולה, כי עצמות הגחון של הצבים שנמצאו מלמדים, כי פירוק הצב נעשה בזמן הקבורה וחלקיהם נזרקו לקבר כחלק מהפעילות הפולחנית. שבירות טיפוסיות של עצמות החזיר שהונחו מתחת לזרועה של האישה מעידות, כי מח העצם הוצא מהם קודם. כף הרגל האנושית שהונחה בקבר, הייתה שייכת כנראה לאדם בוגר שהיה גדול יותר באופן משמעותי מהאישה הקבורה.

מה היא תרבות נטופית?

התרבות הנטופית (Natufian culture), הינה תרבות ארכיאולוגית של ציידים־ לקטים מקץ התקופה האפיפלאוליתית. הנאטופים שכנו בדרום הלבאנט ויישבו בשיאם את הרצועות הים ־תיכונית, האיראנו־טוראנית והסוריו־ערבית. התרבות הנאטופית 12,800–10,200 לפני זמננו. את הכרונולוגיה הנאטופית מקובל לחלק לשתי תקופות: התקופה המוקדמת (12,800–11,000) והתקופה המאוחרת (11,000–10,300).

התרבות הנאטופית התקיימה בתקופה בה החברה האנושית החלה לעבור לישוב קבע וליצור את המזון ללא תלות במשאבים מזדמנים. שינוי כלכלי זה והעלייה בגודל האוכלוסייה הצריכו ארגון חברתי חדש שהוביל למהפכה תרבותית. הנטופים השאירו אחריהם סימנים ראשונים לשינוי זה באזורנו.

במערה, התקיימה לפני 12 אלף שנה פעילות פולחנית ענפה שחרגה מהשגרה הנטופית. בנוסף המיקום של המערה על גבי מצוק ובלב ’אזור הגרעין’ של התרבות הנטופית מעיד על חשיבות האתר ועל חשיבות הקבורה. האישה הייתה הראשונה שנקברה באתר ולאחריה נקברו עוד לפחות 27 אנשים במערה.

המאמר המתאר את התגלית התפרסם אתמול בכתב העת היוקרתי למדע
Proceeding of the National Academy of Sciences

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן