ארכיאולוגיה

חוף הכרמל: 3 ספינות טרופות מהמאה ה-8 לספירה נמצאו בחוף דור-טנטורה

0
0

ד”ר יעקב כהנוב, מנהל המכון ללמודי ים באוניברסיטת חיפה; “אין בידינו עדויות היסטוריות או ארכיאולוגיות על הכלכלה והמסחר באזור זה בתקופה הזו, והספינה עשויה לשמש מקור מידע לפעילות החברתית וכלכלית באזור זה, את כל הממצאים העברנו מייד לאוניברסיטה לצרכי מחקר
חוף הכרמל: 3 ספינות טרופות מהמאה ה-8 לספירה נמצאו בחוף דור-טנטורה
חוף הכרמל: 3 ספינות טרופות מהמאה ה-8 לספירה נמצאו בחוף דור-טנטורה

3 ספינות טרופות מהמאה ה-8 לספירה נמצאו בחוף דור-טנטורה – הספינות נמצאו במסגרת מחקר של המכון ללימודי ים, אוניברסיטת חיפה. מדובר בשלוש אוניות סוחר שנמצאו בקרקעית הים, שתים מהם מהמאה ה 8 לספירה ששרדו יפה עם הרבה עץ מהגוף המקורי של האוניה ועם ממצאים חשובים ומעניינים ביותר, 20 קנקנים קטנים המכילים שרידי אוכל ושרידי עצמות דגים כנראה שאריות מסוג של רוטב ועוגנים עתיקים עם חבלים ששרדו 1200 שנה.

הספינה הנוספת שנחקרה מסוף התקופה העותומאנית, שרדה ונשמרה בצורה יפה בגודל של 16 מטר, תורן האוניה והמטען השתמרו כמעט בשלמותם. בנוסף, נמצאו הרבה מאוד כלים מקרמיקה ואבני בניה שהגיעו ככל הנראה ממערב הים התיכון כנראה מצרפת.

ראש המועצה האזורית כרמל סלע אשר ביצע צלילה לקרקעית הים לחזות במראה המרהיב מספר “מדובר במחזה מדהים, חוף הכרמל מלאה באתרים היסטוריים ואוצרות רבים חבויים פה. שיתוף הפעולה עם חוקרי אוניברסיטת חיפה בהחלט יתרום למורשת התרבותית ולמחקר הימי בישראל”.

“אין בידינו עדויות היסטוריות או ארכיאולוגיות על הכלכלה והמסחר באזור זה בתקופה הזו, והספינה עשויה לשמש מקור מידע לפעילות החברתית וכלכלית באזור זה, את כל הממצאים העברנו מייד לאוניברסיטה לצרכי מחקר”, אמר ד”ר יעקב כהנוב, מנהל המכון ללמודי ים ע”ש לאון רקנאטי ב-אוניברסיטת חיפה.

תל דור (בערבית: חר’ אל בורג’ ע”ש המצודה הצלבנית הרוסה) הינו תל קדום בן ארבעת אלפים שנה המזוהה עם העיר המקראית דור (או דֹאר).

דור, היא עיר קדומה הממוקמת חוף הים ממערב לקיבוץ נחשולים המודרני, כ-30 ק”מ דרומית לחוף חיפה. היא בנויה על חוף הים התיכון הנכלל כיום בתחום שמורת הטבע חוף דור-הבונים, באזור מפורץ שמותאם לעגינה של ספינות. דבר שגרם לה להוות נמל מרכזי ונקודת מפגש בין מזרח למערב בעת העתיקה.

העיר בנויה על רכסי כורכר, ויש בסמיכות רבה אליה שלושה מפרצים. הדרומי והארוך מביניהם תחום על ידי שלושה איים קטנים היוצרים מעין לגונה נוחה לעגינה. דבר זה אפשר לאנשי העיר לבנות בה כשניים או שלושה נמלים ואף אולי מבדוק לספינות.

ראשית המחקר הארכיאולוגי באתר נעשה בשנים 1924-1923. החפירה נערכה על יד בית הספר הבריטי לארכיאולוגיה בעיר ירושלים ונוהלה על ידי ג’ גרסטנג.

הממצאים העשירים כיום מעידים אל אורח חייהם של תושבי דור הקדומה אשר לאורך כל התקופות מרוכזים ב’מוזיאון המזגגה’, מפעל זכוכית לבקבוקי יין ששימש את יקבי זכרון יעקב והיה מבין מפעליו של אדמונד ג’יימס דה רוטשילד באזור. המזגגה גם משמשת כמשרד החפירה כל קיץ וכמקום עיבוד החומר על ידי המשלחת הארכיאולוגית הפועלת במקום.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן