מוזיקה

פורסמו שמות הזוכים בפרסי יצירה לקומפוזיטורים מטעם ראש הממשלה ל-2008

0
0

בפרסי היצירה בתחום המוסיקה האמנותית הכללית זוכים; חנה ג’שיוולי, איל אדלר, פרץ אליהו, בנימין יוסופוב, רפי קדישזון ◄ בפרס יצירה בתחום הג’אז זוכה עומר אביטל ◄ טקס הענקת הפרסים יתקיים בתיאטרון ירושלים 24.9.08 במסגרת חג המוסיקה הישראלית
פורסמו שמות הזוכים בפרסי יצירה לקומפוזיטורים מטעם ראש הממשלה ל-2008
פורסמו שמות הזוכים בפרסי יצירה לקומפוזיטורים מטעם ראש הממשלה ל-2008

יו”ר ועד הנאמנים של פרסי היצירה לקומפוזיטורים מטעם ראש הממשלה, מר אהרון ידלין, הודיע בסוף השבוע על הזוכים בפרסים בזוכים השנה. בפרסי היצירה בתחום המוסיקה האמנותית הכללית זוכים; חנה ג’שיוולי, איל אדלר, פרץ אליהו, בנימין יוסופוב, רפי קדישזון. בפרס יצירה בתחום הג’אז זוכה עומר אביטל.

צוות השופטים שבחר בחמישה הראשונים כלל את המנצח פרופ’ מנדי רודן כיו”ר, המוסיקולוג פרופ’ יהואש הירשברג והכנר ניתאי צרי. השופטים בתחום הג’אז היו: אבי לייבוביץ – יו”ר, נגן הבאס יוראי אורון, והעורך ניצן קרמר.

להלן נימוקי השופטים לבחירה:

“מלחינים אלה נבחרו ברוב קולות חברי הוועדה בשל מה שאנו תופסים כאיכות הכוללת של יצירתם, ובשל החשיבות שאנו מייחסים לקולותיהם הייחודיים בתוך המרקם המגוון של עולם המוסיקה הישראלית בת-זמננו.

התהליך הארוך של בחינת המגוון העצום של יצירות שקראו ושמעו חברי הוועדה לימד אותנו רבות על עושרה ועומקה של היצירה המוסיקלית של מלחינים ישראלים רבים, המהווים קבוצה אנושית רבת פנים: נשים וגברים בני דורות שונים, בעלי השכלה שנרכשה בישראל ובמדינות ומרכזים מוסיקליים שונים ברחבי העולם, מהם בעלי אוריינטציה אקדמית ומולם אנשי במה מובהקים, אנשי ’הזרם המרכזי’ (או נכון יותר – זרמים מרכזיים) ואנשים שאמנותם נולדה וחייה בשוליים הניסיוניים.

לפיכך, כל ניסיון ’לעשות צדק’ חלוקתי בין נציגי קבוצות וקטגוריות, אם על-פי אבחנות מוסיקליות ואם על-פי נסיבות אישיות (מגדר, וותק בישראל, מצב כלכלי) נדון מראש לכישלון, עוד בטרם נדונה שאלת הצדקתה של חלוקה זו או אחרת. שעל כן דבקנו, אנשי הוועדה, איש-איש באמונותיו ותובנותיו המוסיקליות (אם כי לא תמיד בטעמו האישי דווקא) באשר לייחוד, לעניין, ולעומק הישגיהם של המלחינים השונים, ולתקווה שיוסיפו ויעשו חיל בעזרת ה’רוח הגבית’ שישיב עליהם הפרס.

◄ גב’ חנה אגאשווילי;

המלחינה הצעירה חנה אגאשווילי מגלה שליטה מרשימה באמצעי המוסיקה החדישה. יצירתה Reflections לתזמורת גדולה מגלה יכולת בנייה של צורה גדולה מתוכננת היטב, עשירה בניגודים, ובנייה של רמות מתח ותזמור מעולה. יצירתה ’נשמה זו’ לקול והרכב קאמרי היא יצירה רגישה ועמוקה.

◄ מר פרץ אליהו

פרץ אליהו הגיע ביצירותיו לשילוב מרתק בין המורשת של היהודים ההרריים במוסיקה של מרכז אסיה בארץ מולדתו, דגיסטן, לבין אמצעי המוסיקה המערבית. יצירותיו משלבות יסודות של אלתור בתכנון צורני קפדני. הוא שומר על האמת הפנימית שלו, ויצירותיו פונות אל קהל רחב בארץ, החל במאזינים הקרובים לעולם התרבותי העצום המכונה ’מזרח’ וכלה בקהל הקונצרטים הקלאסי.

◄ מר אייל אדלר

המלחין הצעיר אייל אדלר מגלה ביצירתו רחבת היריעה ’אור הגנוז’ שליטה באלמנט הגוון המתבטא בתזמור עשיר וססגוני, וכך הוא מגיע לתכנון מעולה של צורה גדולה ומרתקת.

◄ מר בנימין יוסופוב

המלחין יליד טאג’יקיסטאן תופס מקום מכובד ביצירה הישראלית מאז עלותו לארץ לפני כשמונה עשרה, וזו הפעם השנייה שחבר השופטים מוצא אותו ראוי לפרס ראש הממשלה. יצירותיו משלבות יסודות של המוסיקה של מרכז אסיה בתוך יכולת מרשימה של חיבור בשפה המערבית. הקונצ’רטו לצ’לו ולתזמורת שייצג אותו בתחרות הוא יצירה רחבת היקף, דרמאטית, וירטואוזית ועזת ביטוי , העתידה לתפוס את מקומה בשורה הראשונה של רפרטואר הקונצ’רטי לצ’לו של המאה העשרים.

◄ מר רפי קדישזון

רפי קדישזון הוא מהמוסיקאים הבולטים בארץ בתחומים רבים, החל במוסיקה קלה וכלה במוסיקה קונצרטית והוא פעיל מאוד בתחומי העיבוד, וההלחנה שלתיאטרון ולקולנוע. יצירותיו טבועות בחותם המסורת המוקדמת של המוסיקה הישראלית ומורשתה, כגון; בקונצ’רטו הססגוני לכלי נשיפה אחדים המשלב פסטורלה מזרחית במוסיקת ג’ז מסורתית ובפרק הנוגע ללב למקהלת ילדים ולתזמורת גדולה ’באוזני ילד אספר’.

מר עומר אביטל

עומר אביטל הינו אחד מחודי החנית העולמיים כבסיסט ומלחין בתחום הג’אז. עומר משלב במוסיקת הג’אז שלו השפעות מקשת רחבה של סגנונות – מוסיקה קלאסית, אתנית שורשית,מזרח תיכונית, וישראלית על גווניה השונים – ומצליח ליצור תמהיל ייחודי, מורכב, אומנותי ועמוק.

עומר אביטל פרס היצירה לקומפוזיטורים 2008 – בתחום הג’אז

עומר כותב יצירות, חלקן רחבות היקף, אותן הוא מתזמר בכישרון רב לכלים שונים, גם לכאלו שאינם שכיחים ב-ג’אז, כעוד וכלי מיתר. המוסיקה שלו מעניינת ומסקרנת, רגשית ואנרגטית.

נגינתו הפנומנאלית על הבס ואישיותו הצבעונית מוסיפים על כל האמור לעיל וקשה להישאר אדיש למוסיקה שלו המביעה תחושה של חופש ואמת פנימית. עומר הינו שגריר של הג’אז הישראלי בעולם ומסקרן לשמוע את העבודה הבאה שלו. על כל אלה מוענק ל-עומר אביטל פרס היצירה לקומפוזיטורים לשנת 2008 – בתחום הג’אז.

בוועד הנאמנים מכהנים: אהרון ידלין – יו”ר, השופטת רות טלגם, ד”ר מאיר ויזל, אורון שוורץ, ד”ר איתן שטיינברג, עו”ד איתן הברמן, ד”ר ארי בן שבתאי, פרופ’ ינעם ליף. אשררו את בחירת השופטים.

טקס הענקת הפרסים יתקיים ב”תיאטרון ירושלים” ביום רביעי, כ”ד באלול תשס”ח 24.9.08 בשעה 18:30 בירושלים במסגרת “חג המוסיקה הישראלית”.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן